Ricoh WG-5 GPS Review

De Ricoh WG-5 GPS is een stevige camera welke een 1/2.3-inch, 16 miljoen pixel High-Sensitivity Backside Illumination CMOS Image Sensor heeft. De sensor wordt gecombineerd met een 4x optische lens met een maximaal wijde apertuur van f/2.0 op het wijdste punt van de lens. Dit stijgt naar f/4.9 bij het telefoto einde van de lens. In 35mm termen biedt de lens een brandpuntsafstand die gelijk is aan 25-100mm. Er is ook een digitale zoom beschikbaar welke dat bereik tot 7,2x vergroot. In deze Ricoh WG-5 GPS review zullen we uitgebreid kijken wat deze camera zoal te bieden heeft.

Een gevoeligheidsbereik van ISO 125 – 6400 wordt geboden en er zijn andere handige features, zoals Full HD video opname en ingebouwde GPS. Als een stevige camera is hij waterbestendig tot 14 meter, schokbestendig tot een hoogte van 2,2 meter, vriesbestendig tot -10 graden en drukbestendig tot 100kg. De Ricoh WG-5 GPS is verkrijgbaar van €239.

Ricoh WG-5 GPS review:

Design

De WG-5 GPS heeft net als andere stevige Pentax/Ricoh camera’s een aardig unieke look. Onze initiële impressie is dat hij zeker tegen een paar stoten en krassen kan.

Het is een aardig dikke camera, maar het is nog steeds mogelijk om hem in een redelijk losse broekzak te doen. Als alternatief kan je een riem aan een kant van de camera vastmaken en hem om je nek of pols hangen.

Ricoh WG-5 GPS

Features Ricoh WG-5 GPS

Aan de voorkant van de Ricoh WG-5 GPS zit een raampje die een LCD scherm laat zien, waar je dat op af kan lezen. Als je de camera onderwater gebruikt, dan zal je de druk kunnen zien dankzij een interne drukmeter.

Rond de lens zitten een reeks lichten welke gebruikt worden wanneer je macro objecten fotografeert. Wanneer je aardig dichtbij een object zit, dan helpen de lichten om schaduwen van de camera of je hand te voorkomen. In de doos vind je ook een standaard om iets dat vlak ligt van erg dichtbij te fotograferen. Je kan deze aan de voorkant van de camera bevestigen en je camera simpelweg op het oppervlakte neerzetten dat je wilt fotograferen. Hier moet je zeker de lichten aan hebben. Als je iets dat aardig reflecterend is fotografeert, dan zal je mogelijk de lichten in de foto zien.

Bovenop de Ricoh WG-5 GPS zitten maar twee knoppen. Eentje is de aan/uit knop, terwijl de andere de sluiterknop is. Alhoewel de sluiterknop groter is dan de aan/uit knop, zitten ze aardig dicht bij elkaar, dus het kan makkelijk zijn om per ongeluk op de verkeerde knop te drukken, vooral wanneer je dikke handschoenen draagt of het zicht van de camera door iets verduisterd wordt.

Aan de achterkant van de camera zijn alle knoppen gegroepeerd aan de rechterkant, wat het makkelijk maakt om de camera met een hand te gebruiken. Een minpunt is echter dat de knoppen redelijk klein zijn, wat ze moeilijk om te gebruiken maakt met dikke handschoenen. Aan de andere kant is een pluspunt dat ze allemaal aardig verhoogd zijn ten opzichte van de behuizing. Hierdoor kan je ze makkelijk voelen wanneer je de camera onderwater gebruikt.

Goedkoopste Ricoh WG-5 GPS Review

De knoppen zijn allemaal wat je zou verwachten op een compact camera. Aan de bovenkant zitten twee zoom knoppen, welke gemarkeerd zijn met W voor wijd en T voor telefoto. Deze indrukken zorgt ervoor dat de lens in- en uitzoomt. Aangezien de lens volledig omringt wordt door de behuizing om hem water- en stofbestendig te houden, zal je niet merken dat iets in- of uitzoomt, tenzij je dichtbij kijkt. Dit is ook de reden waarom maar een relatief korte 4x optische zoom wordt geboden.

Onder de zoom zitten twee knoppen. Met een krijg je toegang tot gemaakte video’s en foto’s om deze terug te kijken, terwijl de andere een knop is voor het opnemen van video’s. Onder deze twee knoppen zitten vier navigeringsknoppen, waarbij elke richting toegang biedt tot een specifieke functie. Met omhoog krijg je toegang tot de timer modus, links geeft de toegang tot flits functies, rechts is de macro focus functie en omlaag maakt het mogelijk om te schakelen tussen scene modi. In het midden van deze knoppen zit een OK knop.

Als je op omlaag drukt komen zoals gezegd de verschillende scene modi naar voren die beschikbaar zijn en je hebt ook de keuze uit de standaard automatische modus. Voor personen die iets meer controle willen hebben is er ook een Program modus en Sluiterprioriteit modus. Aangezien de lens van de camera een maximale wijde apertuur van f/2.0 heeft, zou het ook fijn geweest zijn als er een apertuur prioriteitsmodus was geweest.

In de Program modus kan je aardig wat instellingen aanpassen, zoals witbalans, metering en de afbeeldingskleur (dit maakt het mogelijk om de kleuren van je foto’s er anders uit te laten zien). Je maakt deze aanpassingen via het menu, waar je toegang toe hebt via een knop die net onder de navigeringsknoppen zit.

In de Tv (sluiterprioriteit) modus kan je ook aanpassingen aan de witbalans etc. maken, maar je kan ook de sluitersnelheid aansturen. Je doet dit door op de rode opnameknop te drukken en de omhoog en omlaag knoppen te gebruiken om de gewenste sluitersnelheid te selecteren. Je zult zien dat de apertuur die de camera selecteert om met de gekozen sluitersnelheid te werken op het scherm weergeven wordt. De rode knop gebruiken om dit te doen, betekent dat je eerst op de groene knop moet drukken en daarna de rode knop als normaal gebruiken.

Tussen de Mode opties zal je ook een gebruikersinstelling terugvinden. Dit is handig als je een groep instellingen wilt bewaren, zoals een specifieke witbalans instelling met een specifieke metering instelling, zodat je deze snel kan selecteren en gebruiken wanneer je dat wilt.

Er zit maar een deurtje op de WG-5 GPS, waar je de accu en geheugenkaart achter terug zal vinden en ook de poorten voor de oplader en HDMI kabel. Het deurtje wordt beschermd door een dubbel sluitingssysteem, wat betekent dat je twee schakelaars moet verplaatsen voordat je deze kan openen. Dit maakt de kans erg klein dat je per ongeluk de deur opent wanneer je dat niet wilt. Iets wat geruststellend is voor een camera die onderwater kan.

Als je afbeeldingen terugkijkt, dan heb je een paar bewerkingsopties beschikbaar. Hier heb je toegang toe wanneer je de omlaag knop indrukt. Hier zal je zien dat je een diavoorstelling in kan stellen, een afbeelding kan roteren, rode ogen verwijderen, een afbeelding bijsnijden, beschermen (tegen verwijdering), instellen als de afbeelding die tijdens het opstarten naar voren komt of een digitale filter toevoegen.

Wanneer je de Ricoh WG-5 GPS tijdens goed licht gebruikt (wat bij deze camera waarschijnlijk vaak zal zijn), dan is de autofocus aardig snel, maar misschien niet zo snel als we graag zouden willen. Wanneer het donkerder wordt heeft de camera problemen met autofocus, dus het is niet iets wat we aan zouden raden om vaak in een donkere omgeving te gebruiken. Afgezien van dat is de gebruikssnelheid aardig goed en je hoeft niet lang te wachten tussen het nemen van foto’s om de volgende te maken.

Beste Ricoh WG-5 GPS Review

Beeldkwaliteit Ricoh WG-5 GPS

Tijdens deze Ricoh WG-5 GPS review hebben we bij het testen constant gebruik gemaakt van de 16 megapixel JPEG instelling. Dit geeft een gemiddelde bestandsgrootte van 5MB.

Direct vanaf de Ricoh WG-5 GPS zien afbeeldingen er levendig uit, vooral tijdens het maken van foto’s met goed licht. Het algehele detail bij voldoende licht is ook goed. Als je afbeelding op 100% inspecteert, dan is zelfs bij een lage gevoeligheid mogelijk om te zien dat er een aardig grote hoeveelheid beeld versoepeling is. Het is echter niks dat ongewoon is voor een compact camera van deze soort en tenzij je van plan bent om een afbeelding hevig bij te snijden zou dit geen probleem op moeten leveren.

Als je de gevoeligheid opschroeft begin je al bij ISO 1600 de beeld versoepeling en ruis duidelijk op te merken. Het is dus het beste om ISO 800 of lager te gebruiken voor de meeste foto’s. Het is mogelijk om gebruik te maken van ISO 3200 en ISO 6400, maar de hoeveelheid ruis betekent dat je deze instellingen het beste kan vermijden.

Met kunstlicht verricht de automatische witbalans instelling aardig goed werk om accurate kleuren te produceren. All purpose metering helpt daarnaast ook om redelijk accurate belichting te creëren, afgezien van omstandigheden met erg veel contrast.

Foto’s die gemaakt zijn met het verste bereik van de telefoto optiek, behouden een goede hoeveelheid detail. Als je deze wederom op 100% inspecteert, dan is het mogelijk om te zien dat ze iets zachter zijn dan afbeeldingen die gemaakt zijn met de wijde hoek van de lens. Digitale zoom is bruikbaar als je van plan bent om te printen of kleine afmetingen gaat delen. Met de relatief kleine optische zoom is het daarnaast fijn om een digitale beschikbaar te hebben.

Wanneer je een foto maakt met de 1cm macro focus geactiveerd en de camera standaard gebruikt, dan zal je zien dat de randen van de afbeelding aardig wat verstoring hebben, wat het algehele effect van de afbeelding een beetje te niet doet. De Ricoh WG-5 GPS kan ondanks dit redelijk goed overweg met fijne details.

Goedkope Ricoh WG-5 GPS Review

Ruis

Er zijn 7 ISO instellingen beschikbaar op de Ricoh WG-5 GPS. Deze lopen uiteen van ISO 125 – 6400.

Brandpuntsafstand

De 4x zoom lens van de camera biedt een brandpuntsafstand van 25-100mm in 35mm termen.

Chromatische afwijkingen

Tijdens onze Ricoh WG-5 GPS review kon de camera chromatische afwijking erg goed aan. We merkte erg weinig paarse kleurranden rond de objecten in hoge contrast omstandigheden op.

Flits

De flits instellingen op de camera zijn flits aan, flits uit en rode ogen reductie. Zowel de flits aan of de rode ogen reductie instellingen lieten een kleine hoeveelheid rode ogen zien.

Conclusie Ricoh WG-5 GPS review

De Ricoh WG-5 GPS is een ideale camera voor personen die vaak avontuurlijke vakanties hebben of simpelweg voor personen met families die graag het strand, het zwembad en andere plaatsen die standaard camera’s (en telefoons) niet aankunnen willen bezoeken.

In tegenstelling tot zijn kleinere, goedkopere broertje heeft de Ricoh WG-5 GPS een aantal geavanceerde features die personen die op zoek zijn naar iets meer geavanceerd tevreden zou moeten stellen. Zoals bijvoorbeeld de mogelijk om de sluitersnelheid in een sluiterprioriteit modus in te stellen. Het zou alleen fijn geweest zijn als er een andere semi-automatische modus (apertuur prioriteit) was toegevoegd, zodat je toegang zou krijgen tot de maximale wijde apertuur van f/2.0, welke de camera lens biedt.

Alhoewel de afbeeldingen tijdens helder licht geweldig zijn, daalt de kwaliteit flink wanneer het donkerder wordt. De camera is dus niet goed genoeg als een allround camera voor alle omstandigheden.

We vinden het een beetje raar dat het jongere broertje van deze camera ingebouwde Wi-Fi heeft, maar de duurdere WG-5 dit niet heeft. Dit is een beetje jammer, omdat dit betekent dat je de camera niet op afstand kan besturen met een secundair apparaat, zoals een smartphone of tablet. Het betekent ook dat je geen afbeeldingen kan delen tussen de apparaten, zodat je deze snel online kan zetten, wat voor foto’s in avontuurlijke locaties vaak wel gewenst is.

Het zou ook fijn geweest zijn als er een paar extra creatieve opties beschikbaar waren. Alhoewel het klopt dat je naderhand filters toe kan voegen, was het mooi geweest als je ook een paar van te voren toe had kunnen voegen. Daarnaast was de mogelijkheid om panorama’s te maken ook verkeerd geweest. Positief is echter dat je de keuze hebt uit een hoop scene modi.

De Ricoh WG-5 GPS is een van de goedkopere stevig compact camera’s die momenteel beschikbaar is en je krijgt aardig goede waarde voor je geld. Hij is iets goedkoper dan de Olympus Tough TG-870 en de Canon PowerShot D30, maar heeft vergelijkbare prestaties. De Nikon Coolpix AW130 presteert beter dan al deze camera’s en is zo’n €30 duurder dan de WG-5.

Vorig artikelFujifilm FinePix XP90 review
Volgend artikelRicoh WG-M1 review
ricoh-wg-5-gps-reviewDe Ricoh WG-5 GPS is een ideale camera voor personen die vaak avontuurlijke vakanties hebben of simpelweg voor personen met families die graag het strand, het zwembad en andere plaatsen die standaard camera's (en telefoons) niet aankunnen willen bezoeken.