Veho Muvi K2 NPNG Review

De Veho Muvi K2 NPNG is een action camera met voldoende meegeleverde features die als een echt koopje gezien kan worden. In deze Veho Muvi K2 NPNG review zullen uitgebreid kijken wat deze camera zoal te bieden heeft.

Veho Muvi K2 NPNG review:

In de doos

De Muvi K2 NPNG wordt niet geleverd in een kartonnen doos, maar in een handig draag koffertje die je kan houden en gebruiken om de action camera en de grote hoeveelheid accessoires met je mee te nemen. Er is een sluiting die het koffertje gesloten houdt en de binnenkant is royaal gevuld. Er is precies genoeg ruimte voor andere accessoires als je die wilt kopen.

Het harde koffertje is maar een van de vele extra’s die je krijgt met de K2 NPNG, wat je niet zou verwachten gezien de lage prijs. Het andere hoogtepunt is een LCD scherm die je aan de achterkant van de camera vastmaakt om een live view en navigatie knoppen te bieden. Dit is vergelijkbaar met de optionele Touch BacPac die beschikbaar is voor GoPro camera’s, maar dan zonder de touchscreen besturing. Dit betekent dat je je opnames makkelijker kan richten en makkelijk instellingen kan veranderen zonder je smartphone te hoeven gebruiken.

Beste Veho Muvi K2 NPNG Review

Je krijgt een degelijke hoeveelheid mounts in de doos, waaronder verscheidene plakkende en klittenband mounts voor platte en gebogen oppervlaktes, een haakse hoek mount en een helm voorkant mount. GoPro mounts zullen ook werken met de camera, waardoor je opties flink vermenigvuldigen. Alle mounts werken met of zonder de waterdichte behuizing. Dit helpt om het gewicht laag te houden als je geen activiteiten met water doet.

Het is het waard om op te merken dat er ook een normale Muvi K2 beschikbaar is voor ruim €50 minder dan de versie die we nu bespreken (€153). Deze wordt echter geleverd zonder alle eerdergenoemde accessoires en deze zijn zonder twijfel meer waard dan dit prijsverschil. Alleen voor het koffertje kan men al bijna het prijsverschil vragen, laat staan alle accessoires die daar ook nog eens inzitten. Het is dus zeker de upgrade waard als je ook nog eens nagaat dat je een LCD scherm krijgt.

Tot slot krijg je ook nog een 8GB microSD kaart, maar die kan je beter bewaren als back-up en een grotere kaart kopen voor algemeen gebruik. Op een 8GB kaart kan je namelijk maar anderhalf uur 1080p video met 30fps kwijt.

Design Veho Muvi K2 NPNG

De K2 NPNG wijkt niet af van het typische action camera design en ziet eruit als een kruizing tussen de GoPro Hero4 en de ActionCam serie van Rollei. Zonder de waterdichte behuizing en LCD scherm is hij iets groter dan een GoPro en de lens steekt iets verder uit.

Het wordt allemaal een stuk groter zodra je de action camera in de waterdichte behuizing doet. Er zijn twee waterdichte achterkanten die je kan bevestigen aan de behuizing, wat afhangt of je wel of niet gebruik maakt van het LCD scherm. Met het scherm wordt het hele pakket groot, zwaar en lastig te hanteren. De waterdichte behuizing maakt in ieder geval een diepte tot 100m mogelijk, wat veel meer is dan de meeste concurrenten.

Goedkoopste Veho Muvi K2 NPNG Review

Zorg ervoor dat je de anti-mist inzetstukken in de behuizing gebruikt, want anders zullen de lens en de behuizing beslaan tijdens natte omstandigheden. Dit vergeten zal resulteren in teleurstellende video’s. Het is mogelijk ook een goed idee om een paar extra te kopen, aangezien je zal merken dat je er aardig snel doorheen gaat zodra ze vol zitten met vocht. Algemene inzetstukken zullen prima werken.

GebruiksgemakVeho Muvi K2 NPNG

De besturing is ook een beetje lastig totdat je hieraan gewend raakt. Aan de voorkant van de camera zitten twee knoppen, een voor het aanzetten van de camera en de andere voor Wi-Fi. Er zijn twee aparte sluiterknoppen, een voor video aan de voorkant van de camera en de andere voor foto’s aan de bovenkant. Een eerste druk zal overschakelen naar deze modus en een tweede het vastleggen beginnen. Dus als je momenteel gebruik maakt van de video modus, dan moet je twee keer op de foto sluiterknop drukken voordat de camera een foto maakt. Er is zelfs een aparte stop knop om te stoppen met het opnemen van video’s, wat een beetje een vreemde keuze is.

De waterdichte behuizing maakt het nog moeilijker om te onthouden welke knop wat doet. Er zijn vage markeringen, maar deze zijn moeilijk om te zien, vooral wanneer je druk bezig bent met de willekeurige activiteit die je op wilt nemen. Totdat je alle knoppen onthouden hebt is de kans groot dat je op de foto knop in plaats van de stop knop drukt.

Goedkope Veho Muvi K2 NPNG Review

Alhoewel lastig, is de besturing handig zodra je deze onder de knie hebt. Het is namelijk fijn dat je makkelijk foto’s kan maken, zonder dat je daarvoor elke keer in het menu moet duiken. De kans is groot dat je naar huis gaat met een goede mix van foto’s en video’s, in plaats van dat je maar een modus gebruikt om te voorkomen dat je elke keer moet schakelen tussen de twee, zoals bij andere action camera’s het geval is.

Beeld- en videokwaliteit

De K2 NPNG kan video’s maken met een maximale resolutie van 1080p met 60fps. Met een resolutie van 720p is een maximale frame rate van 120fps mogelijk. Je krijgt niet zulke hoge frame rates als bij andere concurrenten die tot 240fps aanbieden, maar uiteraard wel met een lagere resolutie. Gezien de prijs is het echter geweldig dat je de optie hebt om 1080p met 60fps op te nemen. Foto’s kan je maken met maximaal 16MP en er zijn ook foto burst modi en timelapse opties beschikbaar. Een ingebouwde zwaartekrachtsensor kan automatisch beginnen met opnemen wanneer de camera flinke bewegingen detecteert.

Outdoor videokwaliteit was respectabel gezien de budget prijs van de camera. Vooral kleuren waren rijk en levendig. De video was echter een beetje zacht langs de randen en bevatte redelijk veel ruis, zelfs tijdens voldoende zonlicht. Foto’s waren ook goed, maar niet spectaculair. Hoge contrast scenes hadden af en toe last van chromatische afwijkingen rond de randen en zagen er af en toe uitgewassen uit. Voor het geld biedt de K2 NPNG echter meer dan adequate resultaten.

Accuduur van de Veho Muvi K2 NPNG

Accuduur is een van de sterkste punten van de Muvi K2. Met de accu die vervangen kan worden behaalde we 2 uur en 30 minuten 1080p video met 30fps. Andere action camera’s afgezien van de 4GEE Action Cam komen hier totaal niet bij in de buurt. De app voor iOS en Android is een beetje kaal, maar werkt goed genoeg. Er is echter wel een kleine vertraging wanneer je hem gebruikt als zoeker.

Conclusie Veho Muvi K2 NPNG review

Al met al zijn er een hoop positieve dingen aan de Veho Muvi K2 NPNG. Het is een meer dan capabele action camera voor personen die niet te veel willen spenderen. De royale hoeveelheid accessoires maken het een fantastische waarde voor je geld en de uitstekende accuduur is de kers op de taart. Er is een kleine leercurve om de besturingen onder de knie te krijgen en de camera is een beetje zwaar in zijn waterdichte behuizing, maar afgezien van deze kleine minpunten raden we de K2 NPNG sterk aan als een budget keuze.

We hopen dat je genoten hebt van deze Veho Muvi K2 NPNG review.