Drift Stealth 2 Review

Actiecamera’s volgen over het algemeen een van twee designs, doos of kogel, maar de kleine Stealth 2 is een mix van de twee. Hij lijkt erg op de grotere Drift Ghost-S, met dezelfde lange rechthoekige vorm, draaisluiting op de achterkant, scherm bovenop en een roterend voor lens element. Dit design maakt de Ghost-S erg makkelijk om te bevestigen, maar de afmetingen en het gewicht van dit model kunnen een probleem zijn.

De Stealth 2 ziet er misschien hetzelfde uit, maar hij is 40% lichter en 50% kleiner. De fysieke uitstraling is waar de overeenkomsten ophouden, omdat de Stealth 1080p filmt met maar maximaal 30fps, terwijl de Ghost-S ondersteuning voor 60fps biedt. Het scherm op de bovenkant is alleen voor het navigeren door de menu’s in plaats van dat een live view geboden wordt, de accu is intern en je hebt een waterbestendige behuizing nodig om in het water te gaan. Er zijn ook een paar verschillen hoe de Stealth werkt wanneer je hem bestuurt met de mobiele app. Voor het overgrote deel is de Stealth 2 echter nog steeds onderdeel van dezelfde actie familie, ondanks de verschillen met de Ghost-S. In deze Drift Stealth 2 review zullen we uitgebreid bespreken wat hij zoal te bieden heeft.

Drift Stealth 2 review:

Plus- en minpunten in een oogopslag

Positief

• Makkelijke bevestigingsopties
  • Uitstekend kwalitatief beeldmateriaal
  • Roterende lens

Negatief

• Waterbestendige behuizing vereist
  • Gelimiteerd tot 30fps
  • Geen realtime live view via de app

Drift Stealth 2 review: Bevestigingsopties

De bevestigingsopties (mounts) zijn altijd een belangrijk aspect van elk systeem en alhoewel de GoPro mount momenteel de meest populaire is, is Drift ook al een aantal jaren aanwezig in dit segment, dus er is een goede selectie van fiets, borst en helmet mounts beschikbaar. De prijzen zijn erg competitief en de kwaliteit van de mounts is uitstekend.

Beste Drift Stealth 2 Review

De bevestiging zelf is een simpele compressie clip (je klikt hem vast en hij is bevestigt). Ondanks zijn eenvoud houdt hij de camera goed en stevig vast zonder beweging, wat belangrijk is om vibraties te vermijden wanneer je hem verbind met bewegende voertuigen of mensen.

Dit design maakt het ook makkelijk om de camera te verwijderen, aangezien je alleen aan beide kant hoeft in te knijpen, dus er zijn geen lastige knoppen of schroeven die je los moet draaien. De compressie clip zelf zit aan de onderkant van de camerabehuizing en kan verwijdert worden om een standaard 1/4-inch schroefdraad te onthullen, Dit houdt in dat de Stealth rechtstreeks bevestigt kan worden op een tripod, zonder dat hier extra accessoires voor nodig zijn.

Modi en instellingen

Instellingen en een opname starten/stoppen doe je allemaal met de drie knoppen aan de zijkant, terwijl de verlichte LCD op de bovenkant laat zien waar je bent en welke instellingen je geselecteerd hebt. De modus knop laat je door de verschillende modi schakelen, welke bestaan uit video, foto, time lapse en burst en geeft ook toegang tot de instellingen. Er is ook een handige auto DVR modus, welke geactiveerd kan worden in de instellingen. Zodra de Stealth aanstaat fungeert de aan/uit knop ook als een selecteer knop en met de middelste knop kan je door de instellingen scrollen. Alle gebieden van het interface zijn goed doordacht en de instellingen vinden die je wilt aanpassen is allemaal aardig makkelijk.

Je kan video’s maken in 1080p met 30fps of 720p met 60fps in NTSC of 1080p met 25fps of 720p met 50fps in PAL. Alhoewel er een aantal andere opties zijn, zijn dit de meest interessante. Het is dus mogelijk om slow motion opnames te maken, maar alleen met een videokwaliteit van 720p.

Features Drift Stealth 2

De grootste feature van de Stealth 2 is de roterende lens, welke de oriëntatie van de opgenomen video aanpast (een kleine witte driehoek laat de positie zien). Dit betekent dat je de camera snel kan instellen om in een verticaal formaat op te nemen wanneer je hem bijvoorbeeld aan de zijkant van je helm bevestigt of horizontaal formaat wanneer je hem bevestigt hebt op de motorkap van je auto. Deze makkelijke aanpassing maakt het bevestigingsproces veel makkelijker dan bij de concurrentie, aangezien er geen ingewikkeld bevestigingsproces vereist is om de oriëntatie van de camera aan te passen. Deze oriëntatie is niet alleen gelimiteerd tot 90 graden aanpassingen, want kleinere hoeken zijn ook mogelijk.

Goedkope Drift Stealth 2 Review

Net als bij de Ghost-S beschermt een achterkant die je draait om te vergrendelen de MicroSD kaart, HDMI en USB slots. Deze kan een beetje lastig om te gebruiken zijn met koude handen en onmogelijk om los te maken wanneer je handschoenen aan hebt, maar aangezien de accu ingebouwd is, is er geen reden waarom je dit klepje zou moeten openen tijdens het filmen.

Wi-Fi controle en accuduur

Wi-Fi is een grote action cam feature en de Stealth 2 verbind via de Drift Connect app, welke naadloos werkt en een van de fijnere action camera apps is. Wederom zie je de kleine limieten van deze camera, aangezien een volledig live view niet mogelijk is. In plaats daarvan heb je een stilstaand beeld die laat zien wat de camera ziet en wanneer je op de vernieuwen knop drukt in de app, dan wordt het beeld bijgewerkt. Dit maakt het goed voor het aanpassen van de compositie, maar je kan het niet echt gebruiken als een volledige live view, wat voor een action camera niet een heel erg groot probleem is.

Video’s en foto’s bekijken die je gemaakt hebt is ook erg makkelijk en soepel, waarbij de Stealth 2 een kleinere thumbnail video voor dit streaming proces opslaat. Als je wilt kan je deze versie rechtstreeks opslaan op je mobiele apparaat.

Drift Stealth 2

Alle instellingen voor video’s en foto’s kunnen ook aangepast worden in de interface van de app, wat het gebruiksgemak nog meer verbetert. Foto’s kunnen gemaakt worden in de app met een kwaliteit van maximaal 12MP. Je moet echter wederom de live view elke keer vernieuwen om de compositie te controleren wanneer je de camera beweegt, wat vervelend is. De app heeft ook een zoom, maar deze is digitaal in plaats van optisch.

Accuduur is iets waar de meeste actiecamera’s falen en anderhalf uur wordt al als goed gezien. De Stealth 2 biedt echter een enorme drie uur en deze specificatie klopte elke keer toen we de camera aan het uittesten waren.

Een feature die verschillend is ten opzichte van andere action camera’s, is de auto DVR modus, waarbij de Stealth 2 gebruikt kan worden als een dashcam, wat recent erg interessant is geworden voor verzekeringen. Dit opstellen is erg makkelijk en USB kabels zijn beschikbaar voor minder dan €15 (deze doe je rechtstreeks in de aansteker voor de sigaretten om de camera van stroom te voorzien). Het is een erg leuke extra feature die makkelijk om te gebruiken is en je uiteindelijk een hoop tijd en geld kan besparen als je ooit betrokken bent in een crash (zolang je niet de veroorzaker bent uiteraard).

Videokwaliteit

Tijdens alle resoluties bleef de videokwaliteit consistent en liet een goede hoeveelheid kleurverzadiging, tinten en detail zien. In bewolkte omstandigheden of wanneer we video’s binnen opnamen, zag de kwaliteit er nog steeds geweldig uit met een goede kleur, tint en contrast en voldoende detail. Tijdens helder zonlicht verliezen grote gebieden van erg verzadigde kleuren echter snel definitie. Tijdens heldere scènes liet de camera een gelimiteerde vaardigheid zien om een wijd dynamisch bereik vast te leggen, met wolken die te licht of zelfs roze of geel gekleurd zijn. Dit gelimiteerde bereik zorgt er ook voor dat kleurdetail verloren gaat. Opnames in heldere omstandigheden hebben ook een warme kleur die aangepast moet worden tijdens de nabewerking.

Binnen de limieten heeft de opname echter een hoog contrast en is erg levendig, wat het een aangename uitstraling direct vanuit de camera geeft.

Bewegingen zien er soepel uit met geen frames die overgeslagen worden en terwijl de snelheid verhoogt werd waren er geen tekenen van een korrelige opname. Het objectief verricht goed werk en geeft de typische wijde action camera hoek uitstraling. Wanneer je naar de randen van de opname kijkt, zie je dat details verzacht worden en tekenen van kleurranden, maar dit is iets wat je over het algemeen verwacht van een actiecamera.

Garmin en GoPro bieden hun eigen software oplossing, maar Drift beveelt aan om gebruik te maken van iMovie of Sony MoviEZ, welke beide relatief goedkoop zijn en een fantastische hoeveelheid bewerkingstools bieden.

Wat we fijn vonden

De kleine afmetingen, het compacte design en de roterende lens maken deze camera erg makkelijk om te bevestigen en dit zorgt ervoor dat hij er uitspringt tussen de concurrentie. Features zoals ingebouwde Wi-Fi, de drie uur accuduur en de auto DVR maken deze camera erg interessant.

Wat we niet fijn vonden

Opnames in helder zonlicht kunnen last hebben van een gelimiteerd dynamisch bereik. Frame rates zijn gelimiteerd bij 1080p tot een standaard 30fps en je moet de resolutie verlagen naar 720p om toegang te krijgen tot 60fps, dus creatieve opname opties zijn gelimiteerd. Ondanks de Wi-Fi kan het gebrek aan een realtime live view voor het maken van foto’s een probleem zijn en als je het water in wilt gaan, dan is een extra waterbestendige behuizing vereist, alhoewel deze relatief goedkoop is.

Goedkoopste Drift Stealth 2 Review

Conclusie van deze Drift Stealth 2 review

De Drift Stealth 2 bouwt verder op de design features en bruikbaarheid van de Ghost-S, wat al een erg populaire keuze is van veel action camera fans, dankzij zijn discrete design en makkelijke bevestigingsopties. De kleine afmetingen en het lichtere gewicht maken het voorheen zware design van de Ghost-S een goede keuze voor verschillende toepassingen. De uitspringende features zijn het objectief ontwerp, wat het mogelijk maakt om de oriëntatie aan te passen zonder dat hier extra mounts voor nodig zijn en de drie uur accuduur. De videokwaliteit is een probleem tijdens heldere omstandigheden, maar veel personen zullen de toegevoegde warmte en uitstraling van de hoge contrast video mooi vinden.

Vorig artikelISAW Edge review
Volgend artikelGoPro Hero 6 Black review
drift-stealth-2-reviewDe Drift Stealth 2 bouwt verder op de design features en bruikbaarheid van de Ghost-S, wat al een erg populaire keuze is van veel action camera fans, dankzij zijn discrete design en makkelijke bevestigingsopties.