De Panasonic Lumix DMC-FT5

Stevige, waterbestendig camera’s zijn perfect voor winter- en watersport, maar zijn ook een goed idee voor op het strand of tijdens het vissen, bergbeklimmen, mountainbiken, of het bezoeken van bouwplaatsen (of gewoon voor een dronken avond uit). Als je vaak je camera thuis laat liggen uit angst voor beschadiging kun je je eigen leefstijl toevoegen aan die lijst.

Vergelijk prijzen bij:

Ontwerp en Functies Panasonic Lumix DMC-FT5

De Panasonic Lumix DMC-FT5 zou steviger moeten zijn dan de meeste compactcamera’s. Hij functioneert op een diepte tot 13 meter, na een val van twee meter, en onder druk van 100kg. Het hoekige ontwerp wekt vertrouwen op, maar wij ondervonden dat de kleine knopjes lastig in te drukken zijn met handschoenen aan. Anderszins is het gebruik vrij eenvoudig, met een menuknop die de meest gebruikte functies blootgeeft, en een modusknop die een toegespitst moduswiel moet vervangen.

GPS is ingebouwd, en bijna al onze buitenfoto’s werken nauwkeurig gelabeld – al werd een serie vreemd genoeg geplaatst in de Arctische Oceaan. De GPS-antenne moet permanent aan blijven om lange verbindingstijden te vermijden, maar dit had niet het rampzalige effect op de accuduur dat we hadden verwacht. Een kleine LED knippert regelmatig om je te herinneren dat GPS is ingeschakeld – wij hadden graag gezien dat er een fysieke GPS-knop was, afgezien van de aan/uitknop van de camera.

Panasonic Lumix DMC-FT5 Review batterij

Dit is de eerste camera in de FT-serie waarin WiFi is verwerkt. In feite werkt dit hetzelfde als de andere camera’s die we hebben gereviewd, waarbij een Android- of iOS-app draadloze overdracht en afstandsbediening verwerkt. De FT5 voegt daaraan de optie toe om je telefoon als zoeker te gebruiken tijdens video-opname – een functie die nuttig lijkt te zijn dan fotografie op afstand. De camera kan ook draadloos foto’s overdragen naar een PC of NAS over een thuisnetwerk.

Foto’s worden vrij snel genomen, met een gemiddelde pauze in onze tests van 0,7 seconden. Er zijn verschillende continumodi beschikbaar, waaronder 10fps met een vast brandpunt of 5fps met autofocus. Hierbij presteert hij met afstand het best van alle stevige camera’s die we hebben gezien, en is het zeker een handig apparaat voor snelle gebeurtenissen in het wild.

Panasonic Lumix DMC-FT5 kopen knoppen & scherm Review

Vergelijk prijzen bij:

De videomodus is ook een sterk punt. Je hebt AVCHD-opname met de keuze tussen 50 en 50i, die allebei bijzonder soepel beeld vastleggen. Wij zijn echter meer geneigd naar de 25p MPEG-4-modus – YouTube zet de anderen toch om naar 25p. Het is zeker de moeite waard om MPEG-4-modus te selecteren bij opname via de Android-app, omdat die de resolutie om onverklaarbare redenen verlaagt naar 720p, en omdat AVCHD-video’s niet draadloos kunnen worden overgezet. De beeldkwaliteit is uitstekend, en autofocus en zoom werken prima, maar er is op de achtergrond een zacht mechanisch geratel te horen – misschien van de optische beeldstabilisatie.

Prestaties en Conclusies

De fotokwaliteit was over het algemeen goed genoeg, maar de aanzienlijke prijs van de FT5 vertaalt zich niet helemaal naar beeldkwaliteit. Er waren tekenen van detailverminderende ruisonderdrukking, zelfs bij fel verlichte scènes – al is het effect gelukkig niet zo sterk als op de Panasonic SZ9. Detailtexturen, zoals struikgewas, zien er van dichtbij een beetje modderig uit, vooral in schaduwsituaties waarbij de ISO werd opgeschroefd.

De Panasonic Lumix DMC-FT5Binnenfoto’s hebben ook last van ruis, vooral op huid- en haartexturen waar het probleem lastig te zien is. Deze foto’s zijn misschien goed genoeg om online te delen, maar we zouden het liefst de flitser gebruiken als we binnen zijn. Dat is niet ongewoon voor een compactcamera, maar voor deze prijs is het een beetje teleurstellend.

De FT5 kan zich nog het best meten met de Canon PowerShot D20. De D20 geeft minder ruis dan de FT5, en gaat dus beter om met subtiele texturen. Het verschil is echter niet enorm. Wel zorgt de veel snellere FT5 dat je meer foto’s hebt om uit te kiezen – wat misschien een veel groter effect heeft op de kwaliteit van de foto’s. Beide camera’s hebben goede video- en GPS-modi. De D20 ontbeert WiFi, maar kost iets minder.

Conclusie Panasonic Lumix DMC-FT5 Review

In conclusie raden wij nog steeds aan om te kijken naar de Olympus Tough TG-3 voor hogere, en TG-850 voor lagere budgeten. Beide camera’s bieden meer beeldkwaliteit en sterkere prestaties. Misschien blijkt de WiFi van de FT5 echter de doorslaggevende factor – en dan is het een waardige mededinger naar de portemonnee van de koper.

Vergelijk prijzen bij: