Home Panasonic camera Panasonic Lumix DMC-FT30 review

Panasonic Lumix DMC-FT30 review

657
0
kleuren LUMIX DMC-FT30

Moet je de Panasonic Lumix DMC-FT30 kopen?

De Panasonic Lumix DMC-FT30 is een stevige onderwatercamera die heel klein is en gemakkelijk meegenomen kan worden op alle soorten avonturen, of die nu op het land of het water zijn.

Alle gebruikelijke kenmerken van een stevige camera zijn opgenomen in het product, zoals waterdichtheid tot 8m, schokbestendigheid tot 1,5m en vriesbestendigheid tot -10 graden Celsius, en dit alles in een behuizing dat klein genoeg is om te verbergen in een gewone broekzak. In deze Panasonic Lumix DMC-FT30 review zullen we bespreken wat hij zoal te bieden heeft.

Vergelijk prijzen direct bij:

Positieve- en negatieve eigenschappen

Positief

• Kleine afmetingen
  • Handige, stevige eigenschappen
  • Gebruiksvriendelijk
  • Verkrijgbaar in verschillende kleuren

Negatief

• Kwaliteit van de foto’s en video’s niet hoog
  • Beperkte zoombereik
  • Klein om vast te houden

Functies en eigenschappen

Je kunt de camera per ongeluk laten vallen van een staande hoogte op een harde ondergrond zonder ernstige schade toe te brengen en je kunt de camera in een typisch zwembad gooien of meenemen in het ondiepte op het strand zonder bang te hoeven zijn dat er kortsluiting veroorzaakt wordt of de geheugenkaart kapot maakt.

Panasonic Lumix DMC-FT30 review waterproof camera

Vergelijk prijzen direct bij:

Dit is natuurlijk het geval zolang je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt op het gebied van de sluiting van de camera (de camera herinnert je hier elke keer aan als je hem gebruikt). Panasonic levert ook een siliconen omhulsel voor de behuizing, welke bedoeld is om te voorkomen dat de klep van het batterijcompartiment opent in de buurt van water (ook al zit er al een vergrendeling op het klepje), en het kan beschermen tegen krassen als de camera valt.

Het is belangrijk op te merken dat de waterdichtheid, die IPX8 is, ontworpen is om de camera onderwater te beschermen voor periodes van niet langer dan 60 minuten en niet dieper dan 8m. We konden niet een diepte tot 8 meter vinden, dus besloten om hem in een vaas te doen met een diepte van 20 cm. Na een uur haalde we de camera uit de vaas, droogde hem af en zagen dat er een kleine hoeveelheid water in de buurt van de O-ringsluiting bleef zitten en veel in de groef van deze toen we het compartiment openmaakten.Panasonic Lumix DMC-FT30 review onderwater camera

Tijdens de volgende test deden we de camera wederom in de vaas met 20 cm water, maar deze keer zo’n 90 minuten. Dit keer merkten we dat er inderdaad water in het afgesloten compartiment, in de SD-kaartsleuf en in de buurt van de batterij kwam. De camera en geheugenkaart werkte echter nog steeds nadat we ze droog hadden gemaakt.

Gebruiksgemak tijdens deze Panasonic Lumix DMC-FT30 review

Voor een camera zoals deze moet gebruik basis zijn, wat betekent dat je niet een hoop mogelijkheden zult vinden om veranderingen aan te brengen in de belichting. In de meeste gevallen zal je gewoon gebruik moeten maken van de auto-modi, aangezien het moeilijk is om aanpassingen te maken onderwater of tijdens helder licht.

goedkoopste Panasonic Lumix DMC-FT30 onderwater camera

Vergelijk prijzen direct bij:

Er is een 2,3-inch lcd-scherm waar je je foto’s mee voorbereidt, een twee-staps sluiter die makkelijk ingedrukt kan worden, een aparte knop om video-opnames te starten en de typische navigatieknoppen op de achterkant die vlak en over het algemeen gebruiksvriendelijk zijn; alhoewel de zoomknoppen een beetje te zacht aanvoelen.

Hij is eenvoudig te bedienen, maar het is niet altijd fijn om hem te bedienen. Het lcd-scherm op de achterkant heeft niet een hoge kwaliteit en je kunt hem niet gemakkelijk gebruiken, tenzij je er recht naar kijkt en niet in direct zonlicht. Het kan inderdaad moeilijk zijn om te zien hoe je kadering en belichting eruit ziet wanneer je buiten fotografeert, wat creativiteit kan beperken op het gebied van de soorten hoeken en verlichting die je wilt bereiken. Het terugkijken van je foto’s op het scherm zal niet altijd duidelijk laten zien hoe je eigenlijke foto eruit ziet.

Panasonic Lumix DMC-FT30 Review waterdichte camera

De lens is piepklein en kan linksboven op de behuizing gevonden worden. Er is geen beschermhoes (of vergelijkbaar) voor als het toestel niet in gebruik is, dus de lens is altijd blootgesteld. Je moet er altijd voor zorgen dat deze lens schoon en niet beslagen is, vooral als je de camera net uit het water hebt gehaald of als je hem in je zak hebt. Tijdens deze Panasonic Lumix DMC-FT30 review kwam het af en toe voor dat er vlekken op het objectief zaten en dat konden we niet zien tijdens het terugkijken van de foto’s; pas toen we thuiskwamen en de foto’s op de computer bekeken kwamen we hierachter.

Door de plaatsing van het objectief moet je voorzichtig zijn met de manier waarop je de camera vasthoudt. Als je je linkerhand iets te veel gebruikt om de camera stil te houden, dan kan het voorkomen dat je ongewenst een deel van je vinger op de foto komt en wanneer je de foto snel terugkijkt merk je dit niet altijd op. Hoe meer je de camera echter gebruikt, hoe meer je in gedachten houdt hoe je de camera vast moet houden om dit soort situaties te voorkomen.

Foto- en videokwaliteit

Qua kwaliteit heeft het objectief een 4x optische zoom die varieert van 25-100mm,en een maximale wijde apertuur van f/3.9 wanneer je niet inzoomt. Dit objectief zit achter een 16-megapixel CCD-sensor. Verwacht niet dat deze camera prachtige foto’s kan maken. De scherpte is niet hoog, helder wit wordt vaak met te veel helderheid vastgelegd, er is wat straling en zachtheid zichtbaar in gebieden met een hoog contrast, de zijkanten kunnen merkbaar zachter zijn dan het midden van het frame en de brede hoek kan een merkbare bocht in rechte lijnen veroorzaken.

fotokwaliteit panasonic lumix dmc-ft30

De foto’s zijn prima voor het delen op sites zoals Facebook op een klein formaat, maar op hun oorspronkelijke afmetingen zien ze er niet goed uit en bijsnijden zullen ze je niet in dank afnemen.

Afhankelijk van je behoeften kun je een aantal verschillende automatische modi gebruiken, waarbij iAuto de modus is die de volledige controle over de camera heeft om de beste scènemodus te selecteren voor wat je probeert vast te leggen. We vonden deze modus het beste voor scènes met veel dynamische verlichting, omdat het de hoogtepunten niet te veel overbelichte. Dit was echter niet geweldig als we macro’s wilden maken, waarbij het focuspunt vaak verder ging dan ons onderwerp en in plaats daarvan op de achtergrond kwam. Voor macro’s gaven we de voorkeur aan de Opnamemodus, een automatische modus waarmee je de focus naar behoefte kunt wijzigen van normaal naar macro.

Panasonic Lumix DMC-FT30 Review compact camera

Video kan met de druk op een knop worden opgenomen, maar verwacht geen scherpe kwaliteit. We vonden de resultaten iets te vaag en merkten dat de lens een probleem had met een vaste focus, waarbij hij vaak naar binnen en naar buiten pulseerde. Hij neemt niet op in Full-HD en kan alleen maar normale HD doen (d.w.z. 1280 x 720 pixels). We vinden het geen geweldige camera als je van plan bent om veel video’s op te nemen.

Conclusie van deze Panasonic Lumix DMC-FT30 review

Je moet deze camera alleen overwegen als je specifiek een kleine en relatief goedkope stevige camera wilt voor standaard foto’s en video’s. Het is een onderwatercamera die je in je zak kunt stoppen en gemakkelijk met je mee kan nemen tijdens je avonturen, en de indeling van platte knoppen maakt hem gemakkelijk te bedienen.

Als dit niet je doel is, overweeg dan een van de grotere stevige cameramodellen van Panasonic, zoals de DMC-FT6, welke iets duurder is, maar een betere sensor, optica en een mogelijkheid om Full-HD video’s te maken biedt.

Vergelijk prijzen direct bij:

Vorig artikelEKEN H9R review
Volgend artikelFujifilm FinePix XP130 review
panasonic-lumix-dmc-ft30-reviewAlhoewel dit een prima en stevige onderwatercamera is, zal niet iedereen de kwaliteit van de foto`s voldoende vinden. Vanwege zijn lage prijs kunnen we hem toch aanbevelen, maar als je iets meer te besteden hebt raden we je aan om alternatieven te overwegen.