Rollei Actioncam 420 Review

De Actioncam 420 van Rollei is in essentie een uit de kluiten gewassen GoPro, met hetzelfde vierkante design verpakt in een waterbestendige behuizing. Om ervoor te zorgen dat de 420 opvalt in een drukke markt, biedt Rollei de camera aan in drie kleuren: zwart. blauw of wit. Het is ook een van de weinige budget camera’s die een platte lens op de behuizing aanbiedt zonder schroeven of deuken. Dit betekent dat je hem makkelijk schoon kan maken en hij direct een aantrekkelijke keuze is. In deze Rollei Actioncam 420 review zullen we de camera uitgebreid onder de loep nemen.

Rollei Actioncam 420 review:

Plus- en minpunten in een oogopslag

Positief

• Uitstekende 4K videokwaliteit
  • Wi-Fi en app
  • Bewegingsdetectie opname

Negatief

• Slechte videokwaliteit met een Full HD resolutie
  • Beperkte aanpassingen in de app
  • Hendel op de behuizing kan vast blijven zitten

Rollei Actioncam 420 review:

Features

4K is de meest opvallende feature en hiernaast zijn er nog meer resoluties en frame rates waar je uit kan kiezen. Zo kan je Full HD met 60 fps en 720p met 120 fps opnemen, perfect voor slow motion opnames. De voorkant van de camera heeft een kleine f/2.5 lens met een 170 graden beeldhoek.

Goedkoopste Rollei Actioncam 420 Review

De 420 biedt ook verscheidene modi naast video. Zo heb je de keuze uit foto, timelapse, slow motion, rijden en bewegingsdetectie, waardoor je een hoop keuzes hebt. Wi-Fi wordt ondersteund via een app voor Android en iOS. Deze is erg schoon en simpel en biedt het gebruikelijke live beeld en instellingsaanpassingen. De grotere afmetingen van de 420 betekenen ook dat hij een redelijk groot 2-inch beeld op de achterkant heeft.

De camera wordt aangedreven door een 3.7v 1180mAh accu, die bijna twee uur continu gebruik uit zou moeten kunnen houden. Deze accu is echter afgesloten en kan niet vervangen worden. De base heeft ook een erg handige standaard tripod bevestiging. Zodoende kan je de camera makkelijk uit de behuizing halen en aan een tripod bevestigen, zonder dat je andere accessoires nodig hebt.

Design en gebruik

De camera is extreem goed gebouwd en het rubberen exterieur zorgt voor een erg mooie afwerking. Alle knoppen zijn net zo goed afgewerkt en hebben kleine icoontjes die duidelijk de functie van elke knop laten zien.

Zonder de behuizing is de camera een mooi apparaat om te gebruiken en net iets groter dan de GoPro. Het exterieur heeft vier knoppen, welke intuïtief verdeeld zijn. Druk op de sluiter knop en de camera gaat aan. Wanneer je hier weer op drukt begint de camera met opnemen. Aan de voorkant zit een knop om de Wi-Fi te activeren, terwijl aan de zijkant omhoog en omlaag navigatieknoppen zitten, waarbij de sluiter knop gebruikt wordt om selecties te bevestigen. Onder deze twee navigatieknoppen vind je de USB 2 type B en HDMI micro aansluitingen terug.

Zodra de camera verbonden is met een mobiel apparaat, kan je via de app ook instellingen aanpassen. Deze zijn echter erg gelimiteerd vergeleken met de opties die je met de camera zelf aan kan passen. Wanneer je Wi-Fi gebruikt schakelt de camera automatisch over naar 1080p met de keuze uit 60, 30 of 25fps. Wanneer je de app gebruikt heb je geen toegang tot andere resoluties of frame rates.

Goedkope Rollei Actioncam 420 Review

De camera is ontworpen om in de meegeleverde waterbestendige behuizing geplaatst te worden. Deze heeft een mooie platte en makkelijk om schoon te maken lens, en GoPro stijl mount aan de onderkant en een deurtje die je met een hendel sluit om ervoor te zorgen dat de behuizing dicht blijft zitten. Dit design is een beetje ouderwets en is soms lastig om te openen en sluiten. De tweede vergrendeling kan daarnaast vast komen te zitten tijdens modderige omstandigheden. De behuizing biedt een goede hoeveelheid bescherming en is waterbestendig tot 40m.

Tijdens gebruik bood de behuizing uitstekende bescherming voor de camera en de platte lens was ideaal voor de modderige test omstandigheden. Het enige probleem was die van het kleine secundaire slot op de hendel. Na een paar uur in de modder zat deze goed vast en moesten we hem goed afwassen onder de kraan om hem weer te kunnen gebruiken.

Je krijgt toegang tot de video opties op de camera door de omhoog navigatieknop ingedrukt te houden. Opties voor videogrootte en -kwaliteit vind je terug aan het begin van het menu, wat erg handig is. Hieronder zitten een aantal andere modi, waar timelapse en bewegingsdetectie de meest noemenswaardige van zijn. Deze laatste start een opname wanneer beweging gedetecteerd wordt. Tot slot zijn er ook nog een aantal geavanceerde opties om de witbalans en belichting af te stellen.

Via de app heb je veel minder opties voor het aanpassen van de instellingen, maar je kan wel snel op afstand beginnen met opnemen en snel overschakelen naar foto of timelapse modi.

Om het uiterste uit resoluties zoals 4K en 720p met 120fps te halen, moet je deze opties in de camera selecteren, wat een beetje vervelend is.

Videokwaliteit Rollei Actioncam 420

De 4K video is gelimiteerd tot maar 10fps, maar de kwaliteit is uitstekend met een goede hoeveelheid detail, gebalanceerde contrast en goed kleurverloop. De lens heeft wel last van stralen wanneer je deze recht op de zon richt, maar over het algemeen zorgt deze voor een goede, schone opname.

Wanneer je overstapt op een 1080p resolutie met 30fps, dan daalt de kwaliteit van de opname significant, met een verlies van detail en plotselinge boost van kleurverzadiging. Dit is echt een totaal andere wereld vergeleken met de 4K opname. Als je een nog lagere resolutie van 720p uitkiest, dan daalt de kwaliteit van de video nog meer, met nog meer verlies van detail.

Beste Rollei Actioncam 420 Review

In eerste instantie lijkt de Rollei Actioncam 420 een goede deal. Hij ziet er geweldig uit en de kwaliteit van de camera en de behuizing is redelijk. Wanneer je echter in de menu’s en instellingen duikt, wordt het snel duidelijk dat de volle potentie van de camera niet bereikt wordt.

Kleine design features, zoals de platte lens op de behuizing en de simpele duidelijk gedefinieerde knoppen en navigatie laten zien dat men aan de lay-out heeft gedacht. Er zijn echter te veel compromissen op andere gebieden met video kwaliteit en de app. Als je een camera wilt die geweldige 4K video’s maakt en je tevreden bent met een frame rate van 10fps, dan kan dit de camera voor jou zijn. Anders zijn er een hoop betere opties.

Wat we fijn vonden

De algehele beeldkwaliteit is goed en de optie om uit een van de drie kleuren te kiezen is een kleine, maar welkome feature. De toevoeging van een standaard tripod schroefdraad aan de onderkant van de camera is een fijne toevoeging en hetzelfde geld voor het grote LCD scherm. Navigatie is goed over nagedacht en de verschillende opties vinden is makkelijk. De 4K video is misschien gelimiteerd tot 10fps, maar de kwaliteit is uitmuntend.

Wat we niet fijn vonden

Na een modderige rit was het bijna onmogelijk om de hendel open te krijgen die ervoor zorgt dat de behuizing dicht blijft zitten. Tijdens normale omstandigheden was deze lastig om te gebruiken. Videokwaliteit was de grootste teleurstelling en de opnames in 1080p met alle frame rates was een enorm verschil ten opzichte van de kwaliteit tijdens 4K. Het ietwat grotere design had zo zijn voordelen wanneer je de camera in de hand hield. Wanneer je deze echter ergens aan bevestigd is de kans veel groter dat dingen hier tegen aan stoten.

Conclusie Rollei Actioncam 420 review

Als de Full HD 1080p video net zo’n goede kwaliteit had als 4K, dan was de Rollei 420 een uitmuntende camera geweest. De hoge kleurverzadiging en het gebrek aan detail bij alle (behalve de 4K) video instellingen is een grote teleurstelling.

Het design lijkt erg op de camera’s van de marktleider GoPro, maar de kleine en schijnbaar onbeduidende vergroting van de afmetingen heeft wel een effect op waar en hoe je de camera succesvol kan bevestigen. Wanneer je hem naast concurrerende camera’s neerzet, dan merk je die extra afmetingen direct op.

Als je op zoek bent naar een 4K action camera, dan is de keuze momenteel nog erg gelimiteerd. Als je zowel kwaliteit en frame rate nodig hebt, dan is er momenteel nog steeds maar een optie, de GoPro Hero4 Black. Anders is er in deze prijsklasse de uitstekende ISAW Edge, welke vergelijkbare specificaties heeft. Voor een iets lagere prijs en als je geen problemen hebt met de oudere stijl behuizing, dan is er ook nog de SJCAM SJ5000X.

Vorig artikelSony HDR-AS50 Action Cam review
Volgend artikelXiaomi Yi 2 review
rollei-actioncam-420-reviewHet design lijkt erg op de camera's van de marktleider GoPro, maar de kleine en schijnbaar onbeduidende vergroting van de afmetingen heeft wel een effect op waar en hoe je de camera succesvol kan bevestigen