Home Olympus camera Olympus TG-6 review: geweldige robuuste onderwatercamera

Olympus TG-6 review: geweldige robuuste onderwatercamera

622
0
Olympus TG-6 review

Compactcamera’s zijn misschien een beetje achterhaald in deze tijd van geweldige smartphones. Er is echter nog steeds een plaats voor waterbestendige, robuuste camera’s, zoals de Olympus TG-6. Het is de opvolger van één van de populairste robuuste camera’s van de voorbije jaren en dit nieuwe model is meer een evolutie dan een revolutie. Hij voegt echter een aantal moderne verbeteringen toe aan een camera die prima is voor op het strand of om aan kleine kinderen te geven zonder je zorgen te maken dat hij stuk gaat. Je krijgt een nieuw scherm en een ‘onderwater microscoop’ modus, welke de stevige bouw en handige macromodi van de voorganger aanvullen. Dus is dit onze favoriete robuuste, waterbestendige camera? We namen hem mee naar het strand om dit te ontdekken.

Plus- en minpunten in een oogopslag

Positief

• Goede fotokwaliteit tijdens de meeste omstandigheden
  • Mogelijk om foto’s in RAW-formaat te maken
  • Handige macromodi
  • Helder f/2,0 objectief
  • Stevige constructie

Negatief

• Ietwat lastige knoppen
  • Best prijzig
  • Gelimiteerde handmatige instellingen

Belangrijkste kenmerken

• 12 megapixel 1/2,33-inch CMOS-sensor
  • 4x optische zoom (25-100 mm equivalent), f/2,0-4,9
  • 3-inch, 1040k-dot vast lcd-scherm
  • Waterbestendig tot 15 meter
  • Slo-mo modi omvatten 1080p met 120 fps en 720p met 240 fps
  • GPS en wifi

Vergelijk prijzen direct bij:

Moet je de Olympus TG-6 kopen?

Ontwerp

Robuuste camera’s zullen nooit een schoonheidswedstrijd winnen. Er zijn echter modellen te vinden die veel lelijker zijn dan de Olympus TG-6. We vinden hem wel wat hebben en dankzij zijn logheid voelt hij zo robuust en stevig aan als beloofd wordt.

Het overgrote deel van de knoppen vind je aan rechterkant van de camera. Dit is handig wanneer je de camera wilt gebruiken met één hand of wanneer je de camera in typische ‘robuuste’ omstandigheden gebruikt. Onderwater of in de vrieskou bijvoorbeeld. Een kritiekpunt is echter dat de knoppen ietwat aan de kleine en onhandige kant zijn. Dit is geen probleem wanneer je ze goed kan zien. Wanneer het zicht echter beperkt is, dan bevordert dit natuurlijk de gebruiksvriendelijkheid niet.

Aan de achterkant van de camera vind je een kleine modus draaiknop. Deze kan je gebruiken om te schakelen tussen de verschillende modi die geboden worden door de TG-6. In tegenstelling tot veel andere robuuste compactmodellen, krijg je een klein beetje handmatige controle (alhoewel gelimiteerd). Ook heb je de keuze om foto’s in het RAW-formaat te maken. Het is zeker een goed idee om voor dit laatste onderwater te kiezen, zodat je volledige bewerkingscontrole hebt over wat vaak lastige omstandigheden voor witbalans zijn.

Twee aparte kleppen bedekken de accu en sleuf voor de geheugenkaart en de oplaadpoorten. De kans dat deze onbedoeld openklappen wanneer je onderwater bent is klein, aangezien ze een dubbel vergrendelingsmechanisme hebben.

Scherm en bedieningsknoppen Olympus camera

Vergelijk prijzen direct bij:

Specificaties en functies

Eén van de redenen waarom de Olympus TG-5 zo populair was onder de waterbestendige camera’s, was zijn indrukwekkende uitrusting van functies voor een robuuste camera. Eerlijk gezegd is er niet een groot verschil tussen het nieuwe model en zijn voorganger, wat wederom duidelijk maakt hoe goed dit model al was. In een tijd waarin video echter steeds belangrijker wordt, zijn een aantal belangrijke updates toegevoegd.

Je krijgt nu verscheidene modi voor het opnemen van video’s met een hoge snelheid. De Olympus biedt 1080p met 120 fps, 720p met 240 fps of 480p met 480 fps. Deze zijn allemaal perfect voor die slo-mo-video’s waarbij je tijdens de vakantie in het zwembad springt. De hoogste kwaliteit waarmee je video’s kan maken is 4K met 30 fps.

Nog een nieuwe functie, is de ‘onderwater microscoop’ modus. Deze vult het huidige aanbod van onderwatermodi aan en maakt dit de logische keuze voor iedereen die graag foto’s maakt van kleine zeedieren tijdens het snorkelen of duiken. Hetzelfde geldt voor elke soort macrofotografie die je maar in gedachten hebt.

Het 3-inch vaste scherm heeft dezelfde afmetingen als de TG-5, maar de resolutie is verdubbeld. Dit maakt het scherm daardoor veel beter voor het opstellen van je foto’s en ze terug te kijken. Er is geen touchondersteuning. Dit is echter logisch voor een camera die bedoeld is voor onderwater gebruik (waar touchgevoeligheid niet werkt).

De 12 megapixel, 1/2,33-inch sensor is hetzelfde gebleven. Vandaag de dag hebben sommige smartphones een grotere sensor, dus verwacht geen prestaties waar je van achterover valt. Bij deze camera gaat het echter volledig over plekken waar je met je smartphone geen foto’s kan maken of beter kan laten. Er is ook een 4x optische zoom, die je de handige equivalent van een 25-100 mm bereik geeft.

De robuuste eigenschappen van de camera omvatten schokbestendigheid vanaf een hoogte van 2,1 meter, waterbestendigheid tot 15 meter, vriesbestendigheid tot -10 graden en stofbestendigheid. We hebben de camera niet tot het limiet getest, maar normaal gesproken zal hij de meeste misbruik overleven.

Beeld- en videokwaliteit

Tijdens normale omstandigheden kan de beeldkwaliteit van de Olympus TG-6 verslagen worden door hoogwaardige smartphones. De bedoeling van deze camera (en vergelijkbare) is echter dat je hem mee kan nemen naar plaatsen waar je smartphone niet kan komen. Dit omvat diep onderwater, extreme kou of simpelweg tijdens een familievakantie waarbij je je geen zorgen wilt maken over gescheurde schermen of zand.

Wanneer je dit allemaal in gedachten houdt, dan kan je hem vergeven dat hij niet erg indrukwekkende foto’s biedt tijdens alle omstandigheden. Daarmee willen we niet zeggen dat de kwaliteit slecht is. De kleuren zijn meestal levendig en krachtig, met een degelijke hoeveelheid detail. Er zijn echter ook een aantal zwakke punten. Omstandigheden met weinig licht zijn niet het sterkste punt van de camera. Als een vakantie- of robuuste camera zijn de prestaties echter degelijk. Foto’s maken in RAW-formaat zal je helpen om het verlies van details tijdens hoge ISO’s terug te halen, dus dat is nog een reden om voor dat formaat te kiezen. De macromodi zijn daarnaast ook een handig voordeel vergeleken met je smartphone.

Je kan ervoor kiezen om hem te gebruiken als je primaire vakantiecamera, vooral als je nog geen hoogwaardige smartphone hebt. De kans is echter klein dat dit je nummer één camera wordt tijdens normale ‘veilige’ omstandigheden.

De TG-6 biedt ook een solide videoprestatie, waarbij de nieuwe beeldsnelheden wat extra diversiteit bieden. Als je de camera echter voornamelijk voor video’s wilt gebruiken, dan is een actioncamera zoals de GoPro Hero 7 Black waarschijnlijk een betere keuze. Voor personen die net zoveel foto’s als video’s willen maken is de TG-6 echter een logische keuze.

Is de Olympus TG-6 een aanrader?

Er is vandaag de dag een stevige concurrentie in de markt van robuuste compactcamera’s. Het is namelijk het enige compacte gebied dat nog niet verwoest is door de onhoudbare opmars van de smartphone. Wanneer je de camera tegenover een hoogwaardige smartphone plaatst, dan zal je vergelijkbare foto’s krijgen. In sommige gevallen zal de smartphone het zelfs winnen. Er zijn echter genoeg scenario’s waar je geen smartphone met je mee kan nemen, zoals 15 meter onderwater bijvoorbeeld. Daarnaast zijn smartphones meestal ook niet zo goed in het maken van macrofoto’s, tenzij je daarvoor een objectief koopt.

Er is ook nog een andere categorie die mogelijk onder de doelgroep van de TG-6 valt: kinderen. Met zijn robuuste eigenschappen kan hij onhandige stunten overleven. Ook is het een goede keuze voor elke persoon die al niet iets beters heeft voor het maken van foto’s.

De TG-5 was één van onze favoriete waterbestendige camera’s en ondanks zijn hoge prijskaartje (rond de € 480) stoot de TG-6 hem nu van de troon. Als je echter niet veel behoefte hebt aan de verbeteringen van dit nieuwe model, dan kan je het oude model voor zo’n € 80 goedkoper vinden.

Fotokwaliteit camera onderwater

Conclusie

De TG-6 is maar een kleine upgrade vergeleken met de TG-5, maar de verbeteringen helpen om zijn koppositie in de markt van robuuste onderwatercamera’s te verstevigen. Functies die er tussenuit springen zijn foto’s in RAW-formaat en een objectief met een wijde maximum apertuur. Dit helpt om zijn prestaties tijdens weinig licht te verbeteren. Eigenaars van de TG-5 hoeven uiteraard niet over te stappen. Als je echter een avontuurlijk type bent en je laatste uitstapjes vast wilt leggen of gewoon een onverwoestbare camera voor de familie nodig hebt, dan is de Olympus TG-6 momenteel de beste keuze.

Vergelijk prijzen direct bij:

Vorig artikelRicoh WG-6 review: robuuste onderwatercamera
olympus-tg-6-review-geweldige-robuuste-onderwatercameraDe TG-6 is maar een kleine upgrade vergeleken met de TG-5, maar de verbeteringen helpen om zijn koppositie in de markt van robuuste onderwatercamera’s te verstevigen.