ISAW Edge Review

De ISAW Edge is een nieuw soort van action camera’s, die het beste van eerdere camera’s en een solide design, prestaties en features voor een redelijke prijs biedt. In deze ISAW Edge review zullen we uitgebreid bespreken of deze camera aan al onze verwachtingen kan voldoen.

ISAW Edge review

Plus- en minpunten in een oogopslag

Positief

• Uitstekende videokwaliteit
  • Lage prijs
  • Voldoende opname opties

Negatief

• 4K is maar 10fps
  • Design lijkt erg op de GoPro
  • Hogere fps bij 1080p zou fijn geweest zijn
  • Accuduur is gemiddeld

ISAW Edge review:

Features

Als zoveel action camera’s heeft de Edge een vergelijkbaar vierkant design als de GoPro Hero reeks. Dit is geen verrassing, aangezien dit design een bewezen succes is, net zoals de meeste moderne DSLRs er ongeveer hetzelfde uitzien.

Om eruit te springen in de steeds groter wordende markt, is de Edge volgestopt met high-end features. De meest noemenswaardige is 4K video. Hij biedt ook een 720p resolutie met 120fps, Wi-Fi (en een app) en een klein live beeld LCD. Gezien de prijs heeft de Edge een indrukwekkende hoeveelheid features en zodra je de camera begint te gebruiken zal je ook realiseren dat ISAW niet heeft bespaard op bouw- en videokwaliteit om de kosten laag te houden.

Design

De camera wordt omringt door een waterbestendige behuizing die een maximale diepte van 40 meter mogelijk maakt. De kwaliteit van de behuizing is zeker weten beter dan wat we bij andere action camera’s gezien hebben, met goede sluitingen aan de achterkant om te voorkomen dat vocht in de behuizing komt. De druk hendel sluiting laat een duidelijke knak horen wanneer je hem sluit en vereist een beetje inspanning om weer te openen. Dit zorgt ervoor dat een onverwachte stoot de behuizing niet makkelijk zal openen.

Goedkope ISAW Edge Review

Drie gesloten knoppen die gebruikt worden om de camera aan te sturen vind je aan de buitenkant van de behuizing terug en deze zijn allemaal weer goed ontworpen en werken zoals ze zouden moeten. De twee aan de voorkant en een op de bovenkant zijn omringt door een verhoogde rand, zodat je de knoppen er niet per ongeluk afstoot. Ze hebben ook allen een stevige vering die voldoende weerstand biedt wanneer je een knop indrukt. In tegenstelling tot vergelijkbare ontwerpen van andere fabrikanten reageert de camera goed op de knoppen, zonder dat je hier al te veel druk op hoeft te zetten en je kan ze makkelijk gebruiken wanneer je handschoenen draagt.

Goedkoopste ISAW Edge Review

Aan de onderkant van de behuizing zit de standaard GoPro mount, wat de mogelijkheid biedt om gebruik te maken van de grote hoeveelheid mounts die al beschikbaar zijn op de markt. Naast deze mounts heeft ISAW zelf ook een aantal gemaakt, zoals een Chest Strap, Universele zuignap, Hoofd en Surf mount.

Uit de behuizing is de ISAW Edge een kleine camera die in afmetingen en gewicht bijna identiek is aan de GoPro Hero4 Black. De lay-out van de knoppen is echter anders. Aan de voorkant zit een f/2.5 lens met een 170 graden beeldhoek. Aan de zijkant vind je maar drie poorten terug. Een voor de MicroSD, een voor de USB verbinding en een voor HD. Aan de onderkant zit de behuizing voor de accu, waar een 3.7v 1.000mAh accu inzit. Zowel video’s als foto’s worden erg duidelijk vastgelegd door de Sony Exmor 16 miljoen pixel CMOS sensor in de camera. Wanneer je naar de voorkant van de camera kijkt, dan zitten aan de linkerkant de instellingen en modus knoppen en op de bovenkant een heldere oranje opname knop, welke ook direct fungeert als de aan/uit knop.

Gebruik

Het gebruik van de camera met deze drie knoppen is recht toe recht aan. Met de modus knop schakel je door de video, foto en afspeel modi, terwijl je met de Instel knop in het menu voor de camera instellingen komt. Het navigeren door deze opties is veel makkelijker dan bij de meeste andere action camera’s, zelfs de GoPro Hero. De twee knoppen aan de voorkant gebruik je namelijk om op en neer te bewegen en met de sluiter knop bevestig je je keuzes. Er is dus geen carrousel stijl navigatie, wat voor de verandering wel eens fijn is.

Voor het schakelen tussen de opties is het noodzakelijk om sommige knoppen een paar seconden vast te houden. Zo activeer je bijvoorbeeld de Wi-Fi door de modus knop ingedrukt houden. Wanneer je de modus knop in het menu ingedrukt houdt, dan schakel je tussen Video, Foto, My Tune en instellingen opties.

De kleine LCD op de achterkant is zowel handig voor het opnemen als het controleren van de instellingen. Het is ook een goed referentiepunt om de status van de camera te bekijken en de mogelijkheid om snel te zien of je opneemt en hoeveel accuduur er nog over is.

Videokwaliteit opties

Videokwaliteit wordt automatische aangestuurd door de camera en dit is niet ongewoon bij action camera’s. Er is echter een optie die My Tune heet, welke je meer controle geeft over de visuele kwaliteit van je opname. My Tune maakt het mogelijk om de Scherpte, Belichting, Gevoeligheid, Metering en Witbalans aan te passen. Met al deze opties zullen geavanceerde gebruikers die graag de kwaliteit van hun opnames af willen stellen erg blij zijn.

De GoPro camera’s bieden een vergelijkbare Protune feature en voor veel gebruikers die action camera’s gebruiken is dit een onmisbare functie. Om dus een vergelijkbare functie bij de Edge te zien is een interessante ontwikkeling, vooral in deze prijsklasse.

Beste ISAW Edge Review

Videokwaliteit ISAW Edge

De kwaliteit van de video is net zo goed als de kwaliteit van de rest van de camera. Video’s zijn duidelijk en scherp zonder tekenen van vignettering langs de randen en een redelijke scherpte over het hele frame. De prestaties tijdens weinig licht zijn gelimiteerd, maar hetzelfde geld voor alle andere action camera’s. De opname heeft ruis en een gelimiteerd dynamisch bereik met doffe kleuren. Tijdens heldere omstandigheden springen de kleuren er echter uit met een goede balans van kleurverzadiging en contrast en zonder de over-verzadiging of het verlies van detail dat zo vaak voorkomt bij goedkopere action camera’s.

Wanneer je gebruik maakt van de verschillende resolutie en frame rate instellingen, krijg je een goede hoeveelheid opties aangeboden. De 4K modus produceert daarnaast een bruikbare opname zolang er niet te veel beweging is. Zodra de snelheid van de actie verhoogt wordt, begint het 10fps limiet voor 4K video echt duidelijk te worden. De resolutie verlagen naar 1080p maakt 50fps in PAL en 60fps in NTSC mogelijk en de soepelheid van de opname wordt stukken beter en ziet er geweldig uit. Wanneer je de resolutie verlaagd naar 720p kan je opnames met 120fps maken. Om echter een slow motion effect te krijgen heb je videobewerkingssoftware nodig om de afspeel snelheid te verlagen naar 30fps voor een 4x slow motion effect.

Accuduur

Accuduur is altijd een belangrijke overweging bij een action camera en wij behaalde ongeveer 80 minuten. wat gemiddeld is. In deze tijd controleerde en veranderde we instellingen, gebruikte we de Wi-Fi verbinding ongeveer vijf minuten en namen we video’s op en speelde we deze af. ISAW claimt een accuduur van 100 minuten, wat mogelijk zou moeten zijn als je alleen maar opneemt.

Wat we goed vonden

Alhoewel het design vergelijkbaar is, zijn er significante veranderingen aan het design en de bruikbaarheid doorgevoerd, die de ISAW Edge makkelijker om te gebruiken maken dan de Hero4 reeks. Het LCD is misschien klein, maar werkt perfect voor het opnemen en navigeren. Videokwaliteit is uitstekend en de camera biedt daarnaast een goede hoeveelheid features om de videoresolutie en frame rate aan te passen.

Wat we niet goed vonden

Het design is goed doordacht en er zijn verschillen ten opzichte van de GoPro Hero, maar dat betekent niet dat hij er wel heel erg op lijkt. De 4K video werkt goed genoeg voor situaties met weinig of geen beweging, maar 10fps is niet genoeg om soepele actie opnames te maken. De accuduur is daarnaast niet erg lang, wat het gebruik een beetje beperkt.

Smartphone app

Zoals bij het overgrote deel van de action camera’s van vandaag de dag, heeft de ISAW Edge een app die via Wi-Fi werkt. Dit maakt het mogelijk om gebruik te maken van features, zoals Live beeld en geeft je volledige controle over de camera en de instellingen.

Conclusie ISAW Edge review

De ISAW Edge heeft indrukwekkende features en kan video’s met een uitstekende kwaliteit maken. Het design betekent dat hij rechtstreeks vergeleken zal worden met de GoPro Hero4 Silver en Black en deze vergelijking overleeft hij aardig goed.

Qua features heeft hij voldoende te bieden en de navigatie is makkelijk en intuïtief. Voor Pro gebruikers zijn er daarnaast voldoende opties en de bouwkwaliteit en compatibiliteit met standaard GoPro mounts is een echte bonus.

Met een prijs die meer dan de helft lager is dan de Hero4 Black, kunnen we vergeven dat hij niet dezelfde frame rates en sommige van de meer geavanceerde features biedt. Wat de Edge echter wel biedt is een goede, solide action camera die het mogelijk maakt om video’s met een geweldige kwaliteit te maken voor een redelijke prijs.