Olympus TG-5 review

De Olympus TG-5 is een nieuwe stevige compactcamera die ontwikkeld is om beelden vast te leggen in de meest uitdagende omstandigheden. De TG-5 is de opvolger van de TG-4 en heeft een 12-megapixel backlit CMOS-sensor, een verbeterde 25-100mm (equivalent) f//2.0-4.9 objectief met een nieuw anti-mist glaslaag, een gps-sensor, nanometer, kompas en temperatuursensor en geïntegreerde wifi. De TG-5 is waterbestendig tot een diepte van 15 meter, schokbestendig tot een hoogte van 2,1 meter, drukbestendig tot 100 kilogram, vriesbestendig tot -10 °C en stofbestendig. De Olympus TG-5 kan 4K video’s met 30fps opnemen of Full-HD tot 120fps voor slow motion afspelen. In deze Olympus TG-5 review zullen we deze digitale camera uitgebreid onder de loep nemen.

Olympus TG-5 review: Gebruiksgemak

Om je een voorbeeld te geven tijdens deze Olympus TG-5 review hoe groot de gaten zijn geworden van een generatie naar de volgende, hebben we de voorganger van deze stevige compactcamera in 2015 besproken. Voorheen was zes maanden tussen updates de norm en een gat van twee jaar was echt een grote nee, aangezien iedereen die je serie toentertijd volgde overgestapt zou zijn naar de concurrent. Dit is zowel een teken dat de markt misschien iets rustiger wordt als een positief teken dat de technologie nu zover is gekomen, dat aanpassingen van bestaande producten nu subtiele verbeteringen zijn, in plaats van een revolutionaire vernieuwingen. De prestatie van de meeste digitale camera’s is simpel gezegd al goed genoeg voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn. Dus wat heeft Olympus met het bovenstaande in gedachten gedaan om de TG-5 te onderscheiden van de TG-4? Dat zal je allemaal ontdekken in deze uitgebreide Olympus TG-5 review.

waterdichte camera Olympus TG-5 review

Nou, om te beginnen in deze Olympus TG-5 review biedt de solide nieuwe versie 4K video opnames naast 120fps opnames in Full-HD. Volgens Olympus krijgen we nu ook een nieuwe sensor en processor, waarbij de laatste een TruePic VIII is. Vreemd genoeg is de 16-megapixel resolutie van de voorganger nu gedaald naar 12-megapixel, wat waarschijnlijk gedaan is om de verschijning van ruis tijdens hogere ISO-instellingen te beperken. Uiteraard zal je deze camera alleen maar overwegen om beelden vast te leggen die anders nooit mogelijk zouden zijn (tenzij je het niet erg vindt om je camera of smartphone mogelijk te beschadigen). Een paar pixels minder is dus niet een enorm probleem, maar desalniettemin een interessante keuze.

Olympus hoopt dat de uitgebreide hoeveelheid functies van deze stevige camera ervoor zal zorgen dat hij door verschillende markten als interessant gezien wordt, niet alleen de avonturiers die snowboarden of raften. Zo biedt hij bijvoorbeeld naast de standaard bestendigheid tegen weer/water en verwoesting, handige functies (op papier in ieder geval) zoals een helder/snel f2-objectief voor fotografie tijdens weinig licht (net als de TG-4) en een anti-mist filter, wat het bedrijf een extra glaslaag voor de camera noemt in hun marketing. De bestendigheid tegen verwoesting bestaat uit het feit dat de TG-5 is schokbestendig tot een hoogte van 2,1 meter, drukbestendig tot een gewicht van 100 kilogram en gebruikt kan worden tijdens temperaturen zo laag als min 10 °C. Daarnaast is er ook nog stofbestendigheid.

Het is belangrijk om tijdens deze Olympus TG-5 review op te merken dat alle van deze laatste specificaties overeenkomen met zijn twee jaar oude voorganger, en hetzelfde geldt voor het feit dat je foto’s in RAW-formaat vast kan leggen, wat je niet vaak ziet bij dit soort camera’s. We krijgen ook de standaard kunstfilter digitale effecten van Olympus en specifieke onderwatervriendelijke modi, zoals eentje voor onderwater HDR-foto’s.

Olympus TG-5 review

Afgezien van de nieuwe sensor en processor, beweert Olympus ook dat ze de besturingen makkelijker gemaakt hebben voor wanneer je handschoenen draagt, maar deze vonden we eerlijk gezegd net zo klein als het oude model, wat toen ook al een minpunt was. Het is te doen met handschoenen, maar zeker niet makkelijk. Er zijn echter extra behuizing, objectieven en adapters beschikbaar die mogelijk makkelijker te gebruiken zijn.

Net als zijn voorgangers ziet de Olympus TG-5 er stevig uit tijdens onze Olympus TG-5 review. De voorkant ziet er mogelijk voor sommige personen iets te overdreven uit. De camera heeft zichtbare schroeven, wat uit moet stralen dat dit een camera is die alles aan kan. Rechtsboven het objectief zit een klein raampje waar je de flits en ondersteuningslamp voor de AF kunt vinden. De flitsinstellingen bestaan uit standaard auto en een geforceerde flits/aanvul optie, naast instellingen voor rode ogen, uit en langzame synchronisatie opties. Rechtsonder het objectief zit tot slot een ontgrendelknop om de lensring los te draaien.

onderwatercamera Olympus TG-5

De cameragrip is ook duidelijk aanwezig, maar niet genoeg om voor een echt stevige grip te zorgen, zelfs met droge handen. Maar we stellen tijdens deze Olympus TG-5 review het feit op prijs dat de fabrikant geprobeerd heeft om chassisafmetingen te behouden, zodat je de camera nog steeds in je broekzak kan doen en tegelijkertijd de hele camera verstevigd heeft. Zo zit er een dubbel vergrendelmechanisme aan de zijkant waar je de USB- en HDMI-aansluitingen terug kunt vinden en hetzelfde geldt voor de onderkant, waar de oplaadbare lithium ion accu kunt vinden en er ook ruimte is om een SD-kaart te plaatsen. De afmetingen van de TG-5 zijn 113 x 66 x 31,9mm, wat iets groter is dan de TG-4. De camera is met 250 gram (inclusief accu en SD-kaart) ook net iets zwaarder dan de TG-4. De accu laad je op in de camera, in plaats van dat je een losse oplader krijgt, maar dit is iets wat je bij alle compactcamera’s zal missen.

De Olympus TG-5 heeft een intern zoommechanisme, dus op geen enkel moment steekt het objectief uit de behuizing, zodat je hem niet kan beschadigen wanneer je de camera laat vallen. Gebruik de zoomschakelaar rond de sluiterknop bovenop de camera en hij glijdt binnen drie seconden van een maximale wijde hoekinstelling naar extreme telefoto. De zoom is het equivalent van een wijde hoek 25-100mm op een 35mm filmcamera en macro’s vanaf 1cm zijn mogelijk. De apertuur van het objectief gaat van f/2 bij een wijde hoek naar f/4.9 bij de maximale zoom. Wederom zijn deze specificaties precies hetzelfde als bij de TG-4.

Met geen zoeker op ooghoogte, leg je foto’s vast met een 3-inch, 460K dot resolutie LCD aan de achterkant, welke helder genoeg is voor een camera in deze klasse en is wederom precies hetzelfde als de TG-4. Ook in dit model vind je weer een beschermend paneel, wat waarschijnlijk een van de redenen is waarom er geen touchscreenbesturing geboden wordt (afgezien van het feit dat de selecties van het menu erg dicht bij elkaar staan, waardoor het ook erg moeilijk zou zijn om nauwkeurig te selecteren wat je wilt).

Beste Olympus TG-5 review

De bovenkant van de Olympus TG-5 is redelijk recht toe, recht aan. De sluiterknop en zoom schakelaar zijn de functies die er het meeste uitspringen. Aan de rechterkant vind je voor de rest een ongemarkeerde draaiknop. Een kleine ruwe aan/uit-knop vind je links van de sluiterknop, welke uiteraard zo gemaakt is om hem makkelijk te gebruiken wanneer je handen nat zijn. Als je skihandschoenen draagt, dan zal deze knop waarschijnlijk onmogelijk gebruikt worden.

Aangezien dit een kruising is tussen een actioncamera en reiscamera, krijg je zowel een ingebouwde gps als wifi. Links van de logo’s die deze functionaliteit aangeven zal je een paar speldenprikjes zien die ongeveer 1,5cm van elkaar zitten. Deze geven aan dat je opnames met stereogeluid worden opgenomen. Hier niet ver vandaan zit een schakelaar die gemarkeerd is als ‘log’, waarmee je de locatie vast kan leggen waar je de foto’s maakt.

Zet de camera aan en de Olympus zal bijna onmiddellijk klaar zijn voor gebruik. Bij de TG-4 duurde dit iets langer dan een seconde, dus voor ons voelt deze nieuwe versie iets sneller aan. Hier zijn we erg tevreden mee en foto’s kan je ook snel maken, wat belangrijk is, aangezien je vaak niet veel tijd hebt om speciale beelden vast te leggen.

Goedkope Olympus TG-5 review

Druk de sluiterknop halverwege in en de Olympus TG-5 focust binnen een mum van tijd op wat je wilt vastleggen. Druk de sluiterknop volledig in en het beeld wordt vastgelegd, waarbij het scherm minder dan een seconde stil staat, wat bij de TG-4 zeker twee seconde was. Al met al voelt de TG-5 dus iets sneller aan.

Zoals we eerder al aangaven worden foto’s nu vastgelegd met een effectieve resolutie van 12 megapixels met een 12.7MP/2.3-inch CMOS-chip, terwijl dit bij de vorige versie 16 megapixels met een vergelijkbare sensor in afmetingen was. Deze keer krijgen we echter wel een update naar 4K video, maar Full-HD 1080p blijft ook een optie, wat opgeslagen wordt in een makkelijk toegankelijk en weer te geven Motion JPEG-formaat. Lichtgevoeligheid lijkt ook verbeterd of in ieder geval het ISO-bereik uitgebreid, aangezien je nu tot ISO 12800 uit kan kiezen, in plaats van een maximum van ISO 6400. Je kan de camera ook op auto laten staan om goede resultaten te bereiken.

Je krijgt toegang tot het bovenstaande door de OK-knop te drukken. Hiermee wordt een werkbalk geopend rechts in het LCD-scherm. Vervolgens navigeer je naar de gewenste optie en implementeer je deze.

Aangezien dit een Olympus camera is, krijgen we ook de creatieve extra van een aantal kunstfilter digitale modi, wat handig is als je deze wilt implementeren in je foto’s. Je hebt hier de keuze uit Pop Art, Soft Focus, Pale & Light, Light Tone, Grainy Film, Pin Hole, Diorama, Cross Process, Gentle Sepia, Dramatic Tone, Key Line, Water colour, Vintage en Partial Colour, wat inhoudt dat de ‘Sparkle’ optie overboord gegooid lijkt.

Goedkope Olympus TG-5

De knoppen aan de achterkant van de camera zijn allemaal erg logisch. Net als bij de voorganger krijg je een aparte videoknop rechtsboven, die je op zo’n locatie zit dat je hem snel in kan drukken. Hieronder zit een draaiwiel voor opnamemodi. Op dit draaiwiel kan je kiezen uit Programma en apertuurprioriteit modi, maar er zijn geen aparte sluiterprioriteit of handmatige opties. Er zijn echter twee beschikbaar aanpasbare instellingen hiernaast voor snelle en makkelijke toegang tot voorkeurskeuzes.

Aangezien de Olympus TG-5 onder andere gemaakt is voor het maken van foto’s en video’s onderwater, is er ook een aparte onderwaterinstelling, welke zelfs een HDR-optie heeft. We moeten toegeven dat dit best gaaf is. Hiernaast zit een microscoop modus, waar personen die extreme close-ups van detail en textuur willen. Vervolgens zijn de standaard scène modi, zoals zonsondergang, portret, natuur, etc. Naast al het bovenstaande krijg je ook de bekende Auto instelling, welke de camera de vrijheid geeft om zelf de beste instellingen te kiezen. Deze modus is consistent genoeg voor de meeste mensen om hier niet van af te wijken.

Goedkoopste Olympus TG-5 review

De kleinere ruitvormige knoppen aan de achterkant van de camera, rechts van de LCD (er zijn in totaal drie) vallen precies onder je duim. Van boven naar beneden zijn deze knoppen gemarkeerd als info, afspelen en menu, waarbij de laatste ook fungeert als een knop om wifi te activeren. Deze opstelling is hetzelfde als bij de TG-4. Als je op info drukt komt er een live histogram naar voren. Als je op menu klinkt, dan komen er twee mappen naar voren met standaard camera-instellingen voor foto’s, naast een scherm met een aparte map met video-opties en een scherm met instelopties.

Op het besturingspad vind je nog meer instellingen terug, zoals voor het aanpassen van de belichtingscompensatie, flitsinstellingen en ook timer en burst vastleg opties. Naast 2 of 12 seconden voor de timer, krijg je ook een aanpasbare instelling en daarnaast zijn er sequentiële hoog (max 20fps) en laag burst opties.

Het accucompartiment aan de onderkant van de TG-5 met zijn dubbel gesloten deurtje voelt goed beschermd aan tegen ongewenste vloeistoffen. De accu geeft je ongeveer 300 foto’s, wat wederom precies hetzelfde is als de TG-4. Hiernaast zit een schroefdraad om een statief of iets dergelijks vast te maken aan de camera.

Beeldkwaliteit van de Olympus TG-5

Door de redelijk kleine 2.3-inch sensor is de Olympus TG-5 een snapshotcamera. Wanneer er voldoende zonlicht is maakt de camera desalniettemin indrukwekkende foto’s tijdens onze tijdens deze Olympus TG-5 review. Dit kan je met behulp van de natuurlijke kleurmenu optie nog meer verbeteren als je dat wilt. Zelfs met zijn standaard instellingen zijn op helderdere dagen de primaire kleuren (vooral blauw en groen) erg levendig, terwijl tijdens ideale omstandigheden de beelden voor het overgrote deel rijk met contrast zijn. Je hoeft voor de rest weinig te doen en alleen maar te richten en schieten met deze camera.

Olympus TG-5

Het is waarschijnlijk onvermijdbaar dat er een lichte verzachting rond de randen van het frame te zien is bij het maken van foto’s met de standaard 25 mm equivalent wijde hoek instellingen. Je moet echter wel goed kijken om dit te zien. Bij het telefoto uiteinde zijn de foto’s ook redelijk helder. Een probleem met een interne zoom, is dat vingertoppen soms in het scherm verschijnen wanneer je de camera met beide handen beetpakt. Door de centrale positionering van het objectief is dit echter eerder iets dat af en toe in plaats van regelmatig plaatsvindt. Tijdens zulke momenten blijven de paarse randen redelijk binnen de perken en je kan ze alleen opmerken als je er echt naar zoekt.

Normaal gesproken zou je bij een compactcamera met een 1/2.3-inch sensor tijdens omstandigheden met weinig licht niet verder willen gaan dan ISO 800 of misschien ISO 1600. Deze gaat echter verder dan dat, wat hij te danken heeft aan een lichtere dan normale lens in zijn klasse. Wanneer je echter meer richting de maximale ISO-instelling gaat, zullen foto’s steeds zachter worden en bij ISO 12800 zijn ze niet scherp meer. Alhoewel we geen wonderen van de TG-5 verwachtte, zijn de foto’s perfect bruikbaar.

Ruis

Er zijn acht ISO-instellingen beschikbaar op de Olympus TG-5: ISO 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400 en 12800.

Brandpuntsafstand

De Olympus TG-5 heeft een 4 x optische zoom, welke begint bij 25 mm en uitzoomt tot een nette 100 mm.

Chromatische afwijkingen

De Olympus TG-5 had een aantal paarse randen tijdens hoge contrast situaties in onze Olympus TG-5 review.

Macro

De Olympus TG-5 heeft een supermacro modus op het draaiwiel, waar je naar moet schakelen om te focussen vanaf 1 cm. Het grootste probleem met deze modus, is genoeg licht tussen het objectief en het onderwerp krijgen. Als je niet gebruik maakt van de Supermacro modus, dan zal het dichtste dat de TG-5 focust 10 cm zijn, wat niet bepaald een bruikbaar focusresultaat is. De camera kan echter ook focussen vanaf 10 cm wanneer je volledig ingezoomd bent, wat er handig is voor vage achtergronden.

Flits

Met de flits uitgeschakeld laat de Olympus TG-5 geen duidelijke signalen van vignettering zien bij een wijde hoek of volledig ingezoomd tijdens onze Olympus TG-5 review. Dit merk je echter wel op wanneer de flits aan staat en dan vooral bij een wijde hoek. Volledig ingezoomd is het minder, maar nog steeds merkbaar op een witte achtergrond.

Nacht

De Olympus TG-5 heeft een speciale Nacht scènemodus in de scène-instellingen op het draaiwiel. Het voordeel van het gebruik van deze modus, is dat de camera een langere sluitersnelheid kan selecteren dan in de Program modus. Dit laatste betekent dat je een hogere ISO moet selecteren om een evenwichtige belichting te krijgen. De camera gaat er ook vanuit dat je hem ondersteunt (met een statief bijvoorbeeld) en kiest dus een lage ISO.

Beste Olympus TG-5

Conclusie van deze Olympus TG-5 review

De Olympus TG-5 kan je het beste zien als een camera die je overal mee naartoe neemt, waar je alles mee vastlegt tijdens je reizen en een actiecamera in een. Olympus heeft voor het overgrote deel gekozen voor een aanpak van ‘why change a winning team’ en dit model heeft grotendeels dezelfde specificaties als het vorige model. Dit is zeker een zeer capabele camera en het waard om te onderzoeken als je het oude model nog niet bezit. Als je echter al de TG-4 hebt, dan is er geen reden om over te stappen, ook al is dit nieuwe model iets sneller.

De Olympus TG-5 is zeker weten een van de betere stevige cameramodellen die we tot op heden geprobeerd hebben en die niet veel compromissen hoeft te sluiten om zijn verstevigde ontwerp. Of je het prijskaartje over hebt voor deze camera, nu de grens tussen actiecamera’s en compactcamera’s steeds kleiner wordt, is een keuze die je zelf moet maken. Het is echter een capabele, consistente presteerder, ondanks de kleine sensor.

Vorig artikelGoPro Hero 6 Black review
Volgend artikelNikon Coolpix W300 review
olympus-tg-5-reviewDe Olympus TG-5 is zeker weten een van de betere stevige cameramodellen die we tot op heden geprobeerd hebben en die niet veel compromissen hoeft te sluiten om zijn verstevigde ontwerp.