Sony FDR-X3000 Review

De opkomst van draagbare action camera’s heeft het mogelijk maakt om nagenoeg elk moment van onze activiteiten vast te leggen. Het perfect uitvoeren van dat lastige trucje of het afleggen van een heftig parcours met je mountain bike, je kan het allemaal terugkijken. Alhoewel GoPro de laatste jaren de markt gedomineerd heeft, zijn er veel gerenommeerde fabrikanten die hun eigen action cams uitbrengen die competitief zijn op het gebied van prijs en features. Nu dat de GoPro Hero5 uitgebracht is, zullen veel mensen zich afvragen of ze over moeten stappen op het nieuwe model of een kijkje moeten nemen naar een aantal waardige camera’s van andere fabrikanten. Sony heeft al een aantal action camera’s uitgebracht en het nieuwste model ziet er veelbelovend uit. Met een aantal belangrijke features die hem beter maken dan de concurrentie is de FDR-X3000 het absoluut waard om te overwegen. In deze Sony FDR-X3000 review zullen we uitgebreid kijken wat deze camera zoal te bieden heeft.

Sony FDR-X3000 review:

De Sony FDR-X3000 heeft een slanke witte behuizing welke afmetingen heeft van 29,4 x 47 x 83mm en hij weegt ongeveer 114 gram inclusief accu. In de doos zit een oplaad accu pakket, een microUSB kabel, de onderwater behuizing, een accessoire riem en de live-view afstandsbediening. De afstandsbediening heeft ook een polsband, mount adapter en omhulsel. GoPro vraagt extra voor deze accessoires, dus het is fijn om te zien dat Sony deze bij de prijs heeft inbegrepen.

De camera kan video’s en foto’s opslaan door gebruik te maken van Memory Stick Micro of microSD, SDHX of SDHC geheugenkaarten. Het kleine scherm aan de zijkant van de camera bevat een gebruiksvriendelijk menu en het is makkelijk om instellingen zoals zoom aan te passen.

Sony heeft drie rode indicator lichtjes toegevoegd aan de voorkant, achterkant en bovenkant van de camera en de camera piept om aan te geven dat hij opneemt. Het klinkt raar, maar het is een geweldige feature om te hebben, maar zeker niet uniek aangezien veel bedrijven dit ook bieden. Sony heeft er in ieder geval alles aan gedaan om te voorkomen dat je opneemt terwijl je dat niet in de gaten hebt.

Hardware van de Sony FDR-X3000

De FDR-X3000 heeft een Zeiss 35mm f/2.8 wijde hoek lens met meerdere dekkingslagen. Daarnaast heeft hij ook een 8,2 megapixel 7,20mm van achter verlichte Exmor R CMOS sensor, wat gepaard met de wijde hoek lens resulteert in zuivere 16:9 video’s.

De indrukwekkende BIONZ X processor van Sony zorgt ervoor dat de kwaliteit van de action camera behouden blijft, ongeacht de instellingen die je gebruikt. De behuizing biedt ruimte voor een geheugenkaart, heeft een micro HDMI input, microUSB input en een stereo aansluiting voor een externe microfoon. Ook heeft de camera aan de onderkant een standaard tripod aansluiting voor wanneer je beelden vast wilt leggen zonder dat de camera hevig schud.

Goedkope Sony FDR-X3000 Review

Duurzaamheid Sony FDR-X3000

Sony claimt dat de FDR-X3000 stof-, schok-, roest-, vries- en waterbestendig is en deze laatste is hij tot 60m. Dit is uiteraard alleen maar mogelijk met de meegeleverde onderwater behuizing. Dit zorgt ervoor dat de camera iets zwaarder wordt, maar het is volgens ons een goed idee om deze behuizing constant te gebruiken om de lens en camera te beschermen. De behuizing beperkt ook niet het zicht op het menu display of het gebruik van de knoppen. Het enige wat hij doet is ervoor zorgen dat je camera en je opname veilig is, ongeacht je activiteit en het weer.

Accuduur Sony FDR-X3000

De camera maakt gebruik van een NP-BX1 3,6V accu. Met een volledig opgeladen accu en Wi-Fi ingeschakeld kan je 4K video’s (3.840 x 2.160 met 30fps/60Mpbs) gedurende 50 minuten continu opnemen of MP4 (1.920 x 1.080 met 30fps/HQ) 125 minuten. Gezien de compacte afmetingen van de FDR-X3000 is dit aardig indrukwekkend en vergelijkbaar met wat GoPro biedt.

Als je Wi-Fi uitschakelt kan je een extra 10 minuten opnemen. Het live-view display heeft een accuduur van 155 minuten. De accu is ook verwijderbaar, dus als je de hele dag van plan bent te filmen, dan raden we aan om een reserve accu te kopen en deze mee te nemen.

Connectiviteit Sony FDR-X3000

De live-view afstandsbediening verbind met de X3000 via Bluetooth V4.1. De camera heeft echter Wi-Fi mogelijkheden en je kan de camera gebruiken via een smartphone app. Dit is vooral handig als je hem ergens bevestigd hebt waar je niet makkelijk toegang toe hebt.

Met de Highlight Movie Maker van Sony kan je snel opnames naar je telefoon sturen en een film met hoogtepunten maken, welke je direct via je telefoon kan delen. Je zal niet altijd Wi-Fi en de accuduur hebben wanneer je buiten op avontuur bent, maar het is desalniettemin een geweldige feature om te hebben, vooral wanneer je dicht in de buurt van huis bent.

Beste Sony FDR-X3000 Review

Opneem mogelijkheden

De krachtige verwerking van de Sony FDR-X3000 maakt het mogelijk om met verschillende modi beelden vast te leggen. Deze bestaan uit Loop Recording, Burst Shooting, Motion Shot LE, 4K Time-lapse en zelfs Live Streaming. Voor deze laatste heb je echter wel een Wi-Fi router of een smartphone nodig die kan verbinden met de camera.

Loop recording heeft 4 tijdsduren, welke uiteenlopen van 5 tot 120 minuten en dit maakt het mogelijk om het perfecte moment vast te leggen, zonder dat je tegen gebrek aan ruimte op je geheugenkaart aanloopt.

De camera kan acht actie shots per keer maken met burst, wat je helpt om ervoor te zorgen dat je het absoluut perfecte frame voor je foto krijgt.

Motion Shot LE kan automatisch een samengestelde afbeelding creëren van een bewegend onderwerp met verschillende burst instellingen.

Time-lapse opnames met de FDR-X3000 zijn geweldig. De camera maakt 4K foto’s op basis van een aangegeven interval, wat gecombineerd kan worden in een time-lapse video met een erg hoge kwaliteit.

De Live-streaming met Ustream is een feature die we niet vaak zien bij actioncamera’s, maar het biedt een hoop mogelijkheden voor hoe je dit kan gebruiken. Als je de kinderen in de gaten wilt houden of een klein beveiligingssysteem wilt installeren, dan is dit een erg handige feature om te hebben.

Het is tot slot ook mogelijk om een aantal handmatige aanpassingen met de camera te maken, zodat je de opname of foto precies kan krijgen zoals je wilt. Witbalans kan handmatig aangepast worden of je kan voor de auto modus kiezen. Dit maakt het mogelijk om meer accuraat verschillende lichtomstandigheden weer te geven. De sluitersnelheid loopt uiteen van 1/30 tot 1/10.000 van een seconde (30fps), wat de camera flexibiliteit geeft voor het maken van opnames in zowel heldere situaties als in omstandigheden met weinig licht.

Goedkoopste Sony FDR-X3000 Review

Beeldkwaliteit Sony FDR-X3000

De FDR-X3000 heeft een geweldige videokwaliteit en resolutie. Hij maakt 4K video’s met 30fps en dit kan ook verlaagd worden naar 24 of 25fps voor een meer bioscoopachtige uitstraling. Als je slow motion video’s wilt maken, dan kan je de kwaliteit verlagen naar 1080p, waarbij je de keuze hebt uit een maximum van 120fps.

De BIONZ X verwerkingsmotor resulteert in meer natuurlijke beelden, meer details, geweldige ruisreductie en rijke contrasten. De Exmor R CMOS sensor verbetert het opnemen tijdens omstandigheden met weinig licht met minder ruis en betere helderheid.

De Balanced Optical SteadyShot zal altijd actief zijn (hier vertellen we verderop meer over), ongeacht van de videokwaliteit. Dit maakt het mogelijk om hoge kwaliteit en soepele opnames te bieden, zelfs tijdens lastige omstandigheden. Foto’s worden gemaakt met 12 megapixel 16:9 (4.608 x 2.592), wat ze scherp en duidelijk maakt. Ze zullen absoluut geschikt zijn voor printjes. Sony heeft ook uitstekend werk verricht met lensverstoring van de wijde hoek lens, wat het fisheye effect verminderd die je bij de meeste action cams krijgt.

Geluidskwaliteit Sony FDR-X3000

De geluidskwaliteit is redelijk met de ingebouwde microfoon, maar je zou geen wonderen moeten verwachten met een action camera zoals deze. Hopelijk zal je naderhand je action video’s bewerken met wat muziek. Dankzij de ingebouwde ruisreductie is de geluidskwaliteit acceptabel voor online video of om te combineren met je soundtrack. Als je bioscoop geluidskwaliteit wilt, dan kan je de ingebouwde microfoon poort gebruiken om een externe microfoon te verbinden.

Beeldstabilisatie

Wat de FDR-X3000 volgens ons echt zal onderscheiden van andere action cams is de beeldstabilisatie technologie die Sony heeft geïntegreerd in de camera. De gepatenteerde Balanced Optical SteadyShot technologie van Sony is gebruikt in veel eerdere Sony handheld camera’s, maar op een of andere manier heeft het bedrijf het voor elkaar gekregen om dit te verkleinen en voor de eerste keer in een miniatuur action camera te stoppen.

Alhoewel de actiecamera markt nog steeds gedomineerd wordt door GoPro, heeft het bedrijf eindelijk bij de Hero5 een beeldstabilisatie toegevoegd. Aangezien je deze camera waarschijnlijk veel zal bewegen, kan een schuddende video je opname bijna onmogelijk om te kijken maken. Bij de FDR-X3000 krijg je echter een soepele beweging. In tegenstelling tot andere camera’s is de beeldstabilisatie niet ingeperkt. Je kan nog steeds in 4K opnemen, wat het verschil maakt tussen een goede en geweldige opname. Wanneer je filmt op een hobbelige weg, ruig water of wanneer je de camera bevestigd hebt aan helmen of stuur, dan zal je video er uitzien alsof deze professioneel geproduceerd is.

Beste Sony FDR-X3000

Live-view afstandsbediening

De live-view afstandsbediening is een geweldige feature voor de camera. De meeste fabrikanten bevestigen het scherm op de camera. Dit is totaal niet handig wanneer je de camera ergens plaats waar je er niet makkelijk toegang toe hebt. Door het scherm te scheiden kan je je opname bekijken zonder dat je de camera hoeft te verwijderen.

Hij heeft afmetingen van 47,8 x 52,6 x 19mm en weegt maar 46 gram. Hij is 30% kleiner dan vorige Sony live-view afstandsbedieningen en heeft een hoop bevestigingsmogelijkheden. Je kan de camera rechtstreeks bevestigen aan de camera en hem met je wijsvinger vasthouden via een soort trekker boog en rechtstreeks beelden vastleggen of de afstandsbediening aan je stuur bevestigen, zodat je er constant zicht op hebt. Je kan de afstandsbediening ook als een horloge gebruiken, voor wanneer je de camera bijvoorbeeld op een helm of surfplank hebt bevestigd.

GPS

Met ingebouwde GPS slaat de FDR-X3000 belangrijke metadata op, zoals locatie en locatie volgen voor je avonturen. Dit maakt het ook mogelijk voor een snelheidsmeter om je snelheid tijdens het filmen te volgen. De GPS en snelheidsdata kan vervolgens aan je video toegevoegd worden, wat een geweldige feature is om je video nog interessanter te maken.

Sony FDR-X3000

Conclusie van deze Sony FDR-X3000 review

Er is geen gebrek aan geweldige action camera’s op de markt. We geloven echt dat de Sony FDR-X3000 op dit moment een van de beste actie camera’s is die je kan kopen.

Hun live-view afstandsbediening demonstreert dat Sony op de hoogte is van de frustrerende gebruiksproblemen waar andere action cams last van hebben en biedt een briljante oplossing voor dit probleem. Het is zeker niet de goedkoopste camera op de markt, maar hij heeft een competitieve prijs als je kijkt naar wat allemaal meegeleverd wordt en de kwaliteit van de opnames die geboden wordt.

Wat deze actioncamera echt onderscheidt van de concurrentie is de beschikbare Balanced Optical SteadyShot technologie. De ruis en bewegingsreductie zijn erg indrukwekkend en iets dat andere bedrijven zoals GoPro nog niet geperfectioneerd hebben.