Nikon KeyMission 170 Review

Als je op zoek bent naar een nieuwe action camera, dan ben je er waarschijnlijk achter gekomen dat er een hoop geweldige opties beschikbaar zijn. Veel van de leiders in de industrie en dan voornamelijk GoPro hebben gekozen voor het uitbrengen van een enkel model die gemaakt is om alles te doen. Nikon heeft besloten om de industrie een beetje op te schudden door hun camera’s op een gerangschikte manier uit te brengen. De KeyMission 170 valt precies in het midden van hun nieuwe serie. Deze biedt de perfecte balans van features en betaalbaarheid, dus mogelijk is dit wel de action cam die het beste bij je past. In deze Nikon KeyMission 170 review zullen we uitgebreid vertellen wat hij zoal te bieden heeft.

Nikon KeyMission 170 review:

De volledig zwarte KeyMission 170 heeft de meer gebruikelijk vorm van handheld action camera’s die je vandaag de dag op de markt vindt en is vergelijkbaar met de GoPro serie. Hij heeft een rechthoekige vorm en een wijde hoek lens die niet precies in het midden zit. De afmetingen van de camera zijn 66,4 x 46,8 x 42,7mm en hij weegt 134,5 gram. Dit gewicht is inclusief de accu, een geheugenkaart en lensbescherming. Het scherm op de achterkant van de camera is een 345.000 dot TFT LCD 1,5-inch of 3,7cm monitor. De monitor geeft een dekking van 97% van je eigenlijke beeld in de vastleg modus. Het is dus goed om te onthouden dat je foto of video op het display iets bijgesneden is. In de afspeel modus is de dekking 99%, dus bijna hetzelfde als de foto of video die je gemaakt hebt.

Goedkope Nikon KeyMission 170 Review

Hardware

De lens van de KeyMission 170 is een 2,4mm wijde hoek Nikkor objectief met een maximale apertuur van f/2.8. Zoals zijn naam al aangeeft biedt deze camera een gezichtsveld van 170 graden. De 8,3 megapixel RGB CMOS sensor produceert duidelijke, scherpe beelden, welke een maximale resolutie van 3.840 x 2.160 pixels hebben. In de doos vind je naast de camera een oplaadbaare EN-EL 12 lithium-ion accu, ML-L6 afstandsbediening en een microUSB en micro HDMI kabel terug. Opslag is mogelijk door gebruik te maken van MicroSD, SDHC of SDXC geheugenkaarten. Een ingebouwde microfoon biedt duidelijk stereo geluid om aan je video’s toe te voegen.

Goedkoopste Nikon KeyMission 170 Review

Accuduur

De meegeleverde accu biedt video opname van ongeveer 60 minuten. Bij deze tijd wordt gebruik van Wi-Fi, Bluetooth of een verbinding met je smartphone via de SnapBridge app niet meegerekend, wat zeker een invloed zal hebben op de maximale accuduur. Het duurt ongeveer drie uur om de accu weer volledig op te laden. Daarnaast is de mogelijkheid om de accu te verwijderen een geweldige feature. In tegenstelling tot de kleinere en meer betaalbare KeyMission 80 welke een accu heeft die je niet kan verwijderen, is het bij de KeyMission 170 mogelijk om een reserve accu aan je uitrusting toe te voegen. Perfect voor de momenten waar je een hoop beelden vastlegt en een lange tijd de camera niet op kan laden.

Beeldkwaliteit

De Nikkon KeyMission 170 maakt 4K ultra HD video en produceert prachtige scherpe en duidelijke video’s en foto’s. Wanneer je de camera instelt op NTSC, dan loopt de videokwaliteit uiteen van 1.920 x 1.080 met 60fps tot 3.840 x 2.160 met 30fps, wat afhangt van je instellingen. Bij PAL heb je beschikking tot dezelfde resoluties, maar de fps is respectievelijk 50 en 25. Er is ook een mogelijkheid om video’s met hoge snelheid op te nemen, waarbij je de keuze hebt uit x4 snelheid met 1080p of 8x snelheid met 720p. Foto’s hebben een goed contrast en een resolutie van 3.840 x 2.160. Gezien de aard van het ultra wijde objectief hebben je een foto’s en video’s een fisheye verstoring. Dit maakt het echter mogelijk om elke seconde van de actie op te nemen, zonder je zorgen te hoeven maken dat je je niet in het frame bevindt.

Opneem mogelijkheden

Naast het maken van kwalitatieve video’s en foto’s heeft de KeyMission 170 ook een aantal geweldige alternatieve modi, waaronder Slow-Motion, Loop Recording en Time-lapse. Beelden vastleggen in slow motion is een geweldige feature en een uitstekende manier om wat stijl en flair aan je video’s toe te voegen. Loop Recording maakt het mogelijk om een time loop interval in te stellen en continu kleine clips vast te leggen, zodat je nooit het perfecte moment mist. De Time-lapse modus is tot slot geweldig voor het creëren van prachtige time-lapses van je avonturen, waarbij je zelfs een hele dag in een kleinere time-lapse kan stoppen.

Duurzaamheid

Nikon claimt dat de KeyMission 170 stof-, water-, schok- en vriesbestendig is en dit allemaal zonder extra behuizing, wat erg indrukwekkend is voor een handheld actiecamera. De camera is schokbestendig tot een hoogte van 2m en de goed gemaakte behuizing is zeer bestendig tegen stof en vuil. Alhoewel hij een valpartij van 2m zal overleven, zal dit wel zorgen voor krassen of deuken op de behuizing.

Beste Nikon KeyMission 170 Review

Hij is ook vriesbestendig tot -10 graden Celsius. Dus als je aan skiën of andere wintersporten doet en in temperaturen lager dan dit beelden vast probeert te leggen, dan neemt de camera mogelijk niet meer op. Zelfs zonder behuizing is de KeyMission 170 waterbestendig tot 10m gedurende maximaal 60 minuten. Dieper of langer dan dit kan lekkages veroorzaken en de camera beschadigen, dus houdt dit goed in de gaten. Als je meer tijd onder water wilt spenderen, dan raden we aan om de WP-AA1 waterbestendige behuizing te kopen, welke optioneel aangeschaft kan worden. Met deze is de camera waterbestendig tot 40m, wat het mogelijk de perfecte camera maakt voor snorkelen of duiken.

Connectiviteit

De KeyMission 170 heeft Wi-Fi mogelijkheden, wat het mogelijk maakt om je iPhone, Android of andere smartphone rechtstreeks te verbinden. Het enige wat je hoeft te doen is eerst de Nikon SnapBridge app op je telefoon downloaden. Verbinden met je apparaat gaat snel en het is makkelijk om te navigeren in de app. Tijdens het gebruik van de app kan je instellen dat je foto’s automatisch naar je telefoon geüpload worden, zodat je deze makkelijk en snel kan bewerken en delen tijdens je avontuur. Je kan je verbonden apparaat ook gebruiken als een live-view monitor of afstandsbediening. Foto’s bevatten ook datum, tijd en GPS metadata, wat geweldig is voor het vastleggen van je ervaringen. Al deze eerdergenoemde features zijn ook mogelijk via Bluetooth, maar je accu zal hierdoor minder snel leeg raken. De snelheid van het uploaden zal echter wel iets langzamer zijn.

Nikon KeyMission 170

Afstandsbediening

De meegeleverde afstandsbediening is de Nikon ML-L6, welke het mogelijk maakt om op afstand de opname van video’s te starten of stoppen of foto’s te maken. Hij heeft een meegeleverde CR2032 accu en een USB kabel voor het opladen. De knoppen hebben comfortabele afmetingen en kunnen makkelijk gebruikt worden wanneer je handschoenen aan hebt. De afstandsbediening maakt het ook mogelijk om hoogtepunten van je videos te taggen met Highlight Tagging, waardoor je snel en makkelijk een reeks van hoogtepunten van je actie video’s kan maken.

Vibratie reductie

Nikon heeft dezelfde optische vibratie reductie (VR) technologie toegevoegd aan hun KeyMission serie die het bedrijf ook gebruikt voor hun kwalitatieve spiegelreflex zoom objectieven. De VR is een geweldige feature en zorgt ervoor dat je foto’s in focus blijven tijdens de actie. De camera legt zijn eigen positionele en speciale bewegingen vast en gebruikt deze om vibraties en bewegingen tijdens het opnemen te neutraliseren. Video’s zijn duidelijk soepeler, aangezien de VR een hoop ruis door vibraties verminderd, wat geweldig is wanneer je met de hand of wanneer je camera bevestigd is aan een mount beelden vastlegt. Jammer genoeg werkt de VR niet zo goed wanneer je 4K UHD video’s maakt, aangezien de 1080p resolutie de camera de mogelijkheid geeft om bij te snijden en te compenseren voor de beweging.

Accessoires Nikon KeyMission 170

De aanbevolen accessoires van de KeyMission 170 zijn een tripod, extensie arm, een oplaadbare EN-EL 12 lithium-ion accu (dezelfde accu die meegeleverd wordt met de camera voor gebruik als back-up) en de KeyMission System case. De standaard 1/4-inch aansluiting voor de bovenstaande accessoires zit in de behuizing. Extra klittenband of zuiging mounts, helm en polsband en een borstharnas kan je ook optioneel aanschaffen, welke het mogelijk maken om de camera te bevestigen op een helm, ski’s, surfplank of welke uitrusting je ook maar gebruikt.

Conclusie van deze Nikon KeyMission 170 review

De KeyMission 170 is een goed gemaakte camera voor een aantrekkelijke prijs. Als de KeyMission 80 niet krachtig genoeg voor je is, dan heeft deze camera zo’n beetje alles die de meeste consumenten nodig hebben. Het hebben van een camera die volledig waterbestendig, stofbestendig en schokbestendig is zonder het gebruik van een extra behuizing is erg fijn en als je extra bescherming wilt, dan kan je altijd nog een extra behuizing kopen.

De Nikkor 170 graden wijde hoek lens produceert kwalitatieve video’s en foto’s die geweldig om naar te kijken zijn. De alternatieve opneem mogelijkheden, zoals slow motion en time-lapse maken je inhoud uniek en geven je uiteindelijke video’s een professionele uitstraling. De LCD op de achterkant is daarnaast groot en helder, zodat je je video’s en foto’s nauwkeurig kan bekijken en makkelijk modi en instellingen kan veranderen.

De verwijderbare accu is een geweldige feature, zodat je een extra met je mee kan nemen voor langere dagen. De camera is ook geweldig voor het duiken wanneer je de onderwater behuizing koopt, waarmee de waterbestendigheid verhoogt wordt tot een geweldige 40m. Met alle geweldige accessoires en mounts die beschikbaar zijn, zal de Nikon KeyMission 170 waarschijnlijk de perfecte camera zijn voor het vastleggen van al je avonturen, in elk seizoen en in elke omgeving.

Vorig artikelNikon KeyMission 80 review
Volgend artikel360fly review: fantastische 360 graden camera
nikon-keymission-170-reviewDe KeyMission 170 is een goed gemaakte camera voor een aantrekkelijke prijs. Het hebben van een camera die volledig waterbestendig, stofbestendig en schokbestendig is zonder het gebruik van een extra behuizing is erg fijn.