Sony HDR-AS200V Review

Op veel manieren lijkt de Sony HDR-AS200V de ideale action camera. Hij is gestroomlijnd en maakt prachtige Full HD video’s, maar met een prijs vanaf €229 is hij een stuk goedkoper dan de meeste kwalitatieve action camera’s. De AS200V is ook een geavanceerd apparaat met features zoals digitale beeldstabilisatie en een erg soepele live streaming mogelijkheid. Wat hij mist (naast 4K opname) is een intuïtieve interface. Het is lastig om deze camera te gebruiken zonder niet gefrustreerd te raken. Met genoeg oefening zou je echter mogelijk gewend kunnen raken aan de rare interface en beloond worden met geweldige resultaten. In deze Sony HDR-AS200V review zullen we deze camera uitgebreid onder de loep nemen.

Sony HDR-AS200V review:

In tegenstelling tot zijn blokkige concurrent, de GoPro Hero4 Silver, heeft de AS200V een lichte behuizing die standaard spatwater bescherming biedt zonder de waterbestendige behuizing. Hij is ook redelijk klein vergeleken met de GoPro combinatie met afmetingen van 7,9 x 4,6 x 2,3cm en een gewicht van een verwaarloosbare 113 gram. Met zijn behuizing, welke noodzakelijk is voor het mounten is de Silver 7,1 x 6,6 x 3,8cm en weegt hij 153 gram.

De behuizing van de AS200V biedt echter water bescherming tot maar 1,8 meter. Dat is minimaal vergeleken met de 40 meter van de GoPro en zelfs de waterbehuizingvrije Kodak Pixpro SP1, welke bescherming tot ongeveer 10 meter biedt. De AS200V biedt echter voldoende bescherming om surfen en mogelijk snorkelen mogelijk te maken.

Besturing en bruikbaarheid Sony HDR-AS200V

Een 1-inch monochroom LCD scherm aan de zijkant is je gids om door de menu’s te navigeren. Dit doe je met een paar sponzige rubberen knoppen aan de zijkant en de combinatie Rec/Enter knop aan de achterkant. Het navigatieproces vereist een hoop graven, zoals 30 keer de knoppen indrukken om de geluiden die gepaard gaan met dit indrukken in of uit te schakelen. We raakte vaak verdwaald in de menu’s en vonden het makkelijker om de accu uit de camera te halen en opnieuw te beginnen.

Goedkoopste Sony HDR-AS200V Review

De twee knoppen aan de zijkant maken het mogelijk om voorwaarts en achterwaarts in het menu te bewegen, terwijl de combinatie Rec/Enter knop op de achterkant je keuzes bevestigd. Om de camera vast te houden en tegelijkertijd de knoppen in te drukken heb je zo’n beetje al je vingers nodig.

De Play Memories smartphone app (voor Android en iOS) is redelijk goed ontworpen, maar mist basis opties, zoals de mogelijkheid om de videoresolutie en frame rate aan te passen.

Videokwaliteit Sony HDR-AS200V

Wat te andere tekortkomingen ook zijn, de beeldkwaliteit van de AS200V maakt een hoop goed. De camera neemt standaard op in de Vivid kleurenmodus. De camera voegt genoeg contrast toe om video’s en foto’s er scherp uit te laten zien, zonder de fijne details te verbergen.

De AS200V heeft twee gezichtsveld instellingen: 120 en 170 graden. Wij gaven de voorkeur aan de extra breedte van 170 graden, welke ook goed op kan boksen tegen de standaard ultrawijde modus van de Hero4. GoPro heeft vier gezichtsveld instellingen, namelijk superview, ultrawijd, medium en nauw.

We testte de camera uit naast de GoPro Black, welke identieke 1080p video’s maakt als de Silver. De natuurlijke kleurmodus van Sony is meer onderdrukt en komt dichter in de buurt van de GoPro, maar de Vivid modus produceert betere foto’s en video’s direct uit de camera. De AS200V is een van de weinige action camera’s die digitale beeldstabilisatie biedt en het werkt goed.

Beste Sony HDR-AS200V Review

Tijdens een mountainbike ritje maakte we met beide camera’s ook een video. Hieruit bleek dat het beeld van de AS200V stabieler leek dan die van de GoPro Hero4 Black, ook al was deze laatste beter bevestigd.

Vervolgens besloten we in de avond een filmpje te maken van een donkere straat en deze was een beetje duister, wat we verwacht hadden. Maar de AS200V verslaat de meeste camera’s (waaronder de GoPro) door beelden licht genoeg te maken om de straat te laten zien. Dit zorgde voor aardig wat ruis, maar we konden hiermee leven, vooral gezien het resultaat van de GoPro.

Foto’s hadden dezelfde kwaliteit als video’s overdag. De speciale nacht modus van de Hero4 zorgde echter voor veel betere prestaties dan de Sony.

Accuduur en opslag

Sony geeft een accuduur van ongeveer 1 uur en 55 minuten aan wanneer je een video van 1080p/60fps maakt (dit is de enige specificatie de aangeven wordt). Dat is iets beter dan de 1 uur en 40 minuten van de Hero4 Silver. Er is geen interne opslag, maar de camera accepteert microSD kaarten met een capaciteit tot 64GB. Dat is genoeg voor zo’n 5 uur en 38 minuten video van 1080p/60fps.

Zorg er echter wel voor dat je de kaart er goed in doet. Het is een beetje jammer dat een van de innovaties van Sony het fysieke mechanisme verwijdert om te voorkomen dat je de kaart er verkeerd instopt. In de tientallen jaren dat we camera’s gebruiken hebben we nog nooit een gevonden die je de mogelijkheid geeft om je kaart verkeerd te plaatsen.

Live streaming

Een uitstekende feature van het interface van de HDR-AS200V, is de makkelijk toegang tot live streaming (live video rechtstreeks van de camera naar de smartphone sturen en dan naar het internet). Je hebt een smartphone met Wi-Fi hotspot mogelijkheden nodig, maar dat zijn zo’n beetje alle smartphones van tegenwoordig. Om de verbinding voor de eerste keer te maken moet je de camera verbinden met je Mac of PC via een USB kabel en de gratis Action Cam software van Sony gebruiken om de inloggevens van de hotspot in te voeren en met een Ustream account te verbinden.

Doe daarna simpelweg de hotspot van je telefoon aan, selecteer Live op het camera menu en druk op Rec. De online stappen van Sony leggen alles verrassend goed uit. Ustream biedt zowel gratis (met advertenties) en betaalde accounts. De video loopt ongeveer vier seconden achter. De Hero4 Black en Silver bieden ook Livestream mogelijkheden, maar alleen wanneer je een iOS apparaat hebt.

Accessoires Sony HDR-AS200V

Voor €350 kan je een bundel kopen, waarin naast de camera een waterbestendige behuizing, statief adapter en zelfklevende montage inzit. Je hebt mogelijk extra uitrusting nodig afhankelijk van je activiteit. Sony verkoopt bijna 30 mounts voor situaties zoals fietsen, surfen of het nemen van selfies. Een extra accu met externe oplader is ook een goede keuze.

Conclusie Sony HDR-AS200V review

De Sony HDR-AS200V is een uitstekende camera met prachtige video’s en foto’s. Zeldzame features zoals een digitale beeldstabilisatie en geluidsreductie van wind verbeteren de kwaliteit. Maar de interface is een vreemde eend in de bijt, vooral wanneer je deze vergelijkt met concurrenten zoals de Hero4 Silver. Maar met een vanaf prijs die €150 lager is dan de GoPro zou de Sony AS200V interessant genoeg moeten zijn voor sommige personen om de minpunten door de vingers te kijken.