Nikon KeyMission 360 Review

Vandaag de dag hebben alle grote elektronica bedrijven zoals HTC, Sony en Garmin verscheidene versies van handheld action camera’s uitgebracht. Nikon, een van de meest gerespecteerde namen in de high-end camera industrie, ontbrak nog in deze lijst, maar daar is recent verandering in gekomen met het uitbrengen van een serie action cams die bedoeld zijn om met de beste te concurreren. Gezien de ervaring van Nikon in high-end camera’s, zijn we erg benieuwd wat het bedrijf aanbiedt met de KeyMission 360, het duurste model in de serie. Je leest er alles over in deze Nikon KeyMission 360 review.

Nikon KeyMission 360 review:

Design

Het is makkelijk om te zien dat de KeyMission 360 de meest unieke action camera is die momenteel beschikbaar is. Met twee ultra wijde hoek Nikkor objectieven met de rug tegen elkaar bevestigd wordt een 360 graden gezichtsveld geboden. Het is de eerste camera die de bestaande technologie van 360 graden opnemen combineert met de duurzaamheid en stevigheid van een action camera.

De kleine zwarte behuizing waar de twee camera’s inzitten is 61,1 x 65,7 x 60,1mm en weegt maar 198 gram. Bij dit gewicht zit de accu en microSD geheugenkaart (niet meegeleverd) inbegrepen, wat hem de zwaarste camera van de KeyMission serie maakt. De tweede lens zorgt ervoor dat er geen ruimte is voor een LCD display, dus je moet gebruik maken van een smartphone in combinatie met de SnapBridge app als je je video’s en foto’s onderweg wilt bekijken.

Hardware Nikon KeyMission 360

Beide ultra wijde hoek Nikkor objectieven van de KeyMission 360 hebben een vaste brandpuntsafstand van 1,6mm en maximale aperturen van f/2.0. De bevestiging en de lenzen bieden de camera een 360 graden gezichtsveld wat werkelijk waar unieke video’s produceert. Beide objectieven worden ondersteund door twee 20 megapixel CMOS sensors (een effectieve 20,9 miljoen pixels), wat resulteert in een groot beeld van 7.744 x 3.872 pixels. De autofocus technologie van de lenzen maakt focussen vanaf 30cm tot oneindig mogelijk vanaf de oppervlakte van de lens. De camera ondersteund microSD, SDHC en SDHX geheugenkaarten en heeft beschikbare inputs achter een vergrendelde waterbestendig deurtje. Hij heeft ook een micro HMDI en microUSB aansluiting. De ingebouwde stereo neemt AAC stereo geluid op. De CMOS elektronische sluiter biedt mogelijkheden voor snelheden van 1/8000 tot 1 seconde.

Goedkope Nikon KeyMission 360 Review

Accuduur Nikon KeyMission 360

De KeyMission 360 wordt geleverd met een EN-EL 12 oplaadbare lithium-ion accu. Zonder Wi-Fi of Bluetooth ingeschakeld maakt deze accu het mogelijk om maximaal 1 uur en 10 minuten op te nemen of 230 foto’s te maken. De accu kan je verwijderen, zodat je een reserve accu kunt kopen om als back-up te gebruiken wanneer je aan het ontdekken bent en de meegeleverde accu niet op kan laden. Het duurt ongeveer 2,5 uur om de accu op te laden dus zorg ervoor dat je van te voren plant.

Beeldkwaliteit Nikon KeyMission 360

De KeyMission 360 maakt 4K Ultra HD video’s, wat resulteert in duidelijke en scherpe opnames. Er zijn verscheidene instellingen voor videokwaliteit, welke je makkelijk kan veranderen afhankelijk van wat je opneemt of hoe lang je wilt dat de accu het uithoudt. Onthoud altijd dat een hogere kwaliteit ervoor zal zorgen dat de accu sneller leeg raakt. Wanneer je de camera instelt op NTSC, dan kan je video’s met kwaliteiten opnemen die uiteenlopen van 3.840 x 2.160 (4K) met 24fps tot 240 x 320 (SD) met 240fps. In PAL heb je toegang tot dezelfde kwaliteit opties, maar de fps is loopt respectievelijk uiteen van 24 to 200. Video’s worden opgeslagen als MOV bestanden (H.264/MPEG-4 AVC met AAC stereo audio). Foto’s worden gemaakt met een resolutie van 7.774 x 3.872 pixels en zijn helder, hebben goede contrast en de f/2.0 apertuur van de objectieven compenseert goed voor omstandigheden met weinig licht.

Beste Nikon KeyMission 360 Review

Opneem mogelijkheden

Naast het maken van 4K UHD video’s en prachtige foto’s heb je bij de KeyMission 360 ook de keuze uit een aantal geweldige alternatieve vastleg modi. Deze bestaan uit Slow Motion, Loop Recording en Time-lapse. In slow motion beelden vastleggen is een geweldige feature van de camera en uitstekend om een unieke manier van opnemen aan je video’s toe te voegen. Loop Recording maakt het mogelijk om een time loop interval in te stellen en continu kleine video clips op te nemen, zodat je nooit het perfect moment mist. Time-lapse is tot slot geweldig voor het creëren van prachtige time-lapses van je avonturen. Het is mogelijk om een hele dag in een korte video te stoppen.

Duurzaamheid

De KeyMission 360 is extreem duurzaam en stevig en mogelijk meer dan andere action camera’s die momenteel beschikbaar zijn. Hij is perfect voor buiten en allerlei soorten activiteiten. Zelfs zonder een externe behuizing is de camera vries-, stof-, water- en schokbestendig. Net als alle andere KeyMission camera’s is de 360 vriesbestendig tot -10 graden Celsius. Lange tijd in die temperatuur opnemen wordt niet aangeraden, maar dat zou prima moeten zijn zolang je niet in Servië woont.

De behuizing is stevig en goed afgesloten, wat de camera beschermt tegen vuil en stof, zolang je de klepjes voor de verbindingspoorten dicht houdt. De camera is waterbestendig tot 30m, wat aardig indrukwekkend is voor een action cam. Als je van plan bent om veel onder water te filmen, dan raden we aan om de AA-15A onderwater lensbescherming te gebruiken (wordt meegeleverd). Het vlakke oppervlakte maakt het mogelijk voor de camera om goed te focussen. Dit is vergelijkbaar met eerdere versie van de GoPro camera’s om te compenseren voor lens en water verstoring. De KeyMission 360 is schokbestendig tot 2m, maar het moge logisch zijn dat je dit zou moeten proberen te vermijden. De meegeleverde AA-14A lensbescherming wordt aangeraden wanneer je de camera niet onder water gebruikt, om zodoende de objectieven tijdens dagelijks gebruik te beschermen. Nikon levert ook een silicone hoesje mee, welke fungeert om de impact van valpartijen te verminderen.

Nikon KeyMission 360

Connectiviteit Nikon KeyMission 360

Connectiviteit is belangrijk voor de KeyMission 360 doordat er geen display monitor is. Je kan met je iPhone, Android of elk ander smart apparaat verbinden via Wi-Fi of Bluetooth. Met de SnapBridge app kan je vervolgens de camera besturen en foto’s snel bekijken, uploaden en bewerken. Alle foto’s hebben ook GPS, tijd en datum metadata voor documentatie. Als je de camera verbind met een smart apparaat om de camera te besturen en foto’s en video’s te bekijken, dan moet je wel in de gaten houden dat de accuduur significant verminderd zal worden. De ML-L6 afstandsbediening is ook compatibel met de camera en mogelijk een betere optie om de camera op afstand te besturen met een betere accuduur tot gevolg.

Vibratie reductie

De optische vibratie reductie (VR) is geweldig in de KeyMission 360. Een bedrijf zoals Nikon die geweldige objectieven en camera’s produceert, weet duidelijk wat ze doen met dit soort technologie. De VR resulteert in een soepele en vaste video. De camera kan echter nog geen gebruik maken van VR tijdens het opnemen van 4K UHD video’s, maar de meeste personen zullen toch grotendeels 1080p video’s maken.

Accessoires Nikon KeyMission 360

Nikon levert verscheidene accessoires mee in de doos, maar er zijn ook veel optioneel beschikbaar. Nikon levert een AA-1A Base Adapter, AA-2 Base Mount F, AA-3 Base Mount C en AA-17 Head-Mounted Display mee.

Goedkoopste Nikon KeyMission 360 Review

Als je meer gespecialiseerde mount opties nodig hebt voor uitrusting zoals helmen, surfplanken, borst en polsbanden, dan zijn er aardig wat beschikbaar. Het aanbevolen KeyMission accessoires pakket bestaat uit een tripod, extensie arm, reserve accu en carrying case.

Conclusie van deze Nikon KeyMission 360 review

De Nikon KeyMission 360 is werkelijk waar een unieke camera. Nee, Nikon is niet de eerste die een 360 graden camera introduceert. En nee, ze zijn ook zeker niet de eerste die zo’n kleine en stevige handheld action camera leveren. Deze twee kwaliteiten zijn echter nog nooit gecombineerd. De video’s die geproduceerd worden zijn erg indrukwekkend, het is zoals je nog nooit eerder hebt gezien. De KeyMission 360 vergroot het gezichtsveld van de activiteit die je doet, zoals dat alleen maar mogelijk is met 360 graden objectieven.

Wanneer we alles in overweging nemen, dan is de accuduur redelijk goed. Met zo’n stevige en duurzame behuizing zal deze camera je overal volgen. Hij levert niet alleen geweldige 4K UHD video’s, maar ook prachtige foto’s, time-lapses. slow motion opnames en nog meer. Uiteraard moeten er opofferingen gemaakt worden wanneer je twee camera’s met de rug tegen elkaar plaats in zo’n kleine behuizing, dus het gebrek aan een display monitor kan een dealbreaker voor sommige personen zijn. Een smart apparaat gebruiken als display zal de accuduur negatief beïnvloeden, dus mogelijk is het aanschaffen van een afstandsbediening een goed idee.

Afgezien van dit alles is de Nikon KeyMission 360 de perfecte camera voor sportliefhebbers die spectaculaire video’s willen maken die de aandacht van iedereen trekken. Dit is de eerste keer dat je een action camera kan gebruiken en er zeker van zijn dat je alles vastlegt.

Vorig artikelLeica X-U review
Volgend artikelFujifilm FinePix XP90 review
nikon-keymission-360-reviewDe Nikon KeyMission 360 is de perfecte camera voor sportliefhebbers die spectaculaire video's willen maken die de aandacht van iedereen trekken. Dit is de eerste keer dat je een action camera kan gebruiken en er zeker van zijn dat je alles vastlegt.