Sony A7R Mark II review camera

Hoge resoluties, prestaties bij weinig licht, fantastische video in 4K

De Sony a7R Mark II is een full-frame spiegelloze camera, die foto’s schiet van 42 megapixels, video opneemt in 4K, en waarvan de prestaties bij weinig licht alleen worden verslagen door de beste camera ooit op dat gebied, de Sony A7S. Kan deze camera op alle fronten zo goed zijn als hij belooft? Lees deze Sony A7R Mark II review verder om meer te weten te komen over deze revolutionaire camera.

Vergelijk prijzen bij:

Sony A7R Mark II Review - De prestaties van de A7R zitten in een opvallend kleine behuizing.

Sony A7R Mark II Review

Sensor met hoge resolutie en sterke prestaties bij weinig licht

De Sony a7R mark II is de eerste fullframe-camera met een van achteren belichte sensor. Door de elektronica weg te halen van voor de sensor kan deze meer licht vangen, waardoor de prestaties bij weinig licht en hoge ISO’s verbeteren. We zullen deze technologie niet helemaal bespreken in dit artikel, maar bij foto’s die zijn genomen tussen ISO 100 en 1600 kan ik geen verschil in ruis zien. Ik zou dus beweren dat ze inderdaad weinig ruis, hoge ISO-waardes, en een hoge resolutie hebben weten te stoppen in dezelfde camera. Het onmogelijke is eindelijk waarheid geworden!

Dezelfde (onderwater)behuizing als de A7II

De camerabehuizingen van de A7II en Sony a7R II zijn hetzelfde, afgezien van een sluitknop op het moduswiel en een iets dikker scherm. Met een simpel upgradedeel is het probleem met het moduswiel echter op te lossen. Alles bij elkaar is dit een piepkleine behuizing voor een fullframe-camera, slechts een fractie van het formaat van een dSLR. Als je van plan bent om foto’s te maken bij professionele evenementen, zoals een huwelijk, makelaarsopdracht, of stevig studiowerk, kun je maar beter de accugrip kopen – niet alleen voor de extra accuduur, maar ook zodat je een camera hebt die er niet uitziet alsof je oom hem zou kunnen hebben. Het formaat zorgt dat hij er niet professioneel uitziet, maar dat is hij absoluut.

Prima Instellingen voor Onderwaterfotografen

Sony A7R Mark II Review - Het knoppenschema is ergonomisch en prettig in gebruik.

De knoppen van de camera zijn prima georganiseerd en ergonomisch, zodat het enorm makkelijk is om onderweg veranderingen aan te brengen. Er zijn speciale wielen voor sluitersnelheid, diafragma, ISO, en belichtingscompensatie. Er is een aantal instelbare functieknoppen, en van de meeste andere knoppen kun je de functie ook wijzigen. Je kunt de focus toewijzen aan de ‘AF ON’-knop aan de achterkant van de camera, waar je bij kunt met je rechterduim – net zoals een SLR.

Met de behuizing waarop ik de camera heb getest, de Nauticam NA-A7II, had je geen toegang tot het achterste wiel dat de ISO bestuurt. Dit kun je omzeilen door de rechterknop van het richtingenwiel in te drukken, de ISO-waarde te selecteren, en op enter te drukken. De meeste bestaande behuizingen voor de A7II geven echter geen toegang tot het achterste richtingenwiel.

Over het algemeen zijn de ergonomische eigenschappen en knoppen prima uitgewerkt, en is de besturing makkelijk een van de beste die we op een camera hebben gezien.

Autofocus met Canon-lenzen – Gebruik je huidige Canon-glas

De meeste fotoreviewsites waren extatisch over de snelheid waarmee de Sony a7R II kan focussen met Canon-lenzen en een Metabones-adapter, maar wij liepen tegen gemengde resultaten aan met onze tests. Sommige lenzen van Canon focussen echt enorm snel met een Metabones- of Photodiox-adapter, maar we hebben ook een paar teleurstellende resultaten meegemaakt. De Canon 8-15mm, Canon 16-35mm II, Canon 17-40mm, en 24-70 werkten allemaal prima, en stelden snel scherp. We hebben echter problemen gehad met beide 100mm-lezen, die allebei geen focus wisten te krijgen op macroafstanden. Alleen op afstanden van ongeveer 6 meter wisten ze af en toe scherp te stellen. We hebben de Tokina 10-17mm geprobeerd, en wisten helemaal geen focus te krijgen, en de diafragmadelen van de Sigma 15 raakten totaal in paniek toen we focus probeerden te activeren. We wisten geen patroon vast te stellen, zoals oudere versus nieuwere of L versus non-L lenzen. We horen het graag als anderen dezelfde problemen ervaren.

Ik raad dan ook aan dat je in principe een lens van Sony kiest, maar ik twijfel geen moment om een brede lens van Canon te gebruiken (zoals een Canon 16-35mm II of Canon 17-40mm). Ik zal absoluut regelmatig gebruik maken van de Canon 8-15mm, omdat Sony geen vergelijkbare vissenoog-zoomlens aanbiedt.

Beste Lenskeuze van Sony voor Onderwater

Toen de A7-camera voor het eerst uitkwam, een paar jaar geleden, was de bekendste klacht dat er geen eigen lenzen waren. Sony heeft sindsdien razendsnel lenzen ontwikkeld en uitgegeven, speciaal voor de A7 fullframes. Specifiek voor onderwater zijn onze favoriete lenzen de Sony 28mm met vissenoogconvertor, Sony 16-35mm, en Sony 90mm macro. Hiermee kun je onder het wateroppervlak zo’n beetje alles doen wat je kunt bedenken. Sla de Sony 28mm met vissenoogconvertor niet zomaar over omdat het geen echte vissenoog is. Ik heb er eerder plaatjes mee geschoten op andere A7-modellen, en hij is absoluut erg scherp.

De Sony 90mm macrolens is de langste macrolens die tot dusver is uitgegeven voor een spiegelloze camera. Dit is belangrijk, want het geeft een voordeel als je op langere afstand schichtige macrobeestjes probeert vast te leggen. Als je een dioptrie toevoegt voor supermacrofotografie hou je nog steeds meer afstand over dan andere macrolenzen met een kortere focusafstand, ook zonder een dioptrie.

De Sony 90mm macrolens, en de manier waarop de camera focus hanteert, zijn misschien een beetje ongewoon voor gebruikers die van een dSLR afkomen. Ten eerste zit je in AF- of MF-modus (automatische en handmatige focus, respectievelijk), ook al heb je de focus van de sluiterknop afgehaald en toegewezen aan de AF ON-knop. In AF-modus heeft de focusring geen effect, in tegenstelling tot Nikon en Canon (waarvan de lenzen in iedere modus handmatig kunnen worden scherpgesteld). Het is erg simpel om te wisselen tussen de twee instellingen – wijs simpelweg de middelste knop aan als schakelknop. Dit kan vervelend zijn als je gewend bent aan een systeem van Nikon of Canon, maar je raakt makkelijk gewend aan de manier waarop die van Sony werkt en er zijn een paar voordelen.

Focus Peaking – Zie de kritieke focus van supermacro, ook al zijn je ogen niet perfect

In de MF-modus kun je ook kiezen voor een functie met de naam Focus Peaking. Hierdoor worden de scherpe gebieden opgelicht in een kleur naar keuze. De kleur is niet te overdreven, en enorm behulpzaam bij het bepalen van kritieke focus. Voor gebruikers die moeite hebben met het zien van kritieke focus, op een scherm of door een optische zoeker, is dit een godsgeschenk. Kijk gewoon wanneer je ideale focusgebied oplicht, en druk af.

Focus Peaking werkt ook met een preview van de scherptediepte. Het scherm compenseert voor het verlies van licht door de kleinere stop, maar het is nog steeds belangrijk om een focuslicht te gebruiken – om onderwerpen helder te kunnen zien, en voor de prestaties van de autofocus in slecht licht. Dit is een voordeel ten opzichte van SLR’s: de meeste camera’s hebben geen scherptedieptepreview, en als ze dat wel hebben is de zoeker vaak te donker om iets te kunnen zien. Daarnaast is er natuurlijk geen Peaking in de zoeker.

Vergelijk prijzen bij:

Makkelijke 4K-video om op te nemen en te bewerken

Dit is de eerste keer dat we 4K 30p-video zien in een full frame camera, opgeslagen op een interne kaart. De video wordt opgenomen in Sony’s XAVC 4K bestandsstructuur. In tegenstelling tot het beruchte AVCHD-formaat bestaat XAVC uit gewone .mp4-bestanden, die kunnen worden geopend met iedere professionele videobewerker (zoals Final Cut of Premier) zonder te hoeven worden omgezet. Je hoeft niet eens rekening te houden met de bestandsstructuur – ga gewoon naar de “CLIP”-folder en ga aan de slag. De opnames worden gemaakt tegen 100mbps, dus de bestanden nemen niet veel meer ruimte in dan een HD-bestand van de Canon 5D Mark III (die opneemt tegen 92mbps).

Het merendeel van de macrovideo’s die ik opnam maakte ik in handmatige modus, met automatische ISO, en met gebruik van de belichtingscompensatie om terug te schroeven van -.3 naar -.7. Deze methode was praktisch omdat ik constante belichting had van mijn videolampen, zodat de belichtingsomstandigheden niet veranderden. Voor een groothoekopname, waarbij de belichting kan veranderen tijdens een opname, is deze aanpak niet handig, maar voor een stilstaand beeld zorgt het dat de camera de belichting niet vervelend verandert.

Stop het gewiebel: 5-assige beeldstabilisatie

Genoeg wiebelige beelden! De 5-assige beeldstabilisatie binnen de behuizing van de Sony a7R II ondervangt op een paar na alle camerabewegingen. Hiermee worden de schokken uitgefilterd, zodat je denkt dat je veel beter bent dan je daadwerkelijk bent (totdat je de beeldstabilisatie uitzet, en ziet hoeveel de camera voor je doet).

Volledige filmfunctionaliteit in fotomodus – niet meer van modus wisselen om een witbalans vast te stellen!

Eindelijk! Je hoeft niet meer van video- naar fotomodus te wisselen voor een nieuwe witbalans. Druk gewoon op de opnameknop, en ga je gang. We dachten dat dit te goed was om waar te zijn, dus we belden onze mannetjes bij Sony op om te bevestigen dat er geen nadelig effect is op de opnamekwaliteit. En dat is er niet. Laten we hopen dat deze trend voortzet, omdat dit veel praktischer is voor de fotograaf die vaak wisselt tussen foto’s en video. Je begint je wel af te vragen waarom er überhaupt een filmmodus op het wiel zit.

Het komt erop neer dat het een stuk sneller en makkelijker is om een witbalans vast te stellen, en dat je makkelijker dan ooit tevoren kunt wisselen tussen video en foto’s met een Sony-camera.

Onderwaterprestaties van de witbalans

Zoals we al zeiden hoef je niet meer van video- naar fotomodus te wisselen om een eigen witbalans in te stellen. Dit versnelt het instellingsproces van een eigen witbalans enorm. Je kunt witbalans benaderen met een zelf ingestelde knop, maar helaas is het onmogelijk om directe toegang te krijgen tot de handmatige witbalansinstelling. Hopelijk lezen de ontwerpers van Sony dit, en ontwikkelen ze zo snel mogelijk een snelle witbalansinstelling. Er zijn 3 plaatsen om je eigen favoriete balans op te slaan. Uiteindelijk is de instelling sneller te wijzigen dan met een SLR van Nikon of Canon.

Het nadeel van de witbalansinstelling zit hem in de kleurbeperkingen. Sony kan geen wit vinden zonder een rood correctiefilter op dieptes van meer dan 5 meter. De kleurtemperatuur komt niet boven zo’n 9900 Kelvin uit, en voor witbalans in het water hebben we een grens van rond de 50.000 Kelvin nodig. Canon is nu al jaren heer en meester op het gebied van witbalans op iedere diepte zonder filter, maar Panasonic heeft zich daar onlangs bijgevoegd met hun nieuwe 4K compactcamera, de LX100. Het vermogen om witbalans te regelen zonder kleurcorrectiefilter is een enorm voordeel, waarmee je in één duik zowel foto als video kunt schieten (of zowel videolicht als omgevingslicht kunt gebruiken). De Sony a7R II zorgt voor geweldige kleuren, maar je zult je onderwateravonturen moeten ondernemen met een kleurenfilter of belichting.

Ongecomprimeerde 4K naar een extern apparaat –professionele prestaties

Net zoals de Sony A7s heeft de Sony a7R II ook een schone 4K-output, die je ongecomprimeerd of met Apple Pro Res kunt opnemen naar de Atomos Shogun. Als je een professional bent die opneemt voor televisie of film, of gewoon een serieuze hobbyist, kan de Sony a7R II opnames maken in 4K met enorm hoge kwaliteit in een kleurbereik van 4:2:2, klaar voor veeleisende nabewerking en kleurcorrectie.

Super 35-modus in 4K – Strakkere foto’s zonder van lens te wisselen

De Sony a7R II beschikt over een functie genaamd APS-C/Super 35-modus. Deze modus gebruikt een kleiner gedeelte van de sensor om 4k op te nemen. Volgens Sony heeft deze modus minder moiré tot gevolg, dankzij een oversampling van ongeveer 1,8x. Het ‘verborgen’ voordeel komt van het vermogen om een scène op te nemen in zowel full frame als cropped-modus, allebei in 4K. Voor macro krijg je nog strakkere video’s zonder verlies van kwaliteit of scherptediepte. Dit hielp enorm bij het maken van kleine macrovideo’s. Ik deed dit ook behoorlijk vaak om dichter bij mijn onderwerp te komen, terwijl het niet praktisch was om mijn vastgesnoerde camera te bewegen.

Voor groothoekopnames met een vissenoog lijkt het op het gebruik van een teleconvertor op een SLR met vissenooglens, behalve dat je hem razendsnel kunt verwisselen in het water. Gebruik voor de meeste flexibiliteit een Canon 8-15mm met een volle cirkelvormige vissenoog, die met de Super 35-modus bijna gelijkwaardig is aan de Tokina 10-17mm op een cropped sensor-camera.

Conclusie Sony A7R Mark II Review

De Sony a7R II is de meest geavanceerde camera die we tot dusver hebben gezien. Vroeger moest je altijd een afweging maken tussen een hoge resolutie en weinig ruis. Dat hoeft niet meer – deze camera komt op een nipte tweede plaats ten opzichte van de koning van ruis, de Sony A7S. Zelfs zo nipt dat ik de A7S niet eens meer zou overwegen. Tegenwoordig is interne 4K-video een vereiste, en Sony weet dat te verzorgen met fantastische beelden en een “verborgen teleconvertor” met de Super 35 cropmodus.

De Sony a7R II heeft betere functies en prestaties voor minder dan de helft van de prijs van sommige concurrenten. Hij vertegenwoordigt echt een nieuw tijdperk voor camera’s in een piepkleine full frame-behuizing.

Vergelijk prijzen bij: