Heeft iemand anders datzelfde gevoel? Die golf van déja vu die over hen heen golft?

De Cybershot DSC-TX30 was Sony’s derde – jazeker, derde – poging om hetzelfde goede idee in een goede camera te verwerken. In 2011 besefte Sony dat er vraag is naar verstevigde camera’s waarmee je niet per se kunt diepzeeduiken of bergbeklimmen, maar die simpelweg een portie koffie of een val van de tafel kunnen overleven. Als die camera er ook nog goed uitziet, des te beter.

Daarom introduceerden zij de TX10. Het was een interessant prototype, maar de prestaties en (met name) de bruikbaarheid waren slecht. We bleven dus wachten. In 2012 kwam de TX20, die helaas uitgerust was met dezelfde tot touchscreen beperkte besturing van de TX10 – en die dus even frustrerend was in gebruik.

Een jaar later kwam Sony met het model dat we hier zien, de TX30. Denk je dat Sony dit model eindelijk tot een fatsoenlijk product heeft weten te forceren? Je leest het in deze Sony Cybershot DSC-TX30 Review, maar bereid je alvast voor op het ergste.

Vergelijk prijzen bij:

Sony Cybershot DSC-TX30 review

Ontwerp & Gebruik

Herkenbaar aan de TX-serie: felle kleurtjes en een schuivende lenskap

De TX30 heeft, op zijn allerminst, een aantrekkelijk ontwerp. We twijfelen er zelfs niet aan dat dit de enige reden is dat deze serie blijft verkopen. Het is tenslotte de derde versie in een productiecyclus van evenveel jaar, dus er moet iemand zijn die hem koopt.

Hoe dan ook kunnen we het knappe uiterlijk van het achterpaneel niet ontkennen, dat helemaal wordt gedomineerd door het 3,3-inch OLED touchscreen-paneel. Het voorpaneel wordt, net zoals alle TX-modellen, gekenmerkt door een schuivende lensbeschermer, die op en neer beweegt om de camera aan of uit te zetten. Als hij uit staat is de beschermkap op gelijke hoogte met de rest van de camera, waardoor het hele product er strak en erg compact uitziet.

Dit is allemaal top als je er vooral modieus wilt uitzien, en ons testmodel was zelfs voorzien van een verrukkelijk roze kleurtje. Als je echter – en ik noem maar iets – foto’s wilt maken, laat dit ontwerp veel te wensen over. Je zult meteen merken dat de grote verschuifbare lenskap lastig is om vast te pakken en te bewegen. Sony heeft wat textuur toegevoegd voor de TX20, maar niet genoeg, en de TX30 is nog steeds even glad – vooral als hij nat is.

De interface, die je alleen met het aanraakscherm kunt bedienen, is een veel groter probleem. De trage, slecht ontworpen menu’s worden verergerd door het frusterend onnauwkeurige touchscreen en de neiging om je aanrakingen verkeerd af te lezen. We merkten wel dat het touchscreen iets beter werkte dan dat van het voorgaande jaar, maar je zult flink moeten oefenen om de TX30 efficiënt te kunnen gebruiken. Sony geeft wijselijk de mogelijkheid om veelgebruikte instellingen aan de linkerkant aan te passen, maar het veranderen van een andere optie gaat je erg veel tijd kosten.

Het ergst van alles is dat het volledige scherm aanrakingsgevoelig is, waardoor je dus nergens je duim kwijt kunt. Er zijn twee oplossingen: zet je duim comfortabel op het scherm, met het risico dat je per ongeluk ergens op scherpstelt, of leg je duim neer op een andere plek – waardoor je hem niet meer veilig kunt vasthouden. Het is maar goed dat deze camera impactbestendig is, want je zult hem continu laten vallen.

De menu's van de TX30 zijn niet bijzonder prettig.

Hadden we al iets gezegd over de ondiepe sluiterknop? Of het onnauwkeurige zoomknobbeltje? En vergeet het maar om met twee handen te schieten – je vingers zitten dan altijd gevaarlijk dicht bij de lens. We kunnen zo nog wel even doorgaan.

Prestaties

We zullen toegeven dat het merendeel van onze problemen met de TX30 te maken hebben met het ontwerp, niet met prestaties. De camera kan zelfs best een paar goeie plaatjes schieten, vooral als je hem alleen gebruikt voor alledaagse situaties. Maar vergeet niet dat deze camera oorspronkelijk €350 kostte, en dat je hem nog steeds niet voor minder dan €240 zult krijgen – en toch heeft hij beeldproblemen die je vaker ziet bij camera’s voor de helft van de prijs.

Let op dat de TX30 gewoon niet in staat is om een foto met een acceptabele hoeveelheid ruis te nemen. Zelfs bij de minste gevoeligheid zien we ruisniveau’s die we normaal gesproken verwachten tegen ISO 400 of 800 bij een camera van deze prijs. De flitser van de TX30 is ook nog eens vrij zwak, zodat deze camera op alle vlakken een slechte keuze is voor fotografie in slecht licht. Dat is jammer, want nachtclubs zijn zo ongeveer de enige situatie waar we deze stijl- en probleemvolle compactcamera nuttig zouden vinden.

Die foto’s van je vrienden zullen dus moeten wachten op het daglicht. Er is echter een ander probleem. De TX30 heeft uitstekende kleurreproductie nadat we hadden gecompenseerd voor de kleurverzadiging. Nadat we hadden gecompenseerd voor verzadiging. In de praktijk is de oververzadiging een groot probleem van de TX30, en dat kan in de camera zelf niet worden opgelost. Je geeft misschien niet veel om onnauwkeurige blauwe en groene tonen, maar foto’s van mensen zien er veel te rood uit.

En hoe zit het dan met scherpte, de laatste van de “grote drie” tests? Opvallend genoeg zijn de scherptescores fenomenaal. Eigenlijk een beetje té fenomenaal. De TX30 is de zoveelste compactcamera die gebruikt maakt van een techniek genaamd “oververscherping“. Dit geeft de illussie van daadwerkelijke scherpte. De meeste kleine camera’s doen dit, maar de techniek doet af aan de beeldkwaliteit. Let op de opvallend donkere randen, en felle gloeieffecten rondom contrastgebieden. Zo zie je dat de camera gewoon doet alsof.

Functies

De TX30 kan inderdaad, zoals Sony belooft, 10 foto’s per seconde maken – maar hiervoor moet je de sluitersnelheid instellen op 1/250e of sneller. Bij gebrek aan verdere handmatige besturing staat dit gelijk aan een hogere ISO, en dus meer ruis.

Toch is zelfs 5fps behoorlijk goed, ook al werkt het minder goed dan gehoopt, en we merkten dat we deze functie continu gebruikten. Helaas ontstaat er een flinke pauze na iedere opname, terwijl de foto’s worden weggeschreven naar de geheugenkaart; we zouden de mogelijkheid hebben gewaardeerd om te blijven fotograferen terwijl de buffer wordt opgeschoond.

De Background Defocus-modus is ook interessant, waarschijnlijk omdat de rest van de markt voor robuuste camera’s neigt naar grotere diafragma’s en betere macro-opties. Helaas kan de TX30 wel scherpstellen op erg korte afstand, maar is het diafragma niet erg groot. Alle “bokeh” die je dus krijgt had je waarschijnlijk zelf kunnen nabootsen in Photoshop. Als je op zoek bent naar andere effecten heeft Sony een aantal interessante opties. De Illustration-modus is nog het meest overtuigend, en we moeten toegeven dat we onvolwassen veel lol hebben gehad met het veranderen van collega’s in cartoonkarakters.

Camera’s van Sony staan bekend om hun videoprestaties, en de TX30 verdient op dit gebied wel wat lof. Het is geen 60p-apparaat, en dat is jammer, maar de 1080/60i-beelden zijn soepel en scherp, en tijdens het opnemen komt de mogelijkheid beschikbaar om in stilte te zoomen. Probeer alleen geen video’s te schieten in slecht licht.

Conclusie Sony Cybershot DSC-TX30 review

Waarom kopen mensen deze camera nog steeds? Is het het grote scherm, de kleurtjes? We weten dat het niet de gebruikservaring is. Wat is het dan? We hebben het al eerder gehoord: Touchscreens verkopen. Maar waarom? Dit is geen telefoon; het is een camera, en camera’s hebben knopjes nodig. Anders hanteren ze net zoals de TX30.

Iedere lente horen we het weer: “Ik heb een camera nodig. Hij moet er leuk uitzien, en ik moet er een drankje over kunnen morsen.” We horen ook “…en hij moet minder dan €100 kosten,” maar laten we niet hebberig doen. Het gaat erom dat we willen dat deze productserie werkt. Het concept van een camera die niet per se “avontuurbestendig” is, maar wel “levensbestendig,” is een prima idee. Let wel op dat onze denkbeeldige camerakoper nooit iets heeft gezegd over beeldkwaliteit, dus we hoeven alleen maar een goede camera die niet wordt verwoest door een plas water, en waarvan de gebruikservaring geen ramp is.

Het is echter wél een ramp om de TX30 te gebruiken, en hij komt niet eens in de buurt van onze goedkeuring – ook al negeren we de problemen met de beeldkwaliteit compleet. Laat je niet verleiden door het prachtige uiterlijk van deze camera – de Cyber-shot TX30 is meer moeite dan hij waard is als modestatement. Kijk liever naar onze beste waterbestendige camera’s voor een betere keuze.

Vergelijk prijzen bij: