Fujifilm FinePix XP120 Review

Toen smartphones voor het eerst op de markt uitgebracht werden daalde de verkoop van compactcamera’s stevig. Maar terwijl je bezig was met het filteren van je favoriete Instagram shots, schakelde de camera industrie over naar de volgende versnelling en begonnen ze met het produceren van geweldige producten die alles wat op het gebied van smartphones geproduceerd wordt wegblazen. Op het gebied van camera’s wordt er vaak gekeken naar welke de krachtigste beeldsensor heeft en betere foto’s en video’s produceert. Wij gaan in het artikel van vandaag echter kijken naar een camera die ontworpen is voor omstandigheden waar de meeste normale camera’s niet meer werken.

De Fujifilm FinePix XP120 wordt verkocht als een waterbestendige camera die bestand is tegen een volledige onderdompeling in water en intense weersomstandigheden. In deze Fujifilm FinePix XP120 review zullen we hem uittesten om te zien hoe hij echt presteert, zodat je kan besluiten of dit iets is wat je aan je eigen fotografische uitrusting toe wilt voegen.

Fujifilm FinePix XP120 review:

Eerste indruk

Terwijl de meeste moderne technologie meer gefocust is op de witgewassen uitstraling van moderne architectuur, is het een fijne afwisseling om iets te zien dat het gericht is op de consumentenmarkt dat er uitdagend uitziet. De felgekleurde behuizing en de rubberen omranding laten duidelijk zien hoe stevig de camera is, maar zonder hem onnodig groot te maken.

De camera heeft een beetje een retro design, aangezien het steeds meer voorkomende touchscreen vervangen is door een aantal goed geplaatste knoppen. Dit is logisch, aangezien zelfs de beste multi-touch schermen niet onder water werken en dat is nu precies de omgeving waar deze camera voor gemaakt is.

Alhoewel deze camera een hoop nieuwe dingen heeft, voelde zijn design en lay-out bijna bekend aan. Dit betekent dat het niet lang duurde voordat we gewend raakte aan de lay-out. Een paar minuten nadat we de doos geopend hadden konden we de features van de camera op een meer uitgebreide manier ontdekken.

Design en duurzaamheid

Alles van deze camera duidt op een stevige camera. Alhoewel veel onderdelen van de camera gemaakt zijn van plastic, heeft Fujifilm gekozen voor voor materialen met een erg hoge kwaliteit die erg soepel aanvoelen wanneer je ze aanraakt, maar niet meegeven. De voorkant van de camera is voor het overgrote deel decoratief. Het grootste gedeelte van de ruimte wordt in beslag genomen door het glanzende frame dat beschikbaar is in verscheidene heldere kleuren. Je kan kiezen uit uitspringende kleuren zoals blauw en geel, welke allemaal een kleine zwarte accent balk hebben die de besturingen onderscheiden van de rest van het frame. Als je liever iets hebt dat er minder uitspringt, dan kan je ook voor het omgekeerde design kiezen, welke voornamelijk zwart is, maar accenten van groenblauw of groen heeft. De modellen met een meer ingetogen uiterlijk zijn het beste voor personen die de camera mee willen nemen tijdens het reizen. Als je tijdens je tripjes namelijk in wat minder vriendelijke buurten terechtkomt, dan wil je niet de aandacht trekken met een camera die er prijzig uitziet.

Beste Fujifilm FinePix XP120 Review

De rest van de voorkant wordt in beslag genomen door de flitser, optische zoom lens en een aantal labels die aangeven hoe duurzaam de camera is. Wanneer je hem omdraait wordt je begroet door een groot 3-inch scherm, zoomknoppen die je met de duim bestuurt, een terugkijk knop en het typische ronde navigatiepaneel. Al het met al ziet hij er ongeveer hetzelfde uit als andere camera’s die de laatste jaren uitgebracht zijn, maar wanneer je hem beter inspecteert, dan zal je op prijs kunnen stellen hoe stevig hij voelt. De polsband is rechtstreeks vastgeschroefd aan het metalen interne frame. Alle knoppen voelen erg stevig aan, wat nodig is om ervoor te zorgen dat ze goed waterdicht zijn. Zelfs wanneer je een grote hoeveelheid druk uitoefent buigt de camera niet.

Het eindresultaat is iets dat volledig waterbestendig is tot 20 meter. Als je niet gaat duiken, dan kan je deze camera makkelijk met je meenemen voor een aantal gedenkwaardige onderwater foto’s.

De camera is ook schokbestendig zolang je hem niet van een hoogte van meer dan 1,75 meter laat vallen. Je kan hem misschien niet van de top van een berg afgooien, maar je moet erg goed je best doen om hem te beschadigen.

Beeldkwaliteit Fujifilm FinePix XP120

De camera is uitgerust met een beeldsensor die foto’s met een respectabele 16,4 megapixel resolutie maakt. Zelfs wanneer je foto’s groot af wilt drukken, zullen deze er nog steeds zo scherp en duidelijk uitzien als op de computer. Prestaties overdag zijn uitstekend met maar weinig ruis en verstoringen.

Zoals bij de meeste camera’s zal je tijdens het maken van foto’s in uitdagende omgevingen deze problemen meer opmerken. Als je gewend bent aan het maken van foto’s met een kwalitatieve digitale spiegelreflexcamera, dan zal je wanneer je volledig inzoomt op een foto die in de avond genomen is een ietwat korrelige textuur opmerken die geassocieerd wordt met hoge ISO snelheden. Maar vergeleken met de kwalitatieve camera’s die je in telefoons zoals de iPhone 7 kan vinden, is er een verschil van dag en nacht. Voor ons was de FinePix XP120 een herinnering hoe ver de beeldtechnologie gekomen is. De foto’s van je telefoon zullen er misschien prima uitzien op een computerscherm, maar als je nabewerking wilt doen of je foto’s uit wilt printen, dan zouden wij liever de XP120 willen hebben.

Goedkoopste Fujifilm FinePix XP120 Review

Kleuren zijn een beetje levendig en hebben aardig wat contrast. Dit zorgde voor foto’s die veel leuker waren dan we gewend zijn. Als je graag RAW foto’s maakt en alle bewerking zelf wilt doen in een kwalitatief programma, dan zal je het feit niet op prijs stellen dat de camera dit voor je probeert te doen, maar iedereen die simpelweg wil richten, schieten en een geweldige foto wil krijgen zal onder de indruk zijn van de automatische bewerking.

Videokwaliteit Fujifilm FinePix XP120

Een van de meest indrukwekkende features was de videokwaliteit die deze camera leverde. Wanneer je opneemt in Full HD 1080p, dan zijn de beelden net zo scherp en duidelijk als de foto’s. Maar het indrukwekkende is, dat de camera’s de beelden op kan nemen met 60 frames per seconde. Als je je clips op een 120 hertz televisie bekijkt, dan zal je zien dat de video er erg soepel uitziet. Zodra je hier aan gewend raakt, dan zullen de video’s die je normaal gewend bent om te zien er haperend uitzien.

Connectiviteit

Je kan deze camera bundelen met een SDHC kaart naar keuze, waarbij de maximale ondersteunde capaciteit 128GB is. Over het algemeen zouden we aanraden om een SD geheugenkaart met Wi-Fi mogelijkheden te kopen, maar met deze camera hoef je dat niet te doen. Hij heeft een ingebouwde Wi-Fi sharing, zodat je al je foto’s automatisch naar je mobiele apparaat kan laten sturen. Binnen een paar seconden kan je een foto maken en deze op Instagram delen, net als wanneer je de foto’s met je telefoon maakt.

Fujifilm FinePix XP120