Home Onderwatercamera Ricoh WG-6 review: robuuste onderwatercamera

Ricoh WG-6 review: robuuste onderwatercamera

469
0
Ricoh WG-6 review

Moet je de Ricoh WG-6 kopen?

De robuuste camera van Ricoh heeft nu al vele jaren overleefd in de steeds zwaarder concurrerende markt van compactcamera’s. Als je ook de Pentax voorgangers meerekent, dan gaat de WG-serie helemaal terug naar de Optio WPi in 2006. Dus is het bedrijf onderhand geëvolueerd tot de koning van de robuuste camera markt? De Ricoh WG-6 valt qua klasse boven de WG-60 als een premium onderwatercamera. Op papier lijkt het zeker een degelijke camera.

Hij is uitgerust met een 20 megapixel, 1/2,3-inch sensor en verscheidene robuuste kenmerken, waaronder 20 meter waterbestendigheid, plus de belofte van schok-, stof- en vriesbestendigheid. Hij heeft ook een unieke led-ring rond de lens voor macrofoto’s.

Veel van de smartphones van vandaag de dag bieden echter een mildere vorm van waterbestendigheid en de WG-6 heeft ook flinke concurrentie aan beide kanten van zijn prijsklasse. Je hebt namelijk ook de keuze uit de duurdere Olympus TG-6 en de veel meer betaalbare Fujifilm XP140. We namen de WG-6 mee naar het strand om te zien hoe hij presteerde ten opzichte van de concurrentie.

Vergelijk prijzen direct bij:

Positieve- en negatieve eigenschappen

Positief

• Goed voor macrofoto’s
  • Degelijke 4K-video’s
  • Ingebouwde GPS

Negatief

• Geen ingebouwde wifi
  • Slechte prestaties tijdens weinig licht
  • Geen optische beeldstabilisatie
  • Geen zoom tijdens het opnemen van een video

Belangrijkste kenmerken

• 20 megapixel 1/2,3-inch BSI CMOS-sensor
    • 5x optische zoom (28-140 mm equivalent)
    • Waterbestendig tot 20 meter
    • 4K-video met 30 fps
    • Stof-, schok- en vriesbestendig
    • Ingebouwde GPS

Ontwerp

Vergeleken met zijn voorganger heeft Ricoh de WG-6 een beetje gevuld, waardoor hij nu een meer vierkante vorm heeft. Dit is niet noodzakelijk slecht, maar het ontwerp is nu meer ‘standaard’. Dat gezegd hebbende, voelt de WG-6 goed gebouwd met een bevredigend gewicht. Bovenop de camera zit een draaiknop om te kiezen tussen de verschillende belichtingsmodi die de camera biedt. Je hebt hier de keuze uit volledig automatisch, scène en P (programma modus).

ricoh wg-6 kopen review beste koop

Vergelijk prijzen direct bij:

Er is geen volledig handmatige modus en ook kan je geen RAW-bestanden vastleggen. Deze functies zijn wel aanwezig bij de Olympus TG-6.Aan de achterkant van de camera zitten alle knoppen aan de rechterkant. Dit maakt het makkelijk om de camera met één hand te bedienen. De knoppen zijn voldoende verhoogd en er zit genoeg ruimte tussen. De camera gebruiken met handschoenen of onderwater zou dus geen problemen op moeten leveren.

Een unieke functie van de Ricoh WG-6, is een setje macrolichten rond het objectief van de camera. Je kan deze activeren door een icoon te selecteren met de draaiknop die op een microscoop lijkt. Deze komen erg van pas wanneer je foto’s van erg dichtbij wilt maken om het onderwerp te verlichten. Het is echter belangrijk om te vermelden dat bestanden in deze modus beperkt zijn tot 3 megapixels.

scherm van ricog wg-6 compactcamera

De accu, sleuf voor de geheugenkaart en de oplaadpoort zitten allemaal achter een enkele klep aan de onderkant van de camera. Een vergrendelingsmechanisme betekent dat je deze in twee stappen opent. Dit moet voorkomen dat je hem per ongeluk opent wanneer je onderwater bent of de omstandigheden erg zanderig of stoffig zijn.

Specificaties en functies

Hoewel er een aantal verbeteringen doorgevoerd worden bij de WG-6 ten opzichte van zijn voorganger, zijn niet al deze noodzakelijk positief. Hier hebben we het voornamelijk over betere foto’s. De sensor heeft namelijk een verhoogde resolutie, maar behoudt echter dezelfde 1/2,3-inch afmeting. Het klopt inderdaad dat je in 2019 smartphones kan vinden met grotere sensors. Nu zijn er 20 megapixels in plaats van 16, wat waarschijnlijk voor problemen zal zorgen tijdens omstandigheden met weinig licht. Aangezien dit een avonturen- of vakantiecamera is, kan je natuurlijk zeggen dat de hij hiervoor niet bedoeld is. De camera kan echter ook flink wat meters onderwater worden meegenomen en hoe dieper je gaat, hoe minder licht er is.Bovenaanzicht WG-6Een vreemde keuze voor een camera in 2019, is dat de Ricoh WG-6 geen ingebouwde wifi heeft. GPS om te volgen waar je je foto’s hebt gemaakt is gelukkig wel toegevoegd. Nog een pluspunt is dat de resolutie van het scherm verhoogd is naar 1,04 miljoen dots. Ook de accuduur heeft een boost gekregen en je hebt nu een 5x optische zoom in plaats van 4x bij de voorganger. 4K-video wat je met 30 fps kan opnemen is tot slot ook toegevoegd.

De nieuwe WG-6 is niet zo wijd (28 vs 25 mm), maar de maximale apertuur is verlaagd. Op dit gebied wordt f/3,5-f/5,5 geboden, vergeleken met f/2,0-f/4,9 bij het oudere model. Je krijgt dus meer zoom, maar dit gaat ten koste van de mogelijkheid om licht te verzamelen. Dit is wederom een minpunt voor wanneer je beelden wilt vastleggen tijdens weinig licht.

Beeld- en videokwaliteit

Het is lastig om overweldigd te worden door de beeldkwaliteit van camera’s zoals de Ricoh WG-6 en andere met een vergelijkbare sensor. Vandaag de dag kunnen moderne smartphone camera’s makkelijk beter presteren op het gebied van beeldkwaliteit. Je smartphone zal echter waarschijnlijk niet een duik van 20 meter, stevig mountainbiken of een kind die besluit om hem te begraven als een schat overleven. Dit is waar camera’s zoals deze naar voren komen.Scherm en bedieningsknoppen WG-6

Vergelijk prijzen direct bij:

Foto’s en video’s van de WG-6 zijn niet spectaculair, maar zijn nog steeds prima. Je krijgt mooi verzadigde afbeeldingen en een goede algehele impressie van detail. Dit is vooral het geval bij helder licht, waar je hopelijk van zal kunnen genieten tijdens je avonturen.

De kleine sensor, gecombineerd met het ontbreken van een wijde apertuur, maakt dit een camera niet bepaald geschikt is voor omstandigheden met weinig licht. Hij biedt echter een trucje voor extreme macrofoto’s. Met dat soort onderwerpen kan je kiezen voor de microscoop-modus en de macrolichten rond het objectief zullen oplichten. Vervelend is echter dat je dan maar beperkt bent tot bestanden van 3 megapixels, wat erg teleurstellend is. We hebben de macromodus van de WG-6 vergeleken met de Olympus TG-6, welke ook een microscoop-modus heeft. Hoewel de WG-6 het voordeel heeft van de macrolichten, zorgt de mogelijkheid van de Olympus camera om foto’s met een hogere resolutie vast te leggen ervoor dat deze laatste beter presteert.

Is de Ricoh WG-6 een aanrader?

Het is lastig om heel erg enthousiast te worden over de WG-6, welke een beetje in het midden valt qua prijsklasse en de concurrentie. Hij is niet zo duur als de Olympus TG-6, maar ook lang niet zo goed. Als je bereid bent om compromissen op het gebied van beeldkwaliteit en functies te accepteren voor een lagere prijs, dan is de camera die nog goedkoper is waarschijnlijk beter. Denk bijvoorbeeld aan de Fujifilm XP140 (of de XP130 als je deze kan vinden voor een mooie prijs).

ricoh wg-6 actie camera onderwatercamera
Als je graag macrofoto’s maakt, dan lijkt de WG-6 mogelijk een goede keuze met de unieke functie van ingebouwde macrolichten. Met deze modus ben je echter beperkt tot drie megapixels, wat een beetje jammer is en de Olympus TG-6 nog interessanter maakt.

Alhoewel Ricoh de resolutie van deze camera heeft verhoogd, is de sensor hetzelfde gebleven en wordt deze gecombineerd met een objectief die veel langzamer is. Dit resulteert in een camera die niet bepaald goed presenteert tijdens weinig licht. Tijdens voldoende licht is de WG-6 degelijk, maar de Olympus TG-6 en Fujifilm XP140 zijn interessanter voor respectievelijk prestaties en waarde.

Conclusie

De prijs van de Ricoh WG-6 betekent dat hij in een niemandsland valt tussen de premium en meer betaalbare concurrenten. Hij kan niet op tegen de Olympus TG-6 op het gebied van functies en handmatige bediening, maar hij is ook veel duurder dan de Fujifilm XP140. Fans van macrofotografie zullen mogelijk geïnteresseerd zijn in de unieke macrolicht functie, maar zullen teleurgesteld zijn in de drie megapixels in deze modus.

ricoh wg-6 kopen review beste koop

Er zijn een aantal verbeteringen ten opzichte van de WG-5 (sensor met een hogere resolutie, beter scherm en 4K-video), maar er zijn ook een aantal belangrijke functies die we missen (optische beeldstabilisatie en ingebouwde wifi). Als je een fan bent van het Ricoh-merk, dan zal de WG-6 mogelijk interessant voor je zijn. Voor de rest zijn volgens ons de Olympus TG-6 en Fujifilm XP140 betere keuzes aan beide kanten van de prijsschaal.

Vergelijk prijzen direct bij: