Gopro Hero 4 black review

Je gaat je een echte professionele filmmaker voelen bij het gebruiken van de GoPro Hero 4 Black/Silver

• Voordelen: Geweldige beeldkwaliteit met een resolutie van 4K; Ondersteunen voor hoge framerates; 12-megapixel photo’s tegen snelheden tot 30fps; Meer controle over het beeld
  • Nadelen: Accuduur is onvoldoende; Geen previewscherm; Lastig om instellingen te wijzigen zonder app
  • Conclusie: Ook al ben je geen professionele filmer, de mogelijkheid om opnames te maken in 4K is een waardige investering

Vergelijk prijzen bij:

Gopro Hero 4 black review:

Nick Woodman maakte, toen hij op een surfvakantie op zoek was naar een betere manier om goede surffoto’s te maken, een polscamera met 35mm-film. Die geïmproviseerde camera inspireerde hem in 2002 om de GoPro te maken, die vervolgens de markt van actiecamera’s domineerde en de ideale videocamera is geworden voor de “selfiegeneratie”.

GoPro Hero 4 black kopenRecentelijk is GoPro zich echter gaan richten op de professionele markt. Het bedrijf heeft extreme sporten nog niet de rug toegekeerd, maar het bouwt nu dure camera’s waarmee beelden kunnen worden opgenomen die het uitzenden waard zijn. Een model in bijzonder is hun vlaggenschip, de Hero4 Black – een piepkleine camera die kan filmen in 4K.

De Hero4 Black, ongeveer €470, wordt gebruikt om kwaliteitsbeelden op te nemen van verschillende sporten – van de National Hockey League tot en met de Tour de France en Red Bull-evenementen. Hij kan ook worden gebruikt om films te maken: met zijn kleine formaat kunnen cinematografen makkelijk goede opnames maken vanuit kleine hoekjes, en in vergelijking met professionele apparatuur nog goedkoop ook.

Het kleine broertje van de GoPro Hero 4 black, de Hero4 Silver (€350), is een van onze favoriete actiecamera’s tot nu toe. De Silver is een Full HD-camera met bijna alle mogelijkheden van de Black, plus een aanraakbaar LCD-scherm aan de achterkant. Hij is ook €100 goedkoper, en zorgt voor een boel waar voor zijn geld. Hij kan echter niet opnemen in 4K (of tenminste niet op het niveau van de Black). De vraag, als je op zoek bent naar een GoPro, is dus als volgt: geef ik mijn zuurverdiende centen uit aan dit allerbeste model dat kan opnemen in hogere resolutie? Of zouden consumenten meer dan genoeg hebben aan de Silver, met wat geld over voor extra accessoires? We zullen vertellen waarom dat misschien een goed idee is.

Zwart is weer terug

De GoPro Hero 4 is verkrijgbaar in drie edities: Black, Silver, en de nieuwe Session (€350), die 50% kleiner en 40% lichter is dan de Silver en Black. De Black en Silver zijn echter bijna identiek qua ontwerp en functies, terwijl de Session bedoeld is voor ander gebruik. Het grootste verschil tussen de twee is, zoals we al zeiden, dat Black kan opnemen in 4K tegen 30fps; hij heeft ook snellere framerates bij alle videoresoluties (720p, 960p, 1080p, 1440p, en 2,7K); hij ontbeert een LCD-scherm; er is ondersteuning voor een externe microfoon met conversie van analoog naar digitaal; en de bitrate is hoger (tot 60 Mbps in plaats van 45). Verder gebruikt hij dezelfde standaarden, onderwaterbehuizing, en accu; hij heeft WiFi/Bluetooth (de laatste wordt gebruikt voor standby); ProTune om de instellingen te optimaliseren; Night Photo en Night Lapse-modi; en GoPro’s Studio-software voor videobewerking op de computer.

De GoPro Hero4-serie

De meeste gebruikers van GoPro zijn behoorlijk tevreden met het opnemen van beelden in 1080p (en terecht). Ook het maken van beelden die je direct kunt uploaden naar sociale media, in plaats van nabewerken, is behoorlijk populair. De Silver en Session zijn dan ook, net zoals de Hero-modellen voor beginners, prima geschikt voor de meeste gebruikers. Als je echter op zoek bent naar 4K-inhoud zul je moeten gaan voor de Black. Er zijn voordelen: de prestaties zijn 2x beter dan die van de Hero3+, waaronder 4K-opname en 120fps in 1080p, maar de Hero4 Black geeft vooral veel meer controle over het beeld. Let wel: de Silver kan technisch gesproken opnemen in 4K, maar de framerate is dan slechts 15fps. GoPro spoort dit ook niet aan, en de Black is aanzienlijk krachtig. Nog een voordeel: Door te filmen in een hoge resolutie kun je downscalen.

In vergelijking met de Hero3+ merkten we meteen dat de accu van de Black makkelijker te verwijderen is. Door die dubbele verwerkingskracht zul je echter behoorlijk wat extra accu’s of een grote draagbare USB-accu nodig hebben om een dag lang te kunnen opnemen – vooral als je opneemt tegen hoge resoluties en met gebruik van de draadloze functies. De accu van 1160-mAh houdt het, volgens GoPro, ongeveer een uur vol.

Vergelijk prijzen bij:

Wat zit erbij

Inbegrepen bij de GoPro Hero 4 black zit een standaard behuizing, een open achterkant om de poorten te kunnen bereiken, een oplaadbare accu, gedraaide plakkende behuizing, platte plakkende behuizing, gespen, een driedimensionale draaiarm, en een MiniUSB-kabel.

Geen scherm

Een groot gemis is de ingebouwde monitor. De Silver heeft, ondanks het feit dat het niet het vlaggenschip is, een nuttig ingebouwd aanraakscherm waarmee je veranderingen kunt zien, in plaats van door een piepklein zwart-wit LCD en de Modus- en Opnameknoppen.

De Hero4 Black moet het zonder scherm stellen.

We beseffen dat de voorgaande Hero-camera’s ook geen ingebouwde displays hadden. Het is weliswaar teleurstellend dat de luxueuze Black er geen heeft, maar je kunt de LCD Touch BacPac (€80) bevestigen aan de achterkant van je camera om je beeld te bepalen en instellingen te veranderen. In onze tests bleek de LCD Touch BacPac minder goed te reageren dan dat van de Silver, en je moet een los achterpaneel kopen om het LCD de kunnen plaatsen.

Je kunt natuurlijk het optionele LCD achterwege laten, en je smartphone of tablet gebruiken om het beeld te bekijken en de instellingen makkelijker te wijzigen. WiFi vreet wel aan de accuduur, maar de LCD Touch BacPac doet dat net zo goed.

4K is weliswaar een belangrijke functie die veel professionele gebruikers graag zien, maar meer controle over het beeld – vooral op het gebied van speelruimte – is waardevoller. GoPro heeft prima werk geleverd wat betreft het inbouwen van “professionele” opties voor naberwerking, vooral als je de beelden van de GoPro combineert met digitale filmcamera’s zoals de ARRI ALEXA of Sony F55. Consumenten zullen deze functies misschien nooit gebruiken, maar ze zijn er wel (voor de opkomende YouTube-sterren die willen aanrommelen met geavanceerde videoproductie).

Gewenningstijd

Door de toegevoegde 4K-resolutie van de GoPro Hero 4 black is het nu lastiger om de instellingen te leren beheersen dan bij voorgaande Hero’s. Er zijn nu in totaal 47 verschillende combinaties van resoluties en framerates.

GoPro Hero 4 black kopen review

Als je van plan bent om de camerabeelden te combineren met die van andere camera’s zul je willen filmen in Protune, een functie die meer nabewerkingsmogelijkheden biedt. Protune verhoogt de bitrate tot ongeveer 60 Mbps, en genereert daarmee veel minder compressieartifacten. Je krijgt ook meer controle over de witbalans, kleur, en scherpte.

Met Protune ingeschakeld op de Hero4+ kon je opnemen in “Raw”-modus. Dit leverde geen echt RAW-bestand op, maar je kreeg er een plat, neutraal beeld voor terug. Daarmee kreeg je meer dynamisch bereik voor kleurgradering. Raw is bij de Hero4 Black vervangen door “Flat”, al is het principe hetzelfde – je krijgt meer dynamisch bereik in schaduwen en highlights, met dank aan de logaritmische curve. Voor geavanceerde gebruikers; het is erg vergelijkbaar met het profiel ‘Cinestyle’ voor dSLR’s van Canon.

De mogelijkheid om te filmen in 4K is geweldig, maar opnames tegen 2,7K/60fps of 120 frames bij 1080p is even indrukwekkend, vooral bij actieshots. Deze schrijver maakte veel gebruik van de 2,7K-modus tegen 60fps, en gebruikte downscaling voor een eindproduct in 1080p. Het is belangrijk om te weten dat de Hero4 hooguit tot 30 minuten kan filmen, voordat de opname stopt en een nieuwe wordt gestart; in die periode kun je wat beelden kwijtraken.

GoPro Hero 4 black review actioncameraWij hebben voor onze tests opnames gemaakt in Native White Balance, het Flat-profiel, ISO 400 voor in het daglicht, 1600 voor interieurs in het daglicht, en 6400 voor binnendeursopnames in de nacht. We hebben de scherpte ook ingesteld op laag, om meer controle over de beeldscherpte te behouden voor tijdens nabewerking. (De standaardinstelling voor de camera zonder Protune is ISO 1600, hoge scherpte, en GoPro Color.) Een andere functie die we konden waarderen aan de Black is SuperView (ook beschikbaar voor de Silver), een instelling waarmee je de aspectratio van 4:3 kunt oprekken tot 16:9. Je houdt dus ruimte over aan de boven- en onderkant van je frame. Deze functie is fantastisch, vooral als je films maakt met de camera aan je lichaam zonder dat er belangrijke dingen gebeuren aan de horizontale randen van je scherm.

We hebben alle menu-instellingen voor de GoPro gemanipuleerd op een iPhone. De mobiele app, die je ook voor Android en Windows Phone kunt krijgen, doet dienst als een videoafstandsbediening en beeldzoeker. De GoPro laat zich met de app een stuk makkelijker besturen dan met de knoppen op de camera, en je kunt het frame van tevoren vastleggen zonder merkbare vertraging. GoPro heeft de koppeling tussen de camera en de mobiele app echt een stuk beter gemaakt, en geeft ook meer mogelijkheden om binnen de app aan instellingen te sleutelen.

Fotografie

GoPro heeft ook het fotografievermogen van de Hero4 Black flink aangepakt, en de burst-modus is nog het meest indrukwekkend. Je kunt tot 30 foto’s per seconde opnemen (tot drie seconden) tegen een resolutie van 12 megapixels per frame. Dit vertaalt zich naar 4000×3000 pixels, met een ratio van 4:3; professionele kwaliteit op het gebied van formaat. RED, de filmcameraproducent, heeft de Epic Dragon altijd aangeprezen als een hybride foto/filmcamera, en de Hero4 Black kan in diezelfde categorie worden geplaatst – zij het als een iets goedkopere versie. Nieuw aan de Black is ook het gebruik van Protune in de fotografiemodus, waarbij je meer controle en kleurinformatie aangeboden krijgt. GoPro heeft ook nieuwe nachtmodi toegevoegd.

Vergelijk prijzen bij:

Beeldkwaliteit

Het kan lastig zijn om de beeldkwaliteit van een action camera te beoordelen, vooral in vergelijking met camera’s met grotere sensoren, verwisselbare lenzen en spiegelreflexmechanismen. De sensor van de Hero4 Black is tenslotte maar klein, en de vaste lens kan zich niet meten met die van een dSLR. Maar met zijn nieuwe krachtige processor is de GoPro Hero 4 black echt uitzonderlijk in 4K. Zelfs nadat het beeld was teruggeschroefd tot 1080p merkten we dat de Hero4 Black meer detail en kleur vastlegt dan iedere andere actiecamera die we hebben getest. (De Hero3+ en Hero4 kunnen opnemen in 4K, maar alleen tegen een behoorlijke nutteloze framerate van 15 of 12 fps.) Bij opnames in Protune, met het Flat-profiel, kun je de resultaten naadloos combineren in een tijdlijn met meerdere camera’s.

Voor professionals zou het (in de toekomst) handig zijn om de sluiter en het diafragma handmatig te kunnen manipuleren, naast de mogelijkheid om ND-filters aan de vaste lens te bevestigen voor in fel zonlicht. Dit zou zorgen voor een filmachtige stijl, en daarmee zou de video zich beter kunnen meten met bijvoorbeeld de Canon EOS 5D Mark III. Er zijn oplossingen van derde partijen, zoals bijvoorbeeld Ribcage van Back-Bone, waarmee je lenzen kunt monteren om kleine scherptedieptes te filmen – maar de meeste actiefilmers willen juist meer scherptediepte kunnen vastleggen.

Nabewerking

GoPro Hero 4 black achterzijdeGoPro heeft weliswaar zijn eigen software, GoPro Studio, maar ervaren filmers zullen liever gebruik maken van een non-lineair bewerkingssysteem naar hun eigen voorkeur. Voor een nachtopname in 4K stuurden we de clip naar SpeedGrade voor een GoPro-3200K-SL profiel. In Adobe Premiere Pro voegden we vervolgens wat helderheid en contrast toe, naast een beetje extra oranje in de middentonen en highlights. Omdat we opnames hadden gemaakt in de 4K SuperView-modus voegden we een lensvervorming toe om het “vissenoogeffect” te compenseren. Als je de tijd of de materialen niet hebt om zelf de kleuren aan te passen in nabewerking kun je het best gaan voor GoPro Color, waarmee je dezelfde kleuren krijgt die je zonder Protune zou verwachten – maar zonder in te leveren op je controle over het beeld. De Hero4 Black ziet er misschien simpel uit, maar dit voorbeeld laat zien hoe geraffineerd hij kan zijn.

Geïnspireerd door actie

Een paar van de meest adembenemende filmbeelden die we in de afgelopen paar jaar hebben gezien zijn gemaakt met GoPro’s, maar bedenk wel dat je de GoPro beter kunt gebruiken voor actie dan voor een verhalende film. Waarom zou je dan een GoPro kopen als je een mobiele telefoon kunt gebruiken, toch? Dit klopt voor gelegenheidsfilmers, maar naar onze mening is de GoPro een apparaat dat je eerder gebruikt met voorbedachten rade. Dankzij de geweldige montagemogelijkheden plan je de film met een GoPro normaal gesproken ver van tevoren, terwijl je een telefoon gebruikt om snel een opname te maken van iets dat toch al gebeurt.

Garantie

De Hero4 Black heeft een garantieperiode van een jaar, en GoPro repareert of vervangt het product als er productiefouten zijn. GoPro heeft ook een extra garantie van 30 dagen; Als je hem koopt van hun webwinkel, en je niet honderd procent tevreden bent, kun je hem terugsturen en je geld terugvragen. Bedenk wel dat dit niet geldt voor een exemplaar dat je ergens anders hebt gekocht.

Conclusie GoPro Hero 4 black kopen review?

Het is belangrijk om een essentiële vraag te stellen voordat je overgaat tot de GoPro Hero 4 Black kopen; wil ik opnames maken in 4K? Zoals we al eerder zeiden is 2,7K of 1080p genoeg voor de behoeftes van de meeste gebruikers. (Normaal gesproken heb ikzelf mijn GoPro ingesteld op 1080p30 met GoPro Color, de standaard instellingen van het apparaat.) Als je echter een werkende professional bent, of je de behoefte hebt om al je films voor te bereiden op de toekomst, dan is de Black een vanzelfsprekende keuze. (Sony maakt ook een actiecamera met 4K voor dezelfde prijs, met een iets hogere bitrate dan de Black, maar daarbij krijg je niet dezelfde gereedschappen om je beelden af te stellen.) Het is slechts een kwestie van tijd voordat alle films worden overgezet naar 4K, vooral online. Bedenk echter, als je een gelegenheidsfilmer bent, dat bestanden in 4K een stuk groter zullen ze zijn: de resolutie is viermaal groter dan die van 1080p. Je gaat dan ook meer MicroSD-kaartjes nodig hebben, en bovendien meer computergeheugen.

Vergelijk prijzen bij:

Alles bij elkaar zouden wij de Hero4 Black nog steeds sterk aanraden aan consumenten. Ook al ben je geen filmer van professioneel niveau, of goed in kleurbehandeling: het vermogen om bewegende beelden vast te leggen in 4K is een waardige investering. Je beelden blijven tenslotte online voortbestaan, en je kunt beter nu downscalen dan later moeten upscalen.