Nikon KeyMission 80 Review

De draagbare handheld action camera markt is flink verzadigd. Veel van de grote elektronica bedrijven (Sony, HTC, Garmin) hebben hun eigen versie van een action camera en nu zorgt Nikon (over het algemeen bekend voor hun fotocamera’s) er ook voor dat ze onderdeel zijn van deze grote industrie. Alhoewel GoPro de draagbare action cam markt al een tijd gedomineerd heeft, biedt de nieuwe KeyMission serie van Nikon de consument verscheidene betaalbare opties met Nikon kwaliteit optica. De KeyMission camera’s zijn beschikbaar in drie verschillende modellen: de 80, 170 en 360. Het nummer van elk model geeft het gezichtsveld van de videocamera aan. In deze Nikon KeyMission 80 review zullen we de goedkoopste van de drie bespreken.

Nikon KeyMission 80 review:

De KeyMission 80 is een slanke en duurzame compacte actioncamera. Zijn zwarte behuizing (ook verkrijgbaar in zilver) heeft een fijn getextureerd deel wat voor goede grip met je handen zorgt en een redelijk groot scherm gezien zijn afmetingen. De camera is 44,8 x 86,5 x 15mm, wat ongeveer zo groot is al een kleine telefoon en het scherm is diagonaal 1,75-inch of 4,44cm. Hij weegt ongeveer 74 gram en dat is inclusief de ingebouwde oplaadbare accu en een geheugenkaartje.

Nikon KeyMission 80

De primaire camera van de KeyMission 80 zit aan de tegenovergestelde kant van het display en boven het scherm zit nog een kleine camera, welke specifiek toegevoegd is voor het maken van selfies. Ondanks zijn afmetingen en gewicht voelt hij stevig aan en Nikon maakt ongetwijfeld gebruik van hetzelfde materiaal dat hun spiegelreflexcamera’s zo’n duurzaam gevoel geven. Het kleine draaiwiel aan de zijkant van de camera maakt het mogelijk om makkelijk te schakelen tussen het maken van foto’s en video’s. De sluiterknop is groot en getextureerd, wat erg fijn is wanneer je snel een mooi moment vast wilt leggen. Het touchscreen display is redelijk intuïtief en makkelijk om te leren, waardoor we binnen een paar minuten doorhadden hoe we de camera moesten gebruiken.

Features Nikon KeyMission 80

Zoals we al aangaven heeft de KeyMission 80 twee camera’s, eentje aan de voorkant wat de primaire camera is en eentje aan de achterkant voor selfies. De voorste camera heeft een 4,45mm Nikkor lens met een maximale apertuur van f/2.0. Deze heeft een 1/2.3-inch RGB CMOS sensor voor een effectieve 12,4 miljoen pixels. De camera op de achterkant heeft een 1,8mm lens met een maximale apertuur van f/2.2. De 1/5-inch sensor biedt een effectieve 4,9 miljoen pixels.

Goedkope Nikon KeyMission 80 Review

De 1,75-inch 230.000 dot resolutie touchscreen monitor is groot gezien de kleine afmetingen van de camera en reageert goed op je vingers. De KeyMission 80 wordt geleverd met een ingebouwde lithium-ion accu. Op het gebied van geheugenkaartjes kan je gebruik maken van MicroSD, SDHC of SDXC formaten en er is een microUSB aansluiting in de behuizing gebouwd. In de doos vind je een EH-73P oplaad AC adapter, UC-E21 USB kabel, AA-4 camerahouder, en gebruikershandleiding terug. Een ingebouwde stereo microfoon zit ook in de behuizing.

Accessoires Nikon KeyMission 80

De AA-4 camerahouder kan bijna aan alles vastgemaakt worden en er is een instelling toegevoegd, zodat wanneer de camera verwijderd wordt van de houder, hij klaar is om foto’s en video’s te maken. Nikon heeft een nieuwe mini tripod en extensie arm uitgebracht, welke compatibel zijn met de KeyMission camera’s. De camerahouder kan je aan een rugzak vastmaken, maar Nikon heeft ook een specifieke clip voor rugzakken geproduceerd.

Duurzaamheid

Nikon claimt dat de KeyMission 80 gebouwd is voor buitengebruik. De camera is schokbestendig tot 1,5m, wat voor de meeste personen betekent dat ze daar onder blijven wanneer ze op borsthoogte opnemen. Alhoewel de behuizing aardig klein en slank is voor een camera, kan je gerust zijn dat een valpartij van deze hoogte geen schade aan de interne onderdelen veroorzaakt. Je zal waarschijnlijk deuken en krassen op de behuizing overhouden en een minpunt van zo’n groot scherm is dat deze kwetsbaar is wanneer je de camera laat vallen.

Beste Nikon KeyMission 80 Review

De KeyMission 80 is ook vriesbestendig tot -10 graden Celsius, wat een ideale bestendigheid is als je geniet van sneeuwsporten. Zoals bij de meeste elektronische apparaten zal de accu sneller leeg raken, hoe kouder het wordt. Gelukkig heeft Nikon hier rekening mee gehouden en een accu geselecteerd die gemaakt is voor lagere temperaturen dan de meeste consumentenelektronica. Nikon claimt ook dat je de camera tot 1 meter gedurende 30 minuten onder water kan gebruiken. Alles dieper of langer dan dat kan lekkage en schade veroorzaken, dus zorg ervoor dat je foto- en videosessies onder water beperkt houdt. Hij voelt echter zeker immuun en bestendig tegen spatwater of een korte onderdompeling.

Accuduur

Nikon beweert dat de ingebouwde lithium-ion accu ongeveer 40 minuten continu filmen op de hoogste instelling of 220 foto’s mogelijk maakt wanneer deze volledig opgeladen is. Hierbij wordt Wi-Fi en Bluetooth via je telefoon met SnapBridge niet meegerekend, wat zeker weten de accuduur zal beïnvloeden. Wanneer de accu leeg is duurt het ongeveer 2,5 uur voordat deze weer volledig opgeladen is, wat redelijk snel is. De accu kan je echter niet verwijderen, dus we raden aan om een extern oplaadstation te kopen als je lange tijd niet in de buurt bent van stroom of per keer veel foto’s maakt. Gezien de compacte afmetingen van de camera is de accuduur vergelijkbaar met andere camera’s in deze klasse.

Connectiviteit

De Wi-Fi mogelijkheden van de camera maken het mogelijk om je iPhone, Android of andere smartphone rechtstreeks te verbinden, maar je moet de Nikon SnapBridge app eerst downloaden. Verbinden met je apparaat is snel gedaan en het navigeren in de app is eenvoudig. In de app kan je vervolgens instellen dat je foto’s direct naar je telefoon geüpload worden, zodat je je foto’s snel en eenvoudig kan bewerken en delen tijdens je avonturen. Er worden ook datum, tijd en GPS metadata aan de foto’s toegevoegd, wat geweldig is om je ervaringen vast te leggen. De KeyMission 80 heeft ook Bluetooth, wat het mogelijk maakt om dezelfde functies uit te voeren. Bluetooth in plaats van Wi-Fi gebruiken zal je accu minder snel leeg maken, maar de snelheid van het uploaden zal wel iets langzamer zijn.

Goedkoopste Nikon KeyMission 80 Review

Opneem mogelijkheden

De KeyMission 80 is een redelijk diverse camera. Normale video’s zorgen voor scherpe en duidelijke 1080p video’s en foto’s hebben een goed contrast. De time-lapse modus maakt automatisch foto’s op basis van een ingestelde interval, wat voor prachtige time-lapse video’s zorgt. Er is ook een makkelijke panorama modus, welke zorgt voor fantastische panorama vergezichten wanneer je deze combineert met de vibratie reductie features.

De camera kan ook in HDR modus beelden vastleggen, wat bestaat uit het combineren van drie foto’s met drie verschillende belichtingen, wat een groter dynamisch bereik aan je foto’s toevoegt. Foto’s in HDR modus zien er geweldig uit en dan vooral landschappen. De Route Shooting modus maakt het mogelijk om je avontuur vast te leggen terwijl deze ontwikkeld, waarbij je gebruik kan maken van foto’s of video’s.

Beeldkwaliteit Nikon KeyMission 80

De Nikkor lenzen van de KeyMission 80 produceren foto’s en video’s met een geweldige kwaliteit. Ze hebben niet zo’n hoge resolutie als sommige andere handheld actioncamera’s, maar het is nog steeds indrukwekkend wat Nikon in deze kleine betaalbare optie heeft gestopt. De grotere aperturen van de lenzen (f/2.0 en f/2.2) compenseren goed wanneer je in situaties met weinig licht beeld vastlegt. Video’s worden geproduceerd met een maximum van 1.920 x 1.080 en 30fps en foto’s worden opgeslagen in JPEG formaat. In tegenstelling tot veel actie camera’s heeft de KeyMission 80 geen fisheye effect, wat door de aard van de Nikkor objectieven komt. Dit geeft je foto’s en video’s meer een klassieke foto uitstraling, waar veel personen de voorkeur aan geven.

Vibratie reductie

Nikon heeft dezelfde optische vibratie reductie (VR) technologie toegevoegd die het bedrijf voor hun kwalitatieve spiegelreflex zoom objectieven gebruikt. De VR is een geweldige feature, omdat je je foto’s makkelijker gefocust kan houden, vooral wanneer je een beetje buiten adem bent na een stevige wandeling of zelfs wanneer je alleen maar panorama foto’s maakt. Video’s zijn merkbaar soepeler, aangezien de VR de meeste ruis en bewegingen vermindert, wat geweldig is wanneer je filmt met de hand of wanneer de camera vast gemaakt is aan de rugzak accessoire.

Conclusie van deze Nikon KeyMission 80 review

De Nikkon KeyMission 80 heeft een aantal van de meest geavanceerde features van de high-end action camera markt genomen en dit in iets gestopt wat verkocht kan worden als een relatief betaalbaar product. Dankzij de uitgebreide ervaring van Nikon in het ontwikkelen van high-end camera’s, biedt de KeyMission 80 een geweldige kwaliteit voor zijn prijs. Je zal voornamelijk opmerken dat door de beeldstabilisatie technologie en de afwezigheid van een fisheye uitstraling je video’s een premium gevoel hebben. Als je op zoek bent naar de camera met de beste kwaliteit op de markt, dan zouden we waarschijnlijk aanraden om een paar honderd euro meer voor de grotere broers van de KeyMission 80 te betalen. Maar als je een beperkt budget hebt, dan biedt deze camera een waarde waar maar weinig andere action camera’s aan kunnen tippen.