Nikon Coolpix W100 Review

De Nikon Coolpix W100 is een nieuwe stevige onderwatercamera welke ontwikkeld is met het oog op familiegebruik. Hij is eenvoudig om te gebruiken en heeft niet een hoop besturingen die je aan kan passen. Hij is stofbestendig, waterbestendig tot 10 meter, schokbestendig tot een hoogte van 1,8m en vriesbestendig tot -10 graden Celsius. Hij heeft een 13,2 megapixel sensor en een 3x optische zoom en ook een digitale ‘fine’ zoom. Zoals

veel van de huidige Nikon camera’s is hij compatibel met de SnapBridge app. Dit betekent dat de camera een Bluetooth verbinding met je telefoon heeft die weinig energie verbruikt en welke automatisch foto’s die je maakt upload naar de telefoon, zodat je ze direct kan delen. De camera heeft ook Wi-Fi en NFC en er zijn vijf verschillende kleuren die je uit kan kiezen. De Coolpix W100 is verkrijgbaar vanaf €146 en in deze Nikon Coolpix W100 review zullen we uitgebreid bespreken wat hij zoal te bieden heeft.

Nikon Coolpix W100 review:

Design

Net als de voorgangers van de Coolpix W100 heeft deze een erg vierkant en kinderachtig design. Dat bedoelen we echter niet negatief, aangezien hij bedoeld is voor de hele familie en een camera is die je mee kan nemen op vakanties, uitstapjes en nog meer en die iedereen in het gezelschap kan gebruiken.

Daarom is hij ontwikkeld om zo makkelijk mogelijk om te gebruiken te zijn, met grote, makkelijk in te drukken knoppen. Het hebben van grote en goed gedefinieerde knoppen maakt de camera ook makkelijker om onder water te gebruiken of wanneer je handschoenen gebruikt of en andere redenen die kleine knoppen lastiger om te gebruiken maakt.

Goedkoopste Nikon Coolpix W100 Review

Aan de bovenkant van de Nikon Coolpix W100 zit een aan/uit knop, welke je een paar seconden ingedrukt moet houden om te activeren. Dan zul je zien dat er twee grote knoppen zijn, waarbij eentje start met het opnemen van een video en de andere de sluiterknop voor het maken van foto’s is. Deze knoppen bevinden zich aan beide uiteinden van de camera op de bovenkant, zodat je hier makkelijk toegang toe hebt wanneer je de camera met beide handen vasthoudt. Als je de camera maar met een hand gebruikt, dan kan je makkelijker bij de knop komen voor foto’s, wat logisch is.

Features van de Nikon Coolpix W100 review

Wanneer je de Coolpix W100 aanzet wordt je begroet met voorzorgsmaatregelen voor waterbestendigheid. Dit helpt je om ervoor te zorgen dat water niet in de camera komt wanneer je hem onder water of tijdens slecht weer gebruikt. Het compartiment voor de accu moet in twee stappen ontgrendeld worden, wat bedoeld is om te voorkomen dat je deze per ongeluk onder water of wanneer voorwerpen van buitenaf in het accu compartiment kunnen komen opent.

Er zijn niet een hoop verschillende modi waar je uit kan kiezen voor het vastleggen van je beelden en dit is wederom gedaan om de camera zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden. Er zijn vier knoppen aan de linkerkant van de camera die je kan gebruiken om alle aanpassingen te maken.

Goedkope Nikon Coolpix W100 Review

De knoppen komen overeen met de iconen op het scherm, welke veranderen afhankelijk van waar je in de camera aan het werk bent. Dus als je van het primaire vastleg scherm komt, dan zal de onderste knop toegang bieden tot instellingen, de tweede knop van onder maakt het mogelijk om de scene modus te veranderen, de tweede knop van boven zal de flitser of timer inschakelen en de bovenste knop neemt je terug naar de standaard vastleg modus als je bijvoorbeeld een andere scene modus uit hebt gekozen.

Als je op de scene modus knop drukt, dan zul je nu zien dat alle knoppen andere besturingen hebben. Zo geeft de onderste knop je nu bijvoorbeeld de mogelijkheid om kleuren aan te passen (wat het aanpassen van helderheid, kleurverzadiging of een selectief kleureffect creëren betekent). De tweede knop van onder is om te versieren, wat betekent dat je een frame toe kan voegen en de tweede knop van boven geeft je toegang tot verschillende scene opties.

Er zijn wederom niet een hoop scènes waar je uit kan kiezen, maar eentje die je waarschijnlijk regelmatig zal gebruiken is ‘close-ups maken’. Deze activeert in essentie de macro focus en je gebruikt mogelijk ook de ‘onder water’ scene modus als je van plan bent om de camera onder water mee te nemen. De bovenste knop fungeert over het algemeen als een ‘ga terug’ knop, zodat je terug kan gaan naar het hoofdmenu.

Beste Nikon Coolpix W100 Review

Instellingen

In het instellingen menu zal je niks vinden dat super uitgebreid is. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om de geavanceerde instellingen aan te passen, zoals sluitersnelheid, apertuur, ISO en nog meer. In plaats daarvan kan je een aantal leuke dingen doen, zoals het camerageluid aanpassen (je kan bijvoorbeeld kiezen voor het geluid van een vogel in plaats van het standaard klik geluid wanneer je een foto maakt). Je kan de uitstraling van het menu ook aanpassen, zodat dit misschien interessanter is voor een jong publiek.

Onder de camera instellingen zal je netwerkinstellingen vinden, waar je de camera in kan stellen voor het gebruik met SnapBridge. Het is erg eenvoudig om verbinding met je telefoon te maken zodra je de SnapBridge app hebt. Je kan instellen dat de camera het formaat van afbeeldingen automatisch direct aanpast en deze naar je telefoon stuurt zodra ze gemaakt zijn, zodat je ze onmiddellijk kan delen en niet eerst een Wi-Fi verbinding hoeft te maken om afbeeldingen te versturen. Het is een erg handige tool, welke geweldig is voor familie en vakantie kiekjes die je snel en zonder gedoe wilt delen.

Gebruiksgemak Nikon Coolpix W100

Aan de rechterkant van het scherm zitten vier navigatieknopen. Omhoog en omlaag fungeren als zoom tijdens het maken van foto’s en video’s. Het is niet het snelste zoommechanisme op de markt, maar aangezien het maar een 3x optische zoom is, is dat geen groot probleem. Als je de omhoog knop ingedrukt blijft houden wanneer het volledige optische limiet bereikt is (wat je kan zien wanneer de balk blauw wordt), dan kan je ook de digitale zoom gebruiken. De linker en rechter pijltjes toetsen kan je alleen gebruiken om door foto’s en video’s te scrollen die je gemaakt hebt. De afspeel knop vind je op de achterkant van de camera in de buurt van de onderkant.

Wanneer je in het afspeel menu zit, dan heb je een aantal opties. Je kan effecten en frames toevoegen en fotoalbums maken met je afbeeldingen. Je kan zelfs geluiden opnemen om aan je afbeeldingen toe te voegen en afbeeldingen beoordelen door een kroon of rozet te geven.

Het scherm is maar 2,7-inch, wat redelijk klein is gezien de standaard van moderne camera’s. Hij heeft ook maar een 230k-dot resolutie, wat ook redelijk laag is en niet de best mogelijke details weergeeft. Het kan soms aardig lastig zijn om de scene voor je te zien als je de camera in een vreemde positie plaatst, wat vooral jammer is wanneer dit onder water is.

Nikon Coolpix W100

De Nikon Coolpix W100 kan redelijk langzaam om te gebruiken zijn en hij neemt aardig wat tijd om een foto te verwerken wanneer hij klaar is voor nog een of om de foto terug te kijken. Tijdens voldoende licht is de focus redelijk snel een nauwkeurig, maar als je onderwerp aardig dicht in de buurt is, dan heeft de camera mogelijk problemen. Het gebruiken van de close-up modus maakt alles een beetje eenvoudiger, maar er zijn nog steeds momenten dat de camera onder water niet goed focust.

Beeldkwaliteit Nikon Coolpix W100

Tijdens goed, helder licht kan de Coolpix W100 aangename afbeeldingen creëren. Zodra de hoeveelheid licht echter maar een klein beetje afneemt, zullen foto’s er een beetje schilderachtig uit komen te zien. De beeldkwaliteit van deze camera is zeker weten niet beter dan de gemiddelde moderne smartphone, wat een beetje teleurstellend is aangezien het alleen maar een camera is.

Beste Nikon Coolpix W100

Kleuren tijdens helder licht kunnen er goed uitzien met een natuurlijke levendigheid die er geweldig uitziet. Als je primaire doel is om de camera te gebruiken voor snelle kiekjes tijdens een vakantie aan de kust of een voor een familie uitje, dan zal je niet teleurgesteld worden.

De automatische witbalans kan een beetje in de war raken tijdens sommige omstandigheden, waarbij er tijdens bewolkte dagen een ietwat gele tint geproduceerd wordt en een warmer dan natuurlijke uitstraling voor afbeeldingen die tijdens kunstlicht zijn gemaakt.

Wat positiever nieuws, is dat de flits aardig natuurlijk uitziende portretten creëert, terwijl foto’s onder water (vooral als je de onderwater modus inschakelt) er redelijk goed uitzien. Wederom moet je er echter voor zorgen dat het niet te donker is.

Het feit dat alles automatisch is, is aardig frustrerend wanneer de camera de situatie niet goed interpreteert, maar de kans is groot dat de doelgroep van de W100 waarschijnlijk toch geen instellingen aan wil passen.

Brandpuntsafstand

De 3x zoom lens van de Coolpix W100 bereikt een maximale wijde hoek brandpuntsafstand die gelijk is aan 30mm en kan inzoomen tot 90mm (in 35mm camera termen).

Macro

De lens van de camera zal vanaf 5cm op je voorwerp focussen wanneer je de lens in zijn maximale wijde hoek gebruikt.

Flits

De flits van de W100 heeft vier instellingen wanneer je beelden vastlegt met de standaard auto modus. Dit zijn Auto, Auto met rode ogen reductie, Vul flits en Langzame sync. Een witte oppervlakte vastleggen vanaf 1,5m laat zien dat de flits een gelijkmatige verlichting biedt wanneer de lens ingezoomd is, alhoewel minimale vignettering merkbaar is in een wijde hoek foto.

Wanneer je voor Vul flits gekozen hebt, dan kan je de rode ogen aardig goed zien, maar dit wordt nagenoeg geëlimineerd wanneer je overschakelt naar Auto met rode ogen reductie.

Digitale filters

De camera biedt vijf filtereffecten, welke je allemaal live van te voren kan beoordelen en vastgelegd worden met de volledige resolutie.

Conclusie van deze Nikon Coolpix W100 review

Vreemd genoeg is het primaire verkooppunt van de Nikon Coolpix W100 niet hoe goed hij is in het maken van foto’s.

Hij is bedoeld om je foto’s te kunnen laten maken wanneer je andere camera (of telefoon) opgeborgen is om deze te beschermen tegen de mogelijke schade van water, valpartijen, stof en nog meer. De camera is ook erg makkelijk te gebruiken voor iedereen (ook kinderen) met grote knoppen en eenvoudige menu instellingen.

Alhoewel er vandaag de dag telefoons zijn die waterbestendige technologie introduceren, wil je mogelijk nog steeds iets hebben dat je makkelijk in je rugzak kan gooien of over het zand, zonder dat je je te veel zorgen hoeft te maken over het beschadigen (of kwijt raken) van de camera, aangezien hij een stuk goedkoper is dan de gemiddelde smartphone.

Het is echter jammer om niet een ietwat betere prestatie op het gebied van beeldkwaliteit te hebben, vooral wanneer de lichtomstandigheden niet optimaal zijn. De Nikon Coolpix W100 is een goede familie camera, maar verwacht niet dat je hem in elke situatie van je familie wilt gebruiken.

Nog een probleem is het scherm, welke het aardig lastig maakt om foto’s of video’s te maken vanaf moeilijke hoeken, wat vooral een probleem kan zijn wanneer de camera onder water is en jij niet (als je bijvoorbeeld in de buurt van de kustlijn foto’s maakt).

Voor nog geen €150 biedt de camera echter een goede waarde voor het geld. Je kan familiefoto’s en video’s maken zonder je zorgen te maken dat de accu leegraakt en iedereen in de familie kan er gebruik van maken om hun eigen unieke momenten vast te leggen.

Het hebben van SnapBridge op een camera zoals deze is een geweldig idee, aangezien dit betekent dat je foto’s die je gemaakt hebt snel en makkelijk kan uploaden, wat geweldig is wanneer je op vakantie bent en je meest recente avonturen snel wilt delen met familie en vrienden.

We hopen dat je genoten hebt van deze Nikon Coolpix W100 review.