Garmin VIRB Ultra 30 Review

Garmin heeft de laatste jaren een paar handheld action camera’s uitgebracht, maar de meeste personen zullen het er over eens zijn dat ze nooit echt geweldig waren. Als mensen over action cams nadenken, dan is GoPro een van de eerste namen die naar boven komt. Dus als een camera van een ander bedrijf niet vergelijkbare specificaties of features heeft, dan is het niet raar dat deze over het hoofd wordt gezien. Met de VIRB Ultra 30 brengt Garmin hier echter verandering in, wat een 4K actie camera is met een aantal indrukwekkende features. Zo is er onder andere slow motion, een gevoelige microfoon, live-streaming mogelijkheden, travelapse, beeldstabilisatie en nog meer. In deze Garmin VIRB Ultra 30 review zullen we uitgebreid kijken of deze action camera het overwegen waard is

Garmin VIRB Ultra 30 review:

De VIRB Ultra 30 heeft een kleine zwarte behuizing met twee rode zijkanten en een lens die niet in het midden zit. De exacte afmetingen van de camera zijn 57,5 x 45,9 x 31,3mm en hij weegt 88 gram inclusief accu. Hij lijkt erg op de GoPro Hero4. Wanneer je de camera uit de doos haalt kom je er achter dat er een hoop geweldige accessoires meegeleverd worden. Je krijgt uiteraard de accu en kabel, maar het bedrijf heeft er ook twee zelfklevende mounts aan toegevoegd. Een vlakke voor bijvoorbeeld een ski of snowboard en een afgeronde, welke bijvoorbeeld zeer geschikt is voor een helm. Daarnaast krijg je meerdere mini accessoires voor het veranderen van de oriëntatie van de mount en de waterbestendige behuizing. Het 1,75-inch scherm is groot, helder en reageert goed op je aanraking.

Hardware

De 2,73mm brandpuntsafstand wijde hoek lens met een vaste apertuur van f/2.6 produceert mooie heldere en scherp video’s en foto’s met een minimale fisheye verstoring. De VIRB Ultra 30 heeft een 12 megapixel 1/2,3-inch van achter verlichte CMOS sensor, welke hetgeen wat je vast probeert te leggen nauwkeurig omzet in een scherp en gedetailleerd beeld. Deze soort sensors zijn redelijk nieuw op de markt en bieden significante verbeteringen ten opzichte van vorige modellen. De verwijderbare accu die meegeleverd wordt is een 1250mAH 3,6V oplaadbare accu. De camera heeft microUSB en HDMI outputs en biedt ruimte voor microSD kaarten van maximaal 128GB. De ingebouwde zeer gevoelige microfoon is stevig en ontworpen om het zware gebruik die dit soort camera’s moeten ondergaan te weerstaan. Er is een 3,5mm verbinding voor het gebruik met een externe microfoon, voor het geval je de interne niet voldoende vindt.

Beste Garmin VIRB Ultra 30 Review

Accuduur Garmin VIRB Ultra 30

De meegeleverde oplaadbare lithium-ion accu geeft je ongeveer een uur en vijftien minuten opname bij een kwaliteit van 4K met 30fps. Als je deze kwaliteit verlaagt naar 1080p met 30fps, dan wordt de accuduur met een uur verlengd. Dit is een indrukwekkende accuduur voor kwalitatieve beelden. De mogelijk om de accu te verwijderen en een reserve mee te nemen voor wanneer je lange tijd gaat filmen is een geweldige feature om te hebben.

Beeldkwaliteit Garmin VIRB Ultra 30

De VIRB Ultra 30 kan opnemen met verschillende videokwaliteiten met verschillende frames per seconde. Met resoluties die uiteenlopen van 4K tot 720p is de video die geproduceerd wordt altijd duidelijk en gedetailleerd. Wanneer je filmt met 4K kwaliteit, dan ben je gelimiteerd tot 24 en 30fps. Dit is redelijk standaard voor realtime video en is soepel wanneer je dit weer terugkijkt.

Als je slow motion wilt, dan kan je de fps verhogen naar 240 (8x langzamer dan normaal) met een resolutie van 720p. Beeldstabilisatie om bewegingen te reduceren en een soepelere video te bieden is alleen maar beschikbaar tot 1440p. Dit is momenteel nog wel acceptabel aangezien 4K nog niet echt populair is, maar kan voor de toekomst wel problemen veroorzaken.

Foto’s zien er geweldig uit op de Ultra 30, maar je kan de camera beter gebruiken voor video, aangezien hij daarvoor gemaakt is.

Lapse modi

Er zijn verscheidene modi beschikbaar voor foto’s en video’s met de VIRB Ultra 30. Time lapse maakt foto’s in van te voren ingestelde intervallen en combineert deze dan in een grotere video. De camera staat in de slaapstand tussen de foto’s om accuduur te besparen, dus je zal een hoop uren uit een accu kunnen halen. Travelapse is vergelijkbaar met time lapse, maar foto’s worden echter gemaakt tijdens ingestelde afstand intervallen. Dit maakt je reis video’s een stuk soepeler en professional dan wanneer je time lapse hiervoor zou gebruiken. Beide creëren geweldige video’s van je avonturen.

Garmin VIRB Ultra 30

Duurzaamheid

Garmin focust op consumentenwaarde, dus ze hebben hun camera niet kogelvrij gemaakt, zoals zo vele fabrikanten claimen. Zo is hij bijvoorbeeld niet schokbestendig tot 2m, zoals de Nikon KeyMission 360. Dus je kan de camera beter niet laten vallen van dat soort hoogtes. Voor veel gebruikers is dat toch te veel van het goede en de camera is nog steeds stevig genoeg gebouwd om tegen een stootje te kunnen. Met de meegeleverde waterbestendige behuizing is hij waterdicht tot 40m, wat hem goed genoeg maakt voor de meeste watersportliefhebbers, maar misschien niet als een primaire duikcamera.

Connectiviteit

De VIRB Ultra 30 heeft Bluetooth en Wi-Fi en kan gebruikt worden om rechtstreeks te verbinden met je iPhone, Android of een ander smart apparaat met de VIRB app. Zodra deze met elkaar verbonden zijn kan je je apparaat gebruiken als een afstandsbediening of gewoon snel je video’s en foto’s uploaden, bewerken en delen. Het gebruik maken van deze draadloze technologieën zorgt er echter wel voor dat je accu het minder lang volhoudt. Garmin heeft ook een aantal features toegevoegd die je niet vaak vindt op zo’n relatief betaalbare camera, zoals live-streaming en integratie tussen meerdere camera’s.

Metadata

De gepatenteerde G Metrix technologie van Garmin is een flinke stap voorwaarts ten opzichte van andere action cams. Veel andere camera’s maken het mogelijk om GPS data aan je video’s toe te voegen, maar G Metrix brengt dit op een totaal ander niveau. Afgezien van snelheid, temperatuur en richting, afhankelijk van de sport die je uitvoert, legt G Metrix verschillende soorten gespecialiseerde data vast om aan je video’s toe te voegen.

Als je aan het skiën of snowboarden bent, dan zal G Metrix de tijd die je in lucht zweeft, hoogte en rotaties in de lucht meten. Voor watersporten en fietsen kan je snelheid, hartslag, afgelegde afstand, ritme, kracht en gradatie toevoegen. Tijdens het mountain biken kan je de hoogte van je sprongen, de hoeveelheid sprongen, rotaties in de lucht en hoeveel tijd je in de lucht spendeert meten. Je zal richting, verticale snelheid, GPS coördinaten, hartslag en totale snelheid meten wanneer je luchtsporten zoals skydiving doet of wanneer de camera aan een drone is bevestigd.

Het beste van alles is dat je na het exporteren van de video’s via de VIRB XE desktop app, zelf kan bepalen welke data volgens jou het beste is. Er zijn zelfs nog meer instellingen die we niet genoemd hebben, zoals G-krachten, vorm van de baan en nog meer. Als je bereidt bent om extra sensors te kopen, dan zijn er nog veel meer dingen die de VIRB kan meten.

Goedkope Garmin VIRB Ultra 30 Review

Accessoires Garmin VIRB Ultra 30

Er zijn een hoop accessoires beschikbaar voor de VIRB Ultra 30. Zo zijn er cases, kabels, mounts, tripods, afstandsbedieningen, extra accu’s en sensors voor G Metrix. Afhankelijk van je gekozen sport of activiteit heb je een hoop keuze voor het personaliseren van je camera. Als je een drone gebruiker bent, dan heeft de VIRB een grote hoeveelheid accessoires die je kan gebruiken. Ongeacht van je activiteit raden we echter aan om een extra accu aan te schaffen voor de langere dagen en te kijken welke G Metrix features je van plan bent om te gebruiken, zodat je de juiste sensors hiervoor aan kunt schaffen (zoals een hartslagmeter).

Stem commando’s

Nog een feature die maar weinig action camera’s hebben zijn stem commando’s. Dit maakt het mogelijk om de camera instructies te geven, zoals het maken van een foto of video of het identificeren van een hoogtepunt tijdens het filmen en dit alles zonder handen en alleen maar met je stem.

Wanneer de camera bevestigd is aan een helm of iets anders, dan kan het lastig zijn om gebruik te maken van de knoppen. De stem commando’s elimineren deze behoefte. Om deze functie te activeren moet je eerst zeggen ‘OK Garmin’, gevolgd door de functie je de camera uit wilt laten voeren.

De commando’s die je kan gebruiken zijn: ‘Take a picture’, ‘Start recording’, ‘Stop recording’ en ‘Remember that’. Met de eerste commando zal je een foto maken met de instellingen die je op dat moment gebruikt. De volgende twee commando’s starten of stoppen een opname, zodat je je accu en opslagruimte kunt besparen, om alleen op te nemen wanneer je er klaar voor bent.

Goedkoopste Garmin VIRB Ultra 30 Review

Als je de laatste commando gebruikt tijdens het maken van een video, dan zal de camera de plek die je net gemarkeerd hebt als een hoogtepunt onthouden om later nog eens te bekijken. Dit is geweldig wanneer je bij een berg of heuvel naar beneden aan het skiën of fietsen bent en een bepaalde onderdeel van de video makkelijk terug wilt vinden.

Een kleine LED zal oplichten aan de voorkant van de camera wanneer een commando goed ontvangen is en als je je achter de camera bevindt, dan kan je de verandering van het LCD scherm zien wanneer een foto of video gemaakt wordt. Deze stem commando’s werken verrassend goed, vooral wanneer je in de buurt bent en duidelijk spreekt.

Conclusie van deze Garmin VIRB Ultra 30 review

Met de creatie van de VIRB Ultra 30 heeft Garmin een handheld action camera geproduceerd om te concurreren met de GoPro camera’s. Alhoewel hij niet zo duurzaam is als andere modellen, zit hij vol met features die je video’s uniek zullen maken en hij heeft een hoop van dezelfde technologie als andere camera’s die je vandaag de dag kunt kopen.

Zoals de meeste camera’s van zijn soort kan je 4K video’s maken, hem met je meenemen onder water en hem bijna overal bevestigen. Maar er zijn twee dingen die de VIRB Ultra 30 het meeste onderscheiden van de concurrentie. Dit zijn het gemak hoe je hem kan gebruiken tijdens het uitvoeren van je activiteiten en sporten met de stem commando feature en de verscheidene dingen die je aan je video’s toe kan voegen via G Metrix, welke beschikbaar zijn als je de noodzakelijke sensors aanschaft. De accuduur is erg goed met meer dan een uur 4K en de waterbestendige behuizing geeft je een redelijke hoeveelheid diepte voor watersporten. Al met al is de Garmin VIRB Ultra 30 een geweldige camera die je zeker zou moeten overwegen wanneer je op zoek bent naar een handheld action camera.