Home Action camera review Insta360 One X review: een geweldige 360 graden camera

Insta360 One X review: een geweldige 360 graden camera

637
0
Insta360 One X

Moet je de Insta360 One X kopen? Ontdek het

De Insta360 One X is in essentie een compacte actioncamera. Hij mist echter de waterbestendigheid en stevige constructie die je van een GoPro concurrent verwacht. Wat hij wel heeft is een ingebouwde en bijna ‘idiootbestendige’ 360 graden opstelling. Dit komt dankzij de twee 180 graden wijde hoek objectieven en erg slimme en makkelijk te gebruiken mobiele software.

Je kunt timelapses en hyperlapses, foto’s en verschillende 360 graden video’s met verschillende resoluties en beeldsnelheden maken. Met de mobiele app voor Android en iOS kan je deze video’s en foto’s makkelijk bewerken.

Net als de nieuwste GoPro Hero 7 Black maakt hij ook gebruik van een door software aangedreven beeldstabilisatie. Deze is ontwikkeld om je video’s soepel en standvastig te houden. Het maakt dus niet uit hoeveel je met je handen schudt of wat voor terrein je betreedt.

Vergelijk prijzen direct bij:

Positieve- en negatieve eigenschappen

Positief

• Compact en lichtgewicht
  • Gebruiksvriendelijke app vol met functies
  • Uitstekende beeldstabilisatie
  • Een grote hoeveelheid optionele accessoires
  • Degelijke beeldkwaliteit

Negatief

• Niet standaard waterbestendig
  • Smartphone nodig om het maximale uit de camera te halen
  • Oudere smartphones zullen moeite hebben om de bestanden met een hoge resolutie te verwerken

Belangrijkste functies

• 5,7K 360º video met 30 fps
  • 4K 360º video met 50 fps
  • 3K 360º video met 100 fps
  • Time-lapse and slo-mo modi
  • 18-megapixel foto’s met HDR
  • FlowState elektronische stabilisatie

Ontwerp

De Insta360 One X heeft een verlengde, afgeronde pilvorm. Dit maakt hem zowel makkelijk om vast te houden als in je broekzak te stoppen. Met een gewicht van maar 115 gram en een lengte van 115 mm, is het ontwerp aangenaam draagbaar.

insta360 one x review action camera

Vergelijk prijzen direct bij:

Het bovenste deel van dit model bevat de twee cameramodules, één aan elke kant. Hieronder aan de voorkant vind je een klein led-scherm en twee knoppen. Eén is de aan/uit-knop en voor het snel selecteren van video/foto-modi en opties. De andere is voor het maken van foto’s en video’s. Zonder scherm is deze manier van bedienen erg simpel, maar de kans is groot dat je je smartphone wilt gebruiken voor de bediening. Dat zullen we verderop toelichten.

De onderkant is een beetje afgevlakt, waardoor je de One X op een vlak oppervlak kan plaatsen. Hier vind je ook een standaard tripodbevestiging. Aan de onderkant is ook een sleuf voor een microSD-kaart. Er wordt echter niet eentje meegeleverd in de doos, dus die zal je zelf moeten kopen. Er wordt een capaciteit tot 128 GB ondersteund en Insta360 raadt een snelheid van tenminste UHS-I V30 aan. Het rechtstreeks versturen van bestanden en het opladen wordt gedaan via een micro-USB-poort aan een zijkant. Aan de andere kant zit slot een klepje, waar je de verwijderbare accu zult vinden.

in de doos insta360 one x review

De One X is niet vocht- en stofbestendig, waardoor de action camera mogelijkheden direct uit de doos een beetje teleurstellend zijn. Voor waterbestendigheid moet je de Venture Case of Dive Case kopen, welke respectievelijk tot 5 en 30 meter onderwater gebruikt kunnen worden. Hiervoor moet je natuurlijk echter wel extra geld neerleggen en de camera zelf is al niet goedkoop.

Mobiele app

Hoewel het niet een strikte vereiste is, is de Insta360 One X app essentieel als je het maximale uit de camera wilt halen. Deze is beschikbaar voor Apple en Android apparaten en maakt het niet alleen mogelijk om de camera en de instellingen op afstand te bedienen via wifi of de meegeleverde kabels. Je kunt namelijk ook foto’s en video’s snel bewerken voordat je ze opslaat, met vrienden deelt of direct op je sociale media uploadt.

insta360 one x telefoon app

Vergelijk prijzen direct bij:

Je kan erg standaard bewerkingen uitvoeren zonder bestanden naar de opslag van je apparaat te versturen. Voor meer complexe en interessante bewerkingen is dit echter een vereiste. Er zijn kabels om de camera met je telefoon of tablet te verbinden via USB-C, micro-USB en Lightning poorten. We vonden persoonlijk de wifi-optie echter gebruiksvriendelijker. Zodra je dit gedaan hebt kan je video’s trimmen, foto- en video-instellingen wijzigen, muziek en filters toevoegen en afspeelsnelheden aanpassen (waaronder verschillende slow- en fast-motion modi met individuele video’s).

Je kunt ook FreeCapture gebruiken. Dit is de technologie van Insta360 die het mogelijk maakt om een frame van 1:1, 16:9, 9:16 of 4:3 voor je 360 graden video te maken. Hiermee richt je de camera simpelweg waar je wilt en afhankelijk van je keuze wordt het frame automatisch bijgesneden. Je kunt ook verschillende FreeCapture aanpassingen toevoegen aan een enkele clip. Zo kan je bijvoorbeeld een deel van een video alleen op jou gericht houden terwijl je praat, daarna een deel naar voren gericht en vervolgens weer terug naar jou. Het is een krachtige, noodzakelijke functie die je helpt om alleen op de beste delen van je 360 graden video te focussen.

Optionele accessoires

De app maakt het ook mogelijk om video’s te stoppen/starten en foto’s op afstand te maken, en ook beeldinstellingen aan te passen voordat je een opname of foto maakt. Dit is allemaal veel handiger dan de fysieke knoppen op de camera. Vooral als je de Insta360 One X bevestigd hebt aan een selfie-stick.

Compatibele telefoons

We gebruikte een iPhone 6 samen met de camera voor deze test. Deze telefoon wordt officieel ondersteund, maar hij had problemen om de 5,7K videobestanden van de One X te verwerken. De app crashte daarom regelmatig toen we ze probeerde te bekijken en bewerken.

iphone insta360 one x

De kwaliteit verlagen naar 4K maakt het allemaal iets dragelijker. Volgens ons is Insta360 echter iets te optimistisch geweest om te zeggen dat de iPhone 6 en 5s volledig compatibel zijn met de camera. Om die reden raden we dus aan om de camera alleen met een recenter telefoonmodel te gebruiken.

Functies en prestaties

Hoewel er niet standaard één meegeleverd wordt, is een selfie-stick een must als je het maximale uit deze camera wilt halen. Mogelijk ben je hier geen voorstander van, maar de camera kan de stick uit foto’s en video’s verwijderen. Wanneer je dit vervolgens combineert met de FlowState stabilisatie, wordt een aan een stick bevestigde One X plotseling een soort van miniatuurdrone.

insta360 one x action camera op helm gemonteerd

Vergelijk prijzen direct bij:

Investeer een beetje extra in de zogenaamde ‘bullet time’ handgreep en je kan echt geweldige opnames in Matrix-stijl creëren. Bevestig de camera aan de selfie-stick en de stick aan de handgreep, verleng de stick en draai hem rond je hoofd. De camera zal alles vastleggen en vervolgens kan je met de software een brandpuntsafstand van de resulterende slo-mo video instellen.

De selfie-stick en bullet time handgreep waren de enige optionele accessoires die we konden uittesten, maar er zijn voldoende andere beschikbaar. Zo zijn er de eerdergenoemde waterbestendige behuizingen, maar ook mounts voor helmen, fietsen, borst, armen, drones en nog meer. Het ecosysteem is niet zo uitgebreid als die van GoPro, maar stelt zeker niet teleur.

Videokwaliteit 360 graden

De accuduur is acceptabel, maar niet geweldig. Wanneer je een 5,7K video met 30 fps of 4K video met 50 fps opneemt, dan kan je een uur gebruik halen voordat je de accu moet opladen. Wanneer je dit via USB doet, dan kan je verwachten dat dit zo’n 100 minuten in beslag neemt. Zoals gezegd kan de accu echter verwijderd worden. Je kunt dus een paar extra kopen, welke niet al te duur zijn.

Video- en fotokwaliteit

Bij een actioncamera wordt een ietwat wazige beeldkwaliteit met ruis vaak geaccepteerd. Dit is de prijs die je betaalt voor de compactheid, stevigheid en de mogelijkheid om de camera overal met je mee te nemen. De resultaten van de Insta360 One X zijn echter aardig indrukwekkend en het samengevoegde beeld van de twee camera’s is bijna naadloos. Je kunt zelfs video’s opnemen in een platte log-modus voor nabewerking van de kleurstelling.

sample van insta360 one x videokwaliteit

Ja, je ziet paarse lijnen bij een hoog contrast, er is een hoop ruis tijdens weinig licht en de kleuren zijn niet echt helder. Gezien de ultra wijde hoek objectieven en kleine sensors, is het echter natuurlijk altijd een compromis tussen gemak en kwaliteit. Gemak heeft hier gewonnen.

Als je op zoek bent naar een actioncamera met de beste beeldkwaliteit, dan lijkt de GoPro Hero 7 Black een logische keuze. De Hero 7 is echter geen 360 graden camera en het verschil tussen de GoPro Fusion en Insta360 One X is kleiner. Het verschil is zelfs zo klein, dat het meer een keuze is van wat je belangrijker vindt. Ga je de camera veel op het water gebruiken, dan is de waterbestendigheid direct uit de doos van de Fusion een pluspunt. De app van Insta360 is echter veel krachtiger en gebruiksvriendelijker.

GoPro Fusion vs Insta360 One X

Tot slot willen we FlowState nog even benoemen, de beeldstabilisatie van de One X. Deze is echt geweldig. Net als bij de HyperSmooth stabilisatie van GoPro bij de Hero 7 Black, krijg je het effect van een 3-assige gimbal, maar dan zonder gimbal. Dus ongeacht hoe onstuimig de weg ook is, de uiteindelijke video zal super soepel zijn.

Conclusie: is de Insta360 One X een aanrader?

front insta360 one x action cameraHoewel hij niet zo stevig is als de meeste actioncamera’s (in ieder geval niet zonder extra te spenderen aan een waterbestendige behuizing) en meer afhankelijk is van een telefoon dan een GoPro, maken de uitstekende 360 graden modi en functies van de One X en de gebruiksvriendelijke en krachtige app deze camera een geweldige keuze voor personen die op zoek zijn naar nieuwe manieren om hun avonturen vast te leggen.

Met modi zoals bullet time en de uitstekende beeldstabilisatie, plus de mogelijkheid om de 360 graden video’s te gebruiken als een beginpunt voor gefocuste niet-360 graden resultaten, is het een fantastisch (en goedkoper) alternatief vergeleken met de GoPro Fusion.

Vergelijk prijzen direct bij: