Olympus Tough TG-870 Review

Goedkope camera’s bieden vaak middelmatige kwaliteit, maar kan een budget camera die water- en schokbestendig is deze barrière doorbreken? Je ontdekt het in deze Olympus Tough TG-870 review.

De Olympus Tough TG-870 is een meer budgetvriendelijke versie van de zeer populaire TG-4. Ondanks een verkoopprijs vanaf €272 doet de TG-870 de Tough naam nog steeds eer aan met dezelfde waterbestendigheid tot 15m en schokbestendigheid tot 2,1 meter. De camera heeft zelfs een betere burst snelheid en een kantelend LCD scherm. Hij heeft echter niet dezelfde lens als de TG-4, wat een dramatisch impact op de beeldkwaliteit zal hebben.

Olympus Tough TG-870 review:

Behuizing en design

De TG-870 mag misschien wel een budget camera zijn, maar hij voelt zeker niet aan als een budget camera. Veel van de camera is gemaakt van metallic en de plastic delen zijn dik en getextureerd. Ondanks de extra lagen van bescherming is de TG-870 nog steeds aardig dun met een diepte van net iets meer dan 2,5cm.

Goedkoopste Olympus Tough TG-870 Review

Een van de grootste pluspunten van de camera is een kantelend LCD scherm, wat iets is dat je niet in veel andere waterbestendige camera’s terug zal vinden. De scharnieren waardoor het scherm kan kantelen voelen stevig aan en het scherm zal niet zo maar afbreken als je de camera laat vallen. Het design maakt het ook mogelijk om het scherm 180 graden te draaien voor selfies en er zit zelfs een sluiterknop aan de voorkant van de camera voor selfie liefhebbers.

Naast het LCD scherm heeft de TG-870 een kleine rubberen duimgrip en de opname knop voor video’s zit hier precies boven. Aan de onderkant zit een low-profile modus draaiknop die iets lastiger om te draaien is vergeleken met de grotere knoppen. Die kleinere afmetingen zorgen er echter voor dat deze niet afbreekt tijdens een valpartij. Het menu en de afspeel knoppen aan de achterkant bieden snelkoppelingen voor de display stijl, flits en burst modus of timer.

De bovenkant van de camera heeft erg weinig knoppen. Er is een kleine aan/uit knop, sluiterknop en een zoom schakelaar.

Aan de rechterkant zit een klein deurtje met dubbele sluiting waar je de accu en geheugenkaart achter zal vinden. De drukschakelaar en schuifknop helpen om vocht buiten te houden en ook plotseling openen tijdens een valpartij te voorkomen. Aan de andere kant zit een tweede tripod schroef mount, naast degene aan de onderkant van de camera. Alhoewel het ongebruikelijk is, heeft de TG-870 ook een sport modus om de camera te gebruiken zoals je met een GoPro zou doen. Wij denken dat daarom die twee mount optie aangeboden wordt.

Beste Olympus Tough TG-870 Review

Door de instellingen navigeren is redelijk simpel, ondanks relatief weinig fysieke besturingen. Door de flits of burst snelkoppeling te gebruiken kom je in het snelmenu. Hier vind je ook het kleurprofiel, belichtingscompensatie, witbalans, ISO, resolutie, aspect ratio en video resolutie terug. Voor de opties die niet terug te vinden zijn in het snelmenu, is het normale menu niet te uitgebreid om toegang te krijgen tot opties zoals metering en focus modi.

Net zoals andere Olympus modellen heeft de camera een QR code om de Wi-Fi snel in te stellen. Zodra je het apparaat met een ander apparaat gekoppeld hebt hoef je dat niet weer te doen. De Olympus app maakt het mogelijk om de camera op afstand te besturen en draadloos bestanden te versturen.

Over het design van de Olympus Tough TG-870 hebben we niet veel te klagen. Ja, sommige knoppen zijn een beetje moeilijk om te gebruiken, maar dat is om de diepte en val ratings te verbeteren. De voordelen wegen in dit geval zeker op tegen de nadelen.

Gebruikerservaring en prestaties Olympus Tough TG-870

Nu wordt het tijd om over te gaan op de prestaties en het gebruiksgemak in deze Olympus Tough TG-870 review. De TG-870 heeft een solide hoeveelheid modi, alhoewel er geen handmatige modus is naast de geprogrammeerde auto modus. Naast de standaard scene modi, zoals landschap en portret, heeft de camera vier verschillende onderwater modi, backlight DHR, interval vastleggen en live composiet modi. De modus draaiknop heeft ook kunst modi, een super macro, intelligente auto, selfie en panorama. Er is ook een sport modus die de camera meer laat functioneren als een monteerbare camcorder. Hierbij wordt de bovenste sluiterknop gebruikt voor video en de voorste voor foto’s.

De snelheid op de TG-870 is aardig verrassend, gezien de lage prijs. Enkele foto’s werden om de halve seconde gemaakt, inclusief de autofocus tijd. De burst snelheid is 7fps, alhoewel ben je met die snelheid maar gelimiteerd tot een seconde per keer. Na ongeveer drie seconden konden we een ander burst setje maken van ongeveer vijf foto’s, dus de recycletijd is redelijk. De snelheid verlagen tot 2,5fps maakt het mogelijk om tot wel 200 foto’s te maken zonder pauze. De camera start ook snel op en het duurt ongeveer een seconde om hem aan te zetten en een foto te maken.

Zoals andere Olympus camera’s heeft de TG-870 een uitstekende macro modus. We hadden weinig problemen met de autofocus in super macro modus, ondanks dat we erg dicht bij de objecten waren.

Olympus Tough TG-870

De autofocus presteert over het algemeen redelijk voor de categorie, al hadden we wel een kleine hoeveelheid foto’s die niet goed gefocust waren. De brandpuntsafstand is in de spot focus modus is gelimiteerd tot het midden, maar de ISP en tracking focus modus zullen objecten selecteren die niet in het midden zitten. Tracking autofocus was niet zo effectief als we zouden willen, maar was desalniettemin niet al te slecht.

Aangezien de TG-870 meer een budgetvriendelijk model is, heeft de camera een best redelijke prestatie. Een hoop goedkope camera’s zullen verschrikkelijke burst snelheden en langzame autofocus hebben, maar de TG-870 presteerde best goed en heeft ook een geweldige macro prestatie. De tracking autofocus is niet geweldig wanneer je deze bij weinig licht gebruikt, maar al met al zijn we niet ontevreden over deze camera.

Beeldkwaliteit

Het volgende punt in deze Olympus Tough TG-870 review is de beeldkwaliteit. Op dit gebied gebruikt de camera dezelfde sensor als de TG-4. De afmeting is die van een typische 1/2.3 sensor, maar hij heeft een backlight en een respectabele 16 megapixels.

Kleurreproductie is goed. We waren verrast hoe goed de camera de lucht belichte voor een mooi scherp blauw in iAuto, alhoewel de schaduwen hierdoor een beetje donker werden.

Detail en scherpte is oké (niet geweldig, maar ook niet slecht). Afgezien van een aantal foto’s zonder focus waren de lijnen redelijk scherp, gezien de prijs en categorie van de TG-870.

Buiten kan de camera opboksen tegen elke andere camera in dezelfde prijsklasse, maar binnen is dat een ander verhaal. Alhoewel de TG-870 dezelfde sensor heeft als de duurdere TG-4, heeft hij niet dezelfde heldere lens en dat merk je echt tijdens situaties met weinig licht. Beweging binnenshuis zorgt zeer waarschijnlijk voor vervaging, alhoewel de vijf-axis beeldstabilisatie helpt om het schudden van de camera te voorkomen tijdens het vastleggen van een stilstaand object.

Goedkope Olympus Tough TG-870 Review

De ruis reductie is ook zeker niet de beste, dus zelfs met stilstaande objecten zal je eerder last hebben van ruis dan bij andere camera’s. Ruis wordt aardig duidelijk bij ISO 800, vooral wanneer je zoomt of bij gaat snijden.

Die nauwere lens zorgt mogelijk ook voor de rode lens flare die we bij een afbeelding opmerkte. Het is makkelijk om op te lossen als je de flare opmerkt, door de hoek aan te passen van de camera ten opzichte van de zon.

De videokwaliteit op de TG-870 is redelijk buitenshuis, maar binnen zal je aardig wat ruis opmerken. Er is ook een beetje ruis wanneer je zoomt, maar je zal het waarschijnlijk niet opmerken wanneer er andere ruis in de video is.

De beeldkwaliteit van de TG-870 houdt in buitenomgevingen stand, maar de lagere prijs begin je te zien wanneer je naar binnen gaat met wat ruis en vervaging tijdens weinig licht. Dit is niet ongewoon voor een compact met instapmodel features, maar een grote factor wanneer je verschillende camera’s vergelijkt.

Conclusie Olympus Tough TG-870 review

De Olympus TG-870 is de budget optie voor waterbestendige camera’s van het bedrijf, maar hij voelt zeker niet aan als een budget camera. De bouw en de kwaliteit is uitstekend en de TG-870 voelt lekker in je handen. Het kantelende LCD scherm is uitstekend en moeilijk om te vinden in de waterbestendige categorie. De snelheid en prestatie is voldoende en gelukkig niet te drastisch aangepakt om de prijs laag te houden.

De waterbestendige categorie is aardig competitief en onze favoriet is een andere Olympus, namelijk de TG-4. Deze camera heeft een veel helderdere lens die veel beter zal presteren in omstandigheden met weinig licht en wanneer je dieper gaat duiken. De Ricoh WG-5 heeft ook een helderdere lens, maar een slechte burst snelheid van maar 1,5fps. De Nikon AW130 is waarschijnlijk de dichtstbijzijnde concurrent met een vergelijkbare prijs (€269), maar hij heeft een betere lens en is waterbestendig tot 30 meter, alhoewel zonder dat scherm dat je kan kantelen. Dat laatste zien we echter als een luxe en beeldkwaliteit zou altijd voorop moeten staan tijdens je overweging. De Canon D30 is tot slot duurder, langzamer en heeft ook niet een erg heldere lens.

De Olympus TG-870 is een goede optie voor een outdoor camera die bestendig is tegen water, vallen en stof. De beeldkwaliteit is goed genoeg voor het nemen van foto’s bij het zwembad, sightseeing en zelfs in het diepe duiken. De lagere kwaliteit van de lens wordt echter duidelijk wanneer je naar binnen gaat (of 15m water tussen jou en de zon plaatst). Alhoewel het een stevig gebouwde camera met goede prestaties is, zal je €75 meer moeten sparen voor de TG-4 als je een camera wilt die tijdens omstandigheden met weinig licht ook goed presteert. Is dit echter het maximale dat je wilt spenderen, dan raden we de Nikon Coolpix AW130 aan.

We hopen dat je genoten hebt van deze Olympus Tough TG-870 review.

Vorig artikelSJCAM SJ5000X review
Volgend artikelLeica X-U review
olympus-tough-tg-870-reviewDe Olympus TG-870 is de budget optie voor waterbestendige camera's van het bedrijf, maar hij voelt zeker niet aan als een budget camera. De bouw en de kwaliteit is uitstekend en de TG-870 voelt lekker in je handen.