Home Action camera DJI Osmo Pocket review: een unieke 4K-camera

DJI Osmo Pocket review: een unieke 4K-camera

493
0
DJI Osmo Pocket

Moet je de DJI Osmo Pocket kopen? Ontdek het.

De DJI Osmo Pocket is de kleinste 4K-camera die je op dit moment kunt kopen en heeft een mechanisme gimbal met drie assen. Hij is voornamelijk bedoeld voor vloggers en YouTubers, is ongeveer zo groot als een mars reep en weegt maar 116 gram. De camera en gimbal van de Osmo Pocket zijn vergelijkbaar met degene die je op de DJI Mavic drone vindt. De Pocket heeft echter een helderdere apertuur van f/2.0 voor betere prestaties tijdens weinig licht en een iets nauwere brandpuntsafstand van 25,7 mm.

Hoewel hij op de spirituele opvolger van broekzakcamera’s zoals de Flip Video en HTC Re en een concurrent van de GoPro Hero 7 Black lijkt, is de Osmo Pocket redelijk uniek. De USP is de gimbal met drie assen, welke gecombineerd wordt met software functies, zoals onderwerpen volgen. Op deze manier kan je video-effecten creëren die simpelweg niet mogelijk zijn bij smartphones.

In tegenstelling tot action camera’s is de Osmo Pocket niet waterbestendig zonder een optionele behuizing. Daarnaast heb je accessoires en je smartphone nodig om de volledige potentie te benutten. Je iOS of Android telefoon kan je aan de zijkant aansluiten met meegeleverde Lightning en USB-C adapters, wat vervolgens de nieuwe DJI Mimo app opstart.

Als je bereid bent om de vreemdheid en extra kosten van dit modulaire design te accepteren, dan is de DJI Osmo Pocket een uitstekende, unieke kleine camera voor iedereen die meer wil dan smartphone video kan bieden, zowel op het gebied van kwaliteit als creativiteit.

Vergelijk prijzen direct bij:

Positieve- en negatieve eigenschappen

Positief

• Maakt soepele, gestabiliseerde video tijdens alle lichtomstandigheden
  • Erg compact en kan echt in je broekzak gedaan worden
  • App biedt een hoop diepte en diversiteit
  • Geweldige vlogger modus
  • Goede accuduur gezien zijn afmetingen

Negatief

• Heeft accessoires nodig om zijn volledige potentie te benutten
  • Autofocus is soms een beetje traag
  • Geluidskwaliteit is maar gemiddeld
  • Niet waterbestendig zonder behuizing
  • Geen livestreaming mogelijkheid

Belangrijkste functies

• 4K video met 60 fps en 12-megapixel foto’s.
  • Gimbal met drie assen voor een gestabiliseerde video.
  • Lengte van maar 12 cm en gewicht van maar 116 gram.
  • Accuduur van twee uur (bij 4K met 30 fps).
  • Werkt met de DJI Mimo app voor Android en iOS.
  • App heeft Panorama, Timelapse en Motionlapse modi.

Ontwerp

De DJI Osmo Pocket is ongelofelijk klein voor een camera met een mechanische gimbal. Sommige personen vragen zich mogelijk af waarom je een oogspiegel bij je hebt. Iedereen die we hem echter lieten zien was verrast door de afmetingen, zelfs personen die hem al in foto’s hadden gezien.dji osmo pocket smartphone connectie

Vergelijk prijzen direct bij:

In de hand voelt de camera erg goed gebouwd aan en hij wordt geleverd met een beschermcase. Bovenaan bevindt zich de kroon; die gimbal met drie assen met een camera die 4K video’s met 60 fps en 12-megapixel foto’s kan maken.

Mechanische gimbals bieden twee voordelen. De eerste is stabilisatie. Net als de GoPro Hero 7 Black en telefoons zoals de Google Pixel 3, merkt de Pocket bewegingen in zijn drie assen op. In plaats van dit echter om te zetten in elektronische beeldstabilisatie (EIS, zoals de GoPro) of EIS met optische objectiefstabilisatie (zoals de Pixel 3), elimineert de Pocket je bewegingen met drie kleine motoren in elke as.

dji osmo pocket review action camera in pocketformaat

Ondanks het feit dat de stabilisatie in smartphones en actioncamera’s flink verbeterd is, blijft de gimbal de beste optie voor soepele video tijdens alle lichtomstandigheden. De traditionele minpunten van gimbals zijn afmetingen en gewicht. De Pocket elimineert deze minpunten echter door een broekzakformaat te bieden.

De andere bonus van gimbals zijn de camera-effecten. Aangezien de motoren de camera op een gecontroleerde manier kunnen bewegen, kan je een aantal erg mooie video-effecten creëren. Denk bijvoorbeeld aan pannen of kantelen. Dat betekent dat je verder kan denken dan simpele video’s maken en kan beginnen met gave camerabewegingen uit te vinden die je video’s een professioneel tintje geven.

Dat is echter de theorie. De grootste uitdaging van DJI toen ze de Pocket zo klein maakte, was de camera bruikbaar maken. Dit is ze volgens ons goed gelukt. Je zal veel plezier beleven met de camera zodra je hem onder de knie hebt. Je moet echter eerst zijn eigenaardigheden en beperkingen leren.

Bediening en functies

Gezien de kleine afmetingen van de DJI Osmo Pocket is een compromis op het gebied van vorm en functie niet een verrassing. Nu we dat gezegd hebben, wordt echter enorm veel geboden in zijn behuizing van 12 cm.

Onder de gimbal vind je twee knoppen en een 1-inch touchscreen. Dit verrassend bruikbare scherm maakt het mogelijk om video’s en foto’s op te stellen. Daarnaast krijg je ook toegang tot sommige, maar niet alle bedieningselementen.

gebruik van dji osmo pocket

Vergelijk prijzen direct bij:

Druk op de aan/uit-knop en de camera is binnen vijf seconden gereed. Je kan dan vanaf rechts over het scherm vegen voor vastleg modi (foto, video, slow-mo, timelapse of pano). Met een extra veeg rechts kies je de modi, waarbij je de keuze hebt uit 4K en 1080p, zowel met 60 als 30 fps.

Veeg naar boven vanaf het midden van het scherm en je krijgt fijnere gimbalbedieningen. Zo kan je een ‘volg’ modus (hierbij wordt de as vergrendeld terwijl pan en kanteling gestabiliseerd worden), ‘kanteling vergrendeld’ (wat helpt om portretvideo’s te maken) en ‘FPV’ kiezen (een actioncam-achtige vergrendeling van de rolas en nog een steek richting GoPro).

Onderkant van de camera

Wat je niet kan doen met het scherm van de Pocket, is de camera bewegen tijdens het opnemen. Dit is natuurlijk een beetje jammer. Om de creatieve potentie te ontgrendelen, moet je je telefoon verbinden en de camera bedienen via de nieuwe DJI Mimo app. Onder het scherm zit een poort waar je de Lightning of USB-C-kabel (meegeleverd in de doos) en een aantal andere optionele accessoires aansluit.

Volgens ons heeft DJI het niet helemaal goed voor elkaar gekregen hoe je je telefoon met de Pocket koppelt. We gebruikte een iPhone tijdens deze test en deze voelde een beetje los aan. Naast onze telefoon leuk de Pocket ook een dwerg, wat qua ergonomie dus niet geweldig was. Je kan echter een video opstellen in de Mimo app (zoals een motion timelapse), je telefoon ontkoppelen en de Pocket zal de video zonder verdere hulp op kunnen nemen. Je kan de camera echter niet op afstand met je telefoon bedienen of een fysiek bedieningswiel gebruiken. Om dit te doen heb je optionele accessoires nodig, welke niet meegeleverd worden in de doos.

Accessoires

De keerzijde van de erg compacte afmetingen van de DJI Osmo Pocket, is dat er niet één perfecte manier is om hem te gebruiken. Gebruik hem op zichzelf en je hebt een erg compacte, gestabiliseerde videocamera, maar gelimiteerde bedieningen en een klein scherm voor het opstellen van video’s en foto’s. Sluit je telefoon aan en je hebt een enorme zoeker met een hoop bedieningen, maar een moeilijk handelbare camera en een soms frustrerende touchscreen d-pad voor pannen.

dji osmo pocket accessoires

Dit is waar de accessoires van pas komen. Samen helpen ze om de drie dingen te doen die niet rechtstreeks uit de doos mogelijk zijn. Hiermee bedoelen we hem draadloos bedienen vanaf je telefoon, hem ergens bevestigen of de camera bewegen met fysieke bedieningen. De namen van deze accessoires zijn de ‘Wireless Module’, ‘Accessory Mount’ en ‘Controller Wheel’. Je kan deze accessoires in een bundel kopen, welke ‘Expansion Kit’ genoemd wordt. Hier betaal je ruim € 100 voor. Mogelijk kan je echter ook de camera met deze Expansion Kit in een bundel met korting vinden. Volgens ons is deze Expansion Kit een must om het maximale uit de camera te halen.

Vooral de Controller Wheel is een handige derde manier om de Pocket te bedienen. Wanneer je het virtuele d-pad van de Mimo app gebruikt, dan kan het soms lastig zijn om een constante pansnelheid te bereiken of te voorkomen dat je vingers wegglijden. De getextureerde afwerking van de Controller Wheel en de mogelijkheid om ook met kantelingen te werken (met de schakelaar onderaan), breiden de cinematische potentie van de camera echt uit. Het is jammer dat dit niet in de doos zit.

accesoires voor gebruik dji osmo pocket review

Een goed teken voor de Osmo Pocket is echter de grote hoeveelheid accessoires die momenteel ontwikkeld worden. Er is een behuizing met ND-filters (Neutral Density), welke beperken hoeveel licht in de lens komt. Deze kan gebruikt worden om ontspanningssnelheden te verlengen, om bewegingsonscherpte aan je video’s of foto’s toe te voegen.

Vloggers zullen zeker geïnteresseerd zijn in de 3,5 mm adapter voor het aansluiten van een externe telefoon en mogelijk ook in de verlengingsstok of waterbestendige behuizing. De oplaadcase heeft ook een bevredigende sci-fi openingsmechanisme, plus de mogelijkheid om je ND-filters en microSD-kaart op te bergen.

DJI heeft nog geen prijzen of datums voor deze accessoires gegeven, maar het laat wel zien dat dit pas het begin is van de DJI Osmo Pocket. Op deze manier is het zowel een tool voor professionals (zolang ze de 1/2,3-inch sensor kunnen accepteren) en iets om te ontdekken voor amateurs.

Prestaties

Afgezien van een soms ietwat lastige bediening, biedt de Pocket op de meeste gebieden meer dan je zou verwachten, waaronder accuduur, videokwaliteit en algehele prestaties. Het is een uitstekende camera voor vloggers, vooral qua afmetingen en prijsklasse. Druk drie keer op de functieknop en de camera zal omdraaien en met FaceTrack je constant volgen. De brandpuntsafstand van de camera is ook goed voor praten tegen de camera (zolang je het niet erg vindt om de camera op armlengte te houden om je hele hoofd in de video te krijgen). Daarnaast kan de heldere apertuur je ook een geweldige bokeh geven.

prestaties van dji osmo pocket

Vergelijk prijzen direct bij:

Het enige limiet is de geluidskwaliteit. Er zijn twee microfoons. Eén aan de voorkant en één aan de onderkant, welke samen een acceptabel geluid bieden. Het geluid dat je opneemt moet echter rechtstreeks voor de Pocket zitten en de camera heeft een beetje moeite met wind. We kijken er zeker naar uit om hem te gebruiken met de 3,5 mm adapter.

De mogelijkheid van de camera om te focussen (in plaats van in een vaste focus te zitten, zoals de GoPro) is een echte bonus, maar heeft ook minpunten. Het goede nieuws is dat je met focus bij objecten op de voorgrond de eerdergenoemde bokeh krijgt. Hierdoor lijkt het dat je video’s en foto’s uit een veel grotere camera komen. We merkte echter ook op dat de continue autofocus soms traag was bij het overgaan van verre naar dichtstbijzijnde objecten, voornamelijk bij weinig licht.

Afgezien van dit is het echter geweldig om focuspunten in je video uit te kunnen kiezen. Dit maakt ook de ActiveTrack modus mogelijk, waarbij een onderwerp gevolgd wordt. Net als bij de DJI drones kan je hiermee een vierkant rond objecten plaatsen die je wilt volgen. Zolang jij of het voorwerp niet te snel beweegt, zal de gimbal soepel draaien om het voorwerp in het frame te houden. Dit werkt meestal goed en is geweldig om een beetje extra beweging aan je video’s toe te voegen. Het is echter jammer genoeg niet beschikbaar in 4K.

Vergelijking beeldkwaliteit

Twee van de andere vastlegmodi profiteren ook echt van de gimbal. Met motionlapses kan je een ‘pad’ tot vier punten tekenen over het beeld van 180 graden. Hier zal de camera vervolgens tussen pannen tijdens het opnemen van een timelapse. Met een beetje geduld kan je een aantal geweldige effecten krijgen die niet mogelijk zijn met een smartphone (terwijl je een plaatst in een gimbal zoals de DJI Osmo Mobile 2).

Vergelijkbaar werkt de slow-motion modus goed wanneer je filmt terwijl je continue je voeten en camera beweegt. Wederom zijn er een paar limieten. Zo is dit alleen maar beschikbaar in 1080p en je beeld wordt flink bijgesneden. Dit maakt het lastig wanneer je erg dicht bij je onderwerp staat. Zolang je echter voldoende licht hebt, dan kan je echte mooie, dramatische slo-mo beelden krijgen.

We waren ook erg onder de indruk van de accuduur van de DJI Osmo Pocket. Het bedrijf beweert dat je tijdens 4K met 30 fps de camera twee uur kan gebruiken. Tijdens onze test behaalde we 1 uur en 52 minuten, dus de bewering klopt nagenoeg. Aangezien je waarschijnlijk steeds korte opnames zal maken in plaats van één grote video, zal je de Pocket in de praktijk bijna de hele dag kunnen gebruiken. Daarnaast kan je de accu altijd opladen via de USB-C-poort.

Videokwaliteit

De videokwaliteit van deze camera is indrukwekkend voor zo’n kleine camera. Je moet echter geen wonderen verwachten. Achter het 25,7 mm objectief zit een 1/2,3-inch sensor. Dit is qua afmetingen vergelijkbaar met wat je in compactcamera’s en de duurdere smartphones vindt.

Gebruik met smartphone

Uiteraard is de beeldkwaliteit afhankelijk van meer dan alleen de afmetingen van de sensor. Het beperkt echter wel de prestaties van de Pocket tijdens uitdagende omstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan wisselend of weinig licht. Qua dynamisch bereik heeft de camera de neiging om zwart te vermorzelen en de lucht te veel te verlichten. Ook kunnen zonnestralen op heldere dagen voor problemen zorgen.

Dat is natuurlijk heel normaal voor een camera met deze afmetingen. We willen het echter wel benoemen, zodat je dit in gedachten kan houden. Je koopt de DJI Osmo Pocket niet echt om de camera zelf. Die is namelijk niet echt een sprong voorwaarts vergeleken met de duurdere smartphones. Wat de gimbal en software echter met die camera kunnen doen is wat deze camera echt uniek maakt. En op dat gebied presteert de camera geweldig.

Tijdens voldoende licht is de video scherp, met nauwkeurige kleuren en erg weinig artefacten. Meestal is het voldoende om de witbalans op ‘auto’ te laten staan. Voor zijn afmetingen presteert de camera ook verrassend goed tijdens weinig licht. Tijdens opnames in de avond of binnen zal je uiteraard ruis opmerken, wat je vooral merkt tijdens slo-mo. De opnames zijn echter zeker bruikbaar en zijn vrij van de artefacten die je meestal krijgt bij camera’s zonder gimbal die elektronische stabilisatie proberen toe te passen.

dji osmo pocket beeldkwaliteit

Duik in de menu’s van de Pocket en je zal een verrassende hoeveelheid handmatige instellingen vinden. Je kan de ISO (van 100 tot 3200) en ontspanningssnelheid aanpassen (tot 1/8000). Er zijn ook opties voor anti-knipper (om te voorkomen dat het lijkt dat tl-lampen signalen sturen), toevoegen van een histogram en zebralijnen voor het controleren van overbelichting. Je kan de bitsnelheid van de video ook aanpassen van ‘Fine’ naar ‘Superfine’. We zagen echter geen verschil tussen de twee.

Hoewel het geweldig is om deze opties te hebben, voelt het een beetje als te veel voor een camera met zo’n sensor, welke meestal niet gebruikt zal worden voor professionele doeleinden. Dit geeft ons het idee dat DJI mogelijk ook van plan is om een professionele, maar grotere versie van de Pocket uit te brengen. De 1-inch Hasselblad camera zoals bij de DJI Mavic 2 Pro, is mogelijk een kandidaat hiervoor.

Conclusie: is de DJI Osmo Pocket een aanrader?

dji osmo pocket reviewAls je een vlogger, YouTuber of gewoon iemand die meer wil dan smartphone video bent, dan is deze camera een geweldige tool. Het is de enige broekzakcamera die 4K-opnames combineert met een drie-assige gimbal, wat hem aardig uniek maakt. Doe hier nog wat software trucjes zoals ActiveTrack and Motionlapses bij en je hebt een diverse kleine camera die dingen doet die de concurrentie niet kan.

Uiteraard heeft de Pocket ook beperkingen. De geluidskwaliteit is niet zo goed als de videokwaliteit en je zal zeer waarschijnlijk € 100 extra moeten spenderen voor de accessoires. En alhoewel je scherpe, cinematische 4K-video’s kan creëren, is de kwaliteit niet een enorme sprong voorwaarts vergeleken met duurdere smartphones, ook al zijn de stabilisatie en creatieve effecten dit wel.

Personen die regelmatig tijdens slecht weer of extreme sporten video’s willen maken, zullen waarschijnlijk nog steeds beter voor de GoPro Hero 7 Black kunnen kiezen. Zodra je de eigenaardigheden en beperkingen van de Pocket echter hebt geleerd, wordt het een leuke, creatieve tool die je zoals de beste action camera altijd bij je hebt.

Vergelijk prijzen direct bij: